IPPP3/443-888/10-4/KB - Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej adaptacji budynku na potrzeby szkoleniowe, współfinansowanej ze środków Komisji Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-888/10-4/KB Prawo państwowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej adaptacji budynku na potrzeby szkoleniowe, współfinansowanej ze środków Komisji Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 30 listopada 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-888/10-2/KB z dnia 30 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Komisja Europejska w ramach ogólnego programu "Bezpieczeństwo i ochrona wolności" ustanowiła programy szczegółowe m.in. "Zapobieganie i walka z przestępczością". Celem tego programu szczegółowego jest wzrost poziomu bezpieczeństwa obywateli poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości, zarówno zorganizowanej, jak i innych jej form, w szczególności terroryzmu, handlu ludźmi, nielegalnego handlu narkotykami i bronią, korupcji i nadużyć finansowych. K. realizuje projekt ISEC w ramach umowy zawartej między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Część wydatków związanych z ww. projektem realizować będzie Wnioskodawca, w tym na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez K. dokona adaptacji budynku na potrzeby szkoleniowe.

Organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy, w zakresie w jakim nie są podatnikami VAT i nie mogą skorzystać z prawa do odliczeń VAT mogą uznać podatek VAT za wydatek kwalifikowany tzn. sfinansować go ze środków ISEC.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o uzyskanie indywidualnej opinii w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w realizowanym przez Wnioskodawcę projekcie finansowym. W przeciwnym razie kwota VAT zostanie uznana za wydatek niekwalifikowalny.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT i zarejestrowanym we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,

* Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową. Nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje K. Jednostka działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.), innych obowiązujących przepisów prawa oraz statutu, nadanego przez Komendanta Głównego Policji. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności Wnioskodawcy, w tym działalności podstawowej, jest szkolenie i doskonalenie zawodowe policjantów i pracowników Policji. K. udzielając Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy na adaptację budynku (będącego składnikiem majątku Wnioskodawcy) na potrzeby szkoleniowe związane z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Programu Szczegółowego Komisji Europejskiej "Zapobieganie i walka z przestępczością 2008" - zlecił Wnioskodawcy do realizacji czynności w zakresie realizacji projektu, które nie mieszczą się w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których Wnioskodawca został powołany. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że po zakończeniu procesu modernizacji budynku nr 70, obiekt ten będzie wykorzystywany przez K. do realizacji procesu szkoleniowego objętego przedmiotowym projektem,

* nabywane, w ramach realizowanego projektu, towary i usługi nie będą wykorzystywane zarówno przez Wnioskodawcę jak i K. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, za podatnika VAT nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z powołanymi przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu i uznaje wydatek ten za kwalifikowany z możliwością sfinansowania go ze środków ISEC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Z treści wniosku wynika, że K. realizuje projekt ISEC. Część wydatków związanych z ww. projektem realizować będzie Wnioskodawca, w tym Wnioskodawca dokona adaptacji budynku nr 70 na potrzeby szkoleniowe. K. udzielając Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy na adaptację budynku (będącego składnikiem majątku Wnioskodawcy) na potrzeby szkoleniowe związane z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Programu Szczegółowego Komisji Europejskiej "Zapobieganie i walka z przestępczością 2008" - zlecił Wnioskodawcy do realizacji czynności w zakresie realizacji projektu, które nie mieszczą się w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których Wnioskodawca został powołany. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że po zakończeniu procesu modernizacji budynku, obiekt ten będzie wykorzystywany przez K. do realizacji procesu szkoleniowego objętego przedmiotowym projektem.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT i zarejestrowanym we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym. Jednakże nabywane, w ramach realizowanego projektu, towary i usługi nie będą wykorzystywane zarówno przez Wnioskodawcę jak i K. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl