IPPP3/443-890/13-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-890/13-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług przy użyciu kart paliwowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług przy użyciu kart paliwowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie obrotu rusztowaniami i deskowaniami (urządzenia do formowania betonu) systemu X. X. Polska wchodzi w skład międzynarodowej Grupy X. z siedzibą w Weissenhorn, Niemcy. Głównym odbiorcą produktów, towarów i usług są przedsiębiorstwa branży budowlanej. Firmy te, jak też realizowane przez nie projekty, są zlokalizowane na terenie całego kraju. Sprawna obsługa klientów i ich budów wymaga systematycznych i często bezpośrednich kontaktów. W związku z czym X. Polska użytkuje dosyć dużą flotę samochodową - ponad 130 pojazdów. Część tych pojazdów (około 30%) stanowi własność X.Y., zaś pozostałe są użytkowanie na podstawie umów o charakterze wynajmu długoterminowego, zawartych z firmą Z.SA. świadczącą szeroko rozumiane usługi polegające na dostarczaniu i zarządzaniu flotą samochodową.

W celu optymalizacji wykorzystania czasu pracy pracowników oraz zapewnienia należytego poziomu kontroli X.Y. posługuje się tzw. kartami paliwowymi, dającymi możliwość dokonywania na stacjach benzynowych bezgotówkowych zakupów przede wszystkim paliw, ale również innych towarów i usług (m.in. płynów samochodowych oraz artykułów eksploatacyjnych). X.Y. posługuje się kartami, zamawianymi u współpracującego ze Spółką na podstawie umowy koncernu paliwowego - P. działającego wraz z I.C.C.L (zwanego dalej "Koncern") oraz dostarczanymi, na podstawie posiadanych umów przez firmę Z S.A., która z kolei również zamawia je w Koncernie. Użytkowanie kart jest uregulowane zapisami umownymi, które stanowią między innymi, w przypadku kart zamawianych w Koncernie:

2. "...P. i ICC oświadczają, że emitują i wydają Klientom karty systemu "Router" oraz oferują Klientom możliwość rejestrowania transakcji dokonywanych w placówkach Operatora oraz następnie zbiorczego rozliczania tych transakcji.

3. Klient oświadcza, że:

a.

spełnia wszelkie wymagania niezbędne do należytego wykonania praw i obowiązków wynikających z Umowy;

b.

posiada środki finansowe bądź możliwość pozyskania środków finansowych umożliwiających terminowe dokonywanie płatności za transakcje dokonane w wykonaniu niniejszej umowy.

§ 2

1. Niniejszą umową Strony regulują zasady nabywania przez Klienta od P. i ICC towarów i usług oferowanych przez Operatorów, rejestrowania takich transakcji przy użyciu Kart i rozliczania ich.

2. Na zasadach określonych w tej umowie, a w szczególności w: Regulaminie Kart i Instrukcji użytkowania kart P. (załącznik 2) P. i ICC zobowiązują się do wydawania Klientowi Kart umożliwiających rejestrowanie pobranych przez Klienta u Operatorów towarów oraz świadczonych za ich pośrednictwem na rzecz Klienta usług, wymienionych w Załączniku nr 4.

3. Nabywanie towarów i usług następować będzie po cenach stosowanych przez Operatorów. Wykaz innych kosztów, jakie zobowiązany jest ponosić Klient stanowi załącznik nr 3 do tej umowy."

W przypadku kart zamawianych w C. S.A.:

" § 28. Karta Paliwowa. Finansujący zapewnia Korzystającemu możliwość bezgotówkowych rozliczeń za paliwo nabywane w wybranej przez Korzystającego sieci stacji benzynowych.

§ 29. Rozliczenia będą dokonywane przy użyciu przekazanych przez Finansującego Kart Paliwowych, przypisanych poszczególnym pojazdom. Wydanie karty nastąpi po wpłacie przez Korzystającego kaucji za każdy pojazd objęty usługą w wysokości stanowiącej iloczyn średniego miesięcznego przebiegu, określonego w Umowie Szczegółowej dla danego pojazdu, ceny 1 litra benzyny w sieci stacji benzynowych wybranej przez Korzystającego z dnia zawarcia Umowy Szczegółowej oraz współczynnika 0,1.

§ 30. Kaucja jest zwracana niezwłocznie po zakończeniu obowiązywania Umowy Szczegółowej. Przed dokonaniem zwrotu Finansujący może jednak potrącić z kwoty kaucji inne należności przysługujące mu wobec Korzystającego.

§ 31. W przypadku, gdy przeciętna wysokość miesięcznych należności za paliwo będzie większa o przynajmniej 20% od kwoty kaucji, Finansujący ma prawo żądania dopłaty do kaucji w wysokości różnicy pomiędzy wysokością wpłaconej kaucji a przeciętną wysokością miesięcznych płatności Korzystającego za paliwo.

§ 32. Zapłata za paliwo nabyte przy użyciu Kart Paliwowych będzie dokonywana według rzeczywistych cen paliwa nabytego w okresie rozliczeniowym, obowiązujących w sieci stacji benzynowych dla klientów detalicznych w dniu nabycia, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Finansującego w terminie 14 dni od ich wystawienia. Szczegółowe warunki korzystania z Kart Paliwowych, nieuregulowane w niniejszej umowie, zostaną określone w regulaminach obowiązujących u danego dostawcy paliw.

...Zapłata za paliwo nabyte przy użyciu Kart Paliwowych będzie dokonywana według rzeczywistych cen paliwa nabytego w okresie rozliczeniowym, obowiązujących w sieci stacji benzynowych dla klientów detalicznych w dniu nabycia, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Finansującego za okresy miesięczne w terminie 30 dni od ich wystawienia. Szczegółowe warunki korzystania z Kart Paliwowych, nieuregulowane w niniejszej umowie, zostaną określone w regulaminach obowiązujących u danego dostawcy paliw.

Jednocześnie Strony postanawiają, iż Finansujący przekaże Korzystającemu upusty na paliwo i usługi zakupione przy pomocy Kart Paliwowych na stacjach sieci XX. (6 groszy brutto/litr i 12% na myjnię) i na stacjach P. (6 groszy brutto/litr i 12% na myjnię). Wszystkie upusty wskazane powyżej mogą ulec zmianie w przypadku zmiany warunków oferowanych przez dostawców paliw i usług."

Firma C. S.A. posiada koncesję na obrót paliwami płynnymi i jest wynagradzana za usługę zarządzania kartami. Wśród obowiązków Z. S.A. w zakresie zarządzania znajduje się zamówienie i odpowiednia konfiguracja kart paliwowych, blokowanie kart paliwowych w przypadku zaistnienia przesłanek uzasadniających takie działanie, zmianę limitów przypisanych do określonych kart oraz raportowanie w zakresie zużycia paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych w poszczególnych pojazdach.

Wnioskodawca występuje względem Koncernu oraz Z. S.A. jako nabywca towarów i usługi, jest odpowiedzialny za uregulowanie należności wynikających z zaewidencjonowanych na kartach paliwowych wszystkich zakupów.

Pomiędzy Wnioskodawcą a Koncernem, w drugim z opisywanych przypadków nie istnieje żaden stosunek prawny. Koncern w tej sytuacji wystawia na Z. S.A. faktury VAT z tytułu transakcji dokonywanych przy użyciu kart paliwowych.

Wnioskodawca otrzymuje od Koncernu oraz Z. S.A. rabaty na zakup paliwa, materiałów eksploatacyjnych i usług nabywanych przy wykorzystaniu kart paliwowych. W określonych umownie przedziałach czasowych, Spółka za opisane powyżej transakcje otrzymuje od Koncernu oraz Z. S.A. faktury VAT z naliczonym podatkiem należnym wraz z okresową analizę wydatków, poniesionych przy użyciu karty paliwowej dla danego pojazdu.

W przedmiotowym stanie faktycznym, Wnioskodawca ma wpływ na warunki nabywania towarów i usług, w tym paliwa. Zgodnie z postanowieniami umów zawartych przez Spółkę z Koncernem oraz Z. S.A., jak również zgodnie z praktyką podejmowanych przez Spółkę operacji gospodarczych i relacji biznesowych, Koncern oraz Z. S.A. udzielają Spółce rabatu na koniec danego okresu rozliczeniowego. Rabat ten dotyczy towarów - w tym szczególnie paliw - oraz usług oferowanych na stacjach. W rezultacie należy stwierdzić, że dokonując zakupów przy użyciu kart paliwowych, Spółka ma realny wpływ na cenę nabywanych towarów i usług.

Zarówno Koncern jaki Z. S.A., na podstawie zawartych umów, odpowiadają za wady fizyczne i prawne produktów nabywanych przez Spółkę, przy użyciu kart paliwowych. W przypadku stwierdzenia takich wad (np. złej jakości paliwa, które uszkodziło silnik samochodu), istnieje możliwość zwracania się z roszczeniami bezpośrednio do nich.

Dodatkowo Spółka informuje, że dokonuje powyższych zakupów w szczególności paliwa na potrzeby samochodów osobowych (art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku VAT oraz ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.) jak również samochodów ciężarowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Koncernu oraz Z. S.A. dokumentujących zakup towarów i usług opisanych we wniosku, w tym zakup paliwa do samochodów ciężarowych, dokonanych przy użyciu kart paliwowych.

Zdanie Wnioskodawcy;

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2. kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jednocześnie ustawa o VAT przewiduje pewne przypadki, gdy nie przysługuje prawo do obniżania podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. W szczególności, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych (art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku VAT oraz ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.).

W świetle powyższego, podstawowe warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego to:

* posiadanie statusu podatnika VAT, oraz

* wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Jeśli zatem wskazane powyżej warunki zostaną łącznie spełnione, dany podmiot uprawniony jest do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, tj. w analizowanym stanie faktycznym o sumę kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych od Koncernu oraz Z. S.A. z tytułu nabycia towarów i usług opisanych w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

W przedstawionym stanie faktycznym, paliwo wykorzystywane jest do napędu samochodów osobowych (art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku VAT oraz ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.) oraz samochodów ciężarowych, a nabywane towary (w tym paliwo) i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla podkreślenia, pytanie podatnika w części prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa, dotyczy wyłącznie zakupu paliwa związanego z samochodami ciężarowymi.

Należy również zaznaczyć, że w przypadku transakcji z udziałem Z. S.A., struktura taka stanowi dla celów podatku VAT łańcuchową dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. Stosownie do przytoczonego przepisu ustawy o VAT opisującego skutki transakcji łańcuchowych, "gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach." Oznacza to, że w ramach tzw. transakcji łańcuchowych przyjmuje się, że każdy z podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw wykonał odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, pomimo, iż faktycznie miało miejsce wyłącznie jedno fizyczne wydanie towaru. Analogiczne regulacje zostały przewidziane dla świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w sytuacji, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

A zatem, zarówno Koncern jaki Z. S.A., zobowiązane są do wystawienia faktury, wykazania obrotu VAT z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług na rzecz Spółki i naliczenia podatku należnego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w znanych Wnioskodawcy interpretacjach organów podatkowych w tym m.in. w interpretacjach podatkowych z 14 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443 259/12-4/JF) oraz z 11 września 2012 r. (sygn. IPPP2/443-811/12-2/BH), w których Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził iż spółka udostępniając karty paliwowe zobowiązana jest do uznania świadczeń realizowanych na rzecz Klientów za odpłatną dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju, udokumentowania tej sprzedaży fakturami VAT, opodatkowania tej sprzedaży właściwymi stawkami podatku VAT i wykazania ich w deklaracjach podatkowych".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych na jej rzecz przez Koncern oraz Z. S.A., dotyczących transakcji wskazanych w zapytaniu.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie obrotu rusztowaniami i deskowaniami (urządzenia do formowania betonu) systemu X. a głównymi odbiorcami produktów, towarów i usług są przedsiębiorstwa z branży budowlanej. Sprawna obsługa klientów i ich budów wymaga systematycznych i często bezpośrednich kontaktów, w związku z czym Wnioskodawca użytkuje dosyć dużą flotę samochodową - ponad 130 pojazdów. Część tych pojazdów (około 30%) stanowi własność Wnioskodawcy, zaś pozostałe są użytkowanie na podstawie umów o charakterze wynajmu długoterminowego zawartych z firmą Z. S.A., świadczącą szeroko rozumiane usługi polegające na dostarczaniu i zarządzaniu flotą samochodową.

W celu optymalizacji wykorzystania czasu pracy pracowników oraz zapewnienia należytego poziomu kontroli, Wnioskodawca posługuje się tzw. kartami paliwowymi, dającymi możliwość dokonywania na stacjach benzynowych bezgotówkowych zakupów przede wszystkim paliw, ale również innych towarów i usług m.in. płynów samochodowych oraz artykułów eksploatacyjnych. Wnioskodawca posługuje się kartami zamawianymi od koncernu paliwowego - P., działającego wraz z I.C.C.Loraz dostarczanymi, na podstawie posiadanych umów przez firmę Z. S.A., która z kolei również zamawia je w Koncernie.

Wnioskodawca wskazuje w stanie faktycznym, na szczegółowe zapisy umowne pomiędzy nim a podmiotami wydającymi karty paliwowe. Wnioskodawca występuje względem Koncernu oraz Z. S.A. jako nabywca towarów i usługi i jest odpowiedzialny za uregulowanie należności wynikających z zaewidencjonowanych na kartach paliwowych wszystkich zakupów. Ponadto, otrzymuje od Koncernu oraz Z. S.A. rabaty na zakup paliwa, materiałów eksploatacyjnych i usług nabywanych przy wykorzystaniu kart paliwowych. Wnioskodawca wskazuje, że ma realny wpływ na cenę nabywanych towarów i usług. Zarówno Koncern jaki Z. S.A., na podstawie zawartych umów, odpowiadają za wady fizyczne i prawne produktów nabywanych przez Wnioskodawcę przy użyciu kart paliwowych. W przypadku stwierdzenia takich wad, istnieje możliwość zwracania się z roszczeniami bezpośrednio do nich.

W określonym czasie, Wnioskodawca za opisane powyżej transakcje otrzymuje od Koncernu oraz Z. S.A. faktury VAT z naliczonym podatkiem należnym wraz z okresową analizę wydatków poniesionych przy użyciu karty paliwowej dla danego pojazdu.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Koncernu oraz Z. S.A., dokumentujących zakup towarów i usług opisanych we wniosku, w tym zakup paliwa do samochodów ciężarowych, dokonanych przy użyciu kart paliwowych.

Wnioskodawca wskazuje, że karty paliwowe, używane w swojej działalności, zamawia bezpośrednio od koncernu paliwowego, oraz od firmy, która świadczy szeroko rozumiane usługi polegające na dostarczeniu i zarządzaniu flotą samochodową. v

W sytuacji, kiedy Wnioskodawca nabywa karty paliwowe od firmy Z., która z kolei nabywa je od koncernu paliwowego, mamy do czynienia z tzw. transakcją łańcuchową. Pierwszym podmiotem w łańcuchu dostaw jest Koncern paliwowy, drugim jest firma Z., a trzecim podmiotem jest Wnioskodawca jako nabywca towarów i usług. Fizyczne wydanie towarów będzie miało miejsce pomiędzy koncernem paliwowym, (podmiot pierwszy w łańcuchu) a Wnioskodawcą (podmiot ostatni). Pomiędzy poszczególnymi podmiotami łańcucha dostaw, dochodzi do władania towarem w sensie ekonomicznym i tym samym transakcje te stanowią dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

W sytuacji, kiedy Wnioskodawca nabywa karty paliwowe bezpośrednio od koncernu paliwowego - P.- działającego w charakterze emitenta kart, mamy do czynienia z dostawą towaru bądź świadczeniem usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy. Na podstawie zawartej umowy, emitent i Wnioskodawca uzgodnili, że na podstawie posiadanych kart paliwowych, dochodzi do wydania towarów i usług w określonych placówkach a następnie zbiorowego rozliczania tych transakcji.

Jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca otrzymuje od koncernu oraz Z. rabaty na zakup paliwa, materiałów eksploatacyjnych i usług, nabywanych przy wykorzystaniu kart paliwowych. Ponadto, oba podmioty dostarczające kart paliwowych Wnioskodawcy, odpowiadają za wady fizyczne i prawne produktów, nabywanych przy użyciu kart paliwowych.

Zatem transakcje wskazane powyżej, stanowią odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca, zgodnie z ustaleniami, otrzymuje za wyżej opisane transakcje, zarówno od Koncernu jak i firmy Z., faktury VAT z naliczonym podatkiem VAT wraz z okresową analizą wydatków poniesionych przy użyciu karty paliwowej dla danego pojazdu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, jako podatnik VAT, wykorzystuje nabywane przy użyciu kart paliwowych, towary i usługi do prowadzenia swojej działalności w zakresie obrotu rusztowaniami i deskowaniami systemu X., tj. czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy nabyte towary i usługi, są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto nie wystąpią przypadki wyłączenia tego prawa (np. w zakresie odliczenia VAT od paliwa do samochodów osobowych), to przysługuje mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług przy użyciu kart paliwowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl