IPPP3/443-905/10-5/KB - Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy i wniesienie zabezpieczenia akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-905/10-5/KB Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy i wniesienie zabezpieczenia akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) uzupełnionym dnia 2 listopada 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i wniesienia zabezpieczania akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i wniesienia zabezpieczania akcyzowego.

Wniosek został uzupełniony dnia 2 listopada 2010 r. poprzez wniesienie opłaty w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-905/10-2/KB z dnia 20 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje dokonywanie zakupu gazu LPG (Kod CN wyrobu 2711 19 00) od podmiotu polskiego, prowadzącego skład podatkowy na terenie RP, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie zamierza dokonywać przemieszczenia tych towarów na terytorium RP bezpośrednio do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego wystawionego przez dostawcę towarów, a potwierdzonego przez jego odbiorcę. Towar zostanie sprzedany podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy na terytorium kraju. Sprzedaż towaru może nastąpić po wprowadzeniu towaru do składu podatkowego bądź przed wprowadzeniem do składu podatkowego. Dla udokumentowania transakcji sprzedaży Wnioskodawca wystawi fakturę, która będzie spełniała wymogi określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Dodatkowo taka faktura będzie zawierać:

1.

numer ADT na podstawie, którego przemieszczane są towary, datę jego wystawienia,

2.

miejsce przeznaczenia (adres składu podatkowego odbierającego towar).

Do kopii faktury, która pozostanie w dokumentach Spółki zostanie załączona kopia karty 3 dokumentu ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez upoważnionego pracownika szczególnego nadzoru podatkowego uczestniczącego przy odbiorze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca może nabywać wyżej wymienione towary w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

2.

Czy Wnioskodawca jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż przemieszczanie towarów odbywa się między składami podatkowymi, w przedmiotowej sprawie będzie mogła mieć zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 26 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy ma miejsce zarówno, gdy przemieszczanie wyrobów akcyzowych następuje pomiędzy składami podatkowymi, gdy obydwa składy podatkowe uczestniczące w transakcji są zlokalizowane na terytorium jednego kraju, jak i w sytuacji, gdy przemieszczenie następuje pomiędzy składami podatkowymi, znajdującymi się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (art. 26 ust. 2 ustawy).

Wnioskodawca uważa, że dla możliwości zastosowania tej procedury nie ma znaczenia fakt, iż jako nabywca nie posiada statusu składu podatkowego. Przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający statusu składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczenie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi, zaś podstawową okolicznością, która umożliwia zastosowanie tej procedury jest fakt bezpośredniego przemieszczenia towarów pomiędzy składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zaś jako podmiot odbierający należy wskazać skład podatkowy w Polsce, do którego mają dotrzeć towary. Z treści dokumentów przewozowych (CMR) jak i z dokumentu ADT, będzie wynikać, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi będzie miało charakter bezpośredni, tj. zarówno w liście przewozowym jak i dokumencie ADT będzie wskazane to samo miejsce dostawy. Wnioskodawca uważa, że po spełnieniu tych wymogów nie będzie na nim ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podczas przemieszczania ich z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego do składu podatkowego na terenie kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana właściciela wyrobu w trakcie jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie wpływa na prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto, zdaniem Zainteresowanego, ponieważ towary zostaną dostarczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do nabywcy prowadzącego skład podatkowy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy. Zobowiązanie to będzie ciążyło na podmiocie prowadzącym skład podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Dotychczas obowiązujące unormowania dotyczące opodatkowania samochodów osobowych zostały od 1 września 2010 r. w sposób istotny zmienione przepisami ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013).

Jednakże należy wskazać, że stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy o zmianach do dnia 31 grudnia 2010 r. przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w życie tej ustawy tj. przed 1 września 2010 r. Dlatego niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym przed 1 września 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 ww. załącznika zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano na wyroby o kodzie CN 2711 i nazwie (grupie wyrobów): gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W świetle art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzanie tych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie natomiast z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Równocześnie zauważyć należy, iż załącznik nr 2 do ustawy, zawierający wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, zawiera w poz. 21 wyroby o kodzie ex 2711 i nazwie (grupie wyrobów): gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

1.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 63 ust. 4 ustawy w przypadku przemieszczania na terytorium kraju wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego prowadzonego przez podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego do składu podatkowego prowadzonego przez osobę trzecią zobowiązanie podatkowe podmiotu prowadzącego skład podatkowy może być, na jego wniosek, objęte zabezpieczeniem akcyzowym tej osoby trzeciej, złożonym na terytorium kraju w formach określonych w art. 67 ust. 1 pkt 1-3, za zgodą tej osoby.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje dokonywanie zakupu gazu LPG (Kod CN wyrobu 2711 19 00) od podmiotu polskiego, prowadzącego skład podatkowy na terenie RP, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie zamierza dokonywać przemieszczenia tych towarów na terytorium RP bezpośrednio do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego wystawionego przez dostawcę towarów, a potwierdzonego przez jego odbiorcę. Towar zostanie sprzedany podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy na terytorium kraju. Sprzedaż towaru może nastąpić po wprowadzeniu towaru do składu podatkowego bądź przed wprowadzeniem do składu podatkowego. Dla udokumentowania transakcji sprzedaży Wnioskodawca wystawi fakturę, która będzie zawierać m.in.: numer ADT na podstawie, którego przemieszczane są towary, datę jego wystawienia oraz miejsce przeznaczenia (adres składu podatkowego odbierającego towar).

Do kopii faktury, która pozostanie w dokumentach Spółki zostanie załączona kopia karty 3 dokumentu ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez upoważnionego pracownika szczególnego nadzoru podatkowego uczestniczącego przy odbiorze.

Analizując powyższe przepisy należy zauważyć, że wyroby akcyzowe mogą być przemieszczane między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym, żaden z przepisów ustawy o podatku akcyzowym ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewiduje, aby objęcie wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy uzależnione było od posiadania statusu ich właściciela.

A zatem, jeśli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi to bez względu na to kto jest ich właścicielem można zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy, ale pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

* złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy również stwierdzić, iż w przedstawionej sytuacji, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego jest zobowiązany podmiot prowadzący skład podatkowy dokonujący wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując, Wnioskodawca może nabywać ww. towary w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jednak należy wskazać, że procedura ta ma zastosowanie ze względu na przemieszczanie tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi, a nie ze względu na zmianę ich właściciela i nie należy tych czynności utożsamiać. Poza tym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczania akcyzowego, ponieważ obowiązek ten będzie ciążył na podmiocie prowadzącym skład podatkowy dokonującym wysyłki wyrobów.

Ponadto należy przypomnieć, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach obowiązujących przed 1 września 2010 r. tylko do dnia 31 grudnia 2010 r. Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. należy stosować przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r.

Wskutek powyższego od dnia 1 stycznia 2011 r. w przedmiotowej sprawie zmienią się w sposób istotny warunki przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia pobory akcyzy, w związku z nowym brzmieniem niektórych przepisów.

I tak, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 września 2010 r. brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 15 i 15a ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;",

* dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

W związku z powyższym, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

A zatem, w przedmiotowej sprawie od 1 stycznia 2011 r. zamiast dołączać do przemieszczanych wyrobów administracyjny dokument towarzyszący należało będzie zastosować e-AD albo dokument zastępujący e-AD, natomiast pozostałe warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy pozostaną bez zmian.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl