IPPP3/443-884/10-5/MPe - Zasady rozliczania transakcji dotyczącej wykonania kompleksowej usługi budowlano-montażowej, za którą płatności dokonywane będą w formie zaliczek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-884/10-5/MPe Zasady rozliczania transakcji dotyczącej wykonania kompleksowej usługi budowlano-montażowej, za którą płatności dokonywane będą w formie zaliczek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnione w dniu 25 listopada 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia transakcji, za którą płatności dokonywane są w zaliczkach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 25 listopada 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia transakcji, za którą płatności dokonywane są w zaliczkach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S. (dalej: S., Wnioskodawca) w maju 2009 r. zawarła umowę ze spółką I. Sp. z o.o. (dalej: Inwestor), której przedmiotem jest dostawa wyposażenia w postaci wyspecjalizowanych konstrukcji do magazynów wysokoregałowych oferowanych przez S., wraz z ich montażem i przygotowaniem do użytku (dostawa z montażem).

Czynności wykonywane w ramach przedmiotu umowy obejmują m.in.:

* przygotowanie projektu systemu magazynowania oraz projektu montażu wyposażenia;

* dostawę składników konstrukcji magazynu oraz wyposażenia;

* konstrukcję oraz instalację systemu magazynowania i odbioru towarów;

* dostarczenie i instalację systemu zarządzania magazynem.

Zgodnie z zawartą umową, w wyniku realizacji zlecenia wysokoregałowy magazyn budowlany ma być kompletny, wyposażony i gotowy do użytku. Ryzyko uszkodzenia przedmiotu umowy przechodzi na Inwestora w momencie rozpoczęcia przez niego użytkowania magazynu. Od tego momentu S. udziela również Inwestorowi 24-miesięcznej gwarancji na zainstalowany system magazynowania.

W zamian za kompletne, terminowe i właściwe wykonanie przedmiotu umowy, Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe, określone w umowie. Strony ustaliły, że wynagrodzenie będzie płatne w sześciu ratach. Poszczególne raty będą należne S. w kolejnych etapach zaawansowania inwestycji, i tak:

* 10% wynagrodzenia należne w momencie podpisania umowy oraz ustanowienia przez S. zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowej;

* 25% wynagrodzenia w momencie rozpoczęcia budowy instalacji systemu magazynowania oraz uzyskania zgody Inwestora na przedstawioną specyfikację systemu zarządzania magazynem;

* 15% wynagrodzenia w momencie zakończenia instalacji w magazynie urządzenia do składowania ładunków;

* 15% wynagrodzenia w momencie rozpoczęcia zapełniania magazynu towarami;

* 15% wynagrodzenia w momencie wstępnego zaakceptowania inwestycji przez Inwestora;

* 20% wynagrodzenia w momencie ostatecznego zaakceptowania inwestycji przez Inwestora i udzielenia przez S. gwarancji na wzniesiony obiekt.

W czasie podpisania przedmiotowej umowy, Wnioskodawca nie był zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce. W związku z tym, należna w momencie podpisywania umowy część wynagrodzenia (10%) została rozliczona przez Inwestora na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT jako tzw. import usług (otrzymane przez S. 10% wynagrodzenia nie jest udokumentowane fakturą VAT wystawioną zgodnie z polskimi przepisami oraz z wykazanym polskim podatkiem VAT). W lipcu 2009 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji dla celów polskiego podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy częściowe płatności wskazane powyżej, stanowią zaliczki, których otrzymanie po rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce Wnioskodawca powinien udokumentować poprzez wystawienie faktur zaliczkowych.

2.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, jak powinna wyglądać prawidłowo wystawiona faktura końcowa dokumentująca wykonanie całości usługi.

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, kwoty wypłacane S. w miarę postępu w realizacji inwestycji stanowią zaliczki, o których mowa w przepisie art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). W myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Cytowany przepis uznaje za zaliczki części całkowitej należności, wypłacane z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów, przy czym części te muszą być wypłacane przed faktycznym wykonaniem usługi lub wydaniem towaru. Funkcją zaliczki w przypadku świadczenia skomplikowanych usług, wykonywanych w długim okresie, jest zasadniczo bieżące finansowanie inwestycji. Zaliczki gwarantują zleceniobiorcy stały napływ środków finansowych, w miarę postępów w realizacji zlecenia.

W zaistniałym stanie faktycznym, przedmiotem umowy zawartej pomiędzy S. a Inwestorem jest wykonanie kompleksowej usługi budowlano-montażowej, polegającej na dostawie elementów konstrukcji systemu magazynowania oraz ich zainstalowaniu w magazynie wysokoregałowym (dostawa z montażem). Wyposażony magazyn ma być przekazany Inwestorowi w stanie kompletnym i gotowym do użytku. Ponadto, ryzyko utraty lub uszkodzenia przedmiotu umowy przechodzi na Inwestora dopiero w momencie rozpoczęcia użytkowania magazynu. Od tego momentu biegnie również gwarancja S. na wybudowany obiekt. W tej sytuacji należy stwierdzić, że wykonanie usługi następuje po całkowitym ukończeniu inwestycji, w momencie oddania magazynu do użytkowania inwestorowi (podpisania protokołu odbioru instalacji magazynowej). Zatem płatności dokonywane podczas realizacji zlecenia stanowią, w ocenie Wnioskodawcy zaliczki na poczet wykonania usługi budowlano-montażowej.

Jednocześnie należy wskazać, że etapy płatności zaliczek uzależnione zostały bądź to od spełnienia warunków formalnych (podpisanie umowy, ustanowienie zabezpieczenia), bądź od stopnia zaawansowania robót budowlanych (np. zainstalowanie urządzenia do składowania ładunków). Wszystkie płatności mają na celu finansowanie robót, których efektem będzie powstanie kompletnego, wyposażonego i gotowego do natychmiastowego użytku magazynu.

W związku z powyższym, na podstawie przepisu § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca powinien udokumentować otrzymanie zaliczki poprzez wystawienie faktury zaliczkowej w terminie 7 dni od otrzymania płatności.

Kwalifikacja częściowych płatności jako zaliczki w analogicznym stanie faktycznym znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, wydanych przez Izbę Skarbową w Warszawie w dniu 19 stycznia 2010 r. (sygn. IPPP1-443-1097/09-2/JB) oraz z dnia 2 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPP1/443-41/10-4/ISz).

Ad.2

W ocenie Wnioskodawcy, faktura końcowa wystawiona w związku z wykonaniem usługi, powinna uwzględniać wszystkie otrzymane zaliczki (łącznie z pierwszą zaliczką rozliczoną metodą reverse charge jako tzw. import usług i niepotwierdzoną fakturą VAT wystawioną zgodnie z polskimi przepisami ustawy o VAT). Rozliczenie podatku VAT w związku z wypłatą pierwszej raty wynagrodzenia przez Inwestora, powinno być uwzględnione jedynie dla celów kalkulacji w fakturze końcowej podatku VAT z tytułu otrzymania ostatniej raty płatności, podatek VAT związany z zapłatą pierwszej raty rozliczył już bowiem nabywca usługi.

W myśl § 10 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

W opinii Wnioskodawcy, na gruncie cytowanego przepisu, faktura końcowa powinna wskazywać:

* otrzymaną płatność pierwszej zaliczki (nieudokumentowaną fakturą VAT wystawioną zgodnie z polskimi przepisami ustawy o VAT),

* otrzymaną płatność czterech kolejnych rat wynagrodzenia (udokumentowaną fakturami VAT zaliczkowymi z polskim podatkiem VAT),

* należną płatność ostatniej raty wynagrodzenia w wysokości 20% oraz podatek VAT.

Faktura końcowa będzie zatem zawierać informację o płatności pierwszej raty wynagrodzenia, rozliczonej przez Inwestora na zasadzie reverse charge, oraz wskazywać wystawione następnie faktury zaliczkowe i zawarte w nich informacje dotyczące wartości otrzymanych należności oraz kwot podatku VAT. Dla potrzeb kalkulacji podatku VAT z tytułu należnej ostatniej raty płatności, należy wziąć pod uwagę przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W świetle cytowanych uregulowań, zdaniem Wnioskodawcy dla kalkulacji podatku z tytułu zapłaty ostatniej raty wynagrodzenia należy uwzględnić podatek VAT naliczony w związku z wypłatą wszystkich dotychczasowych rat wynagrodzenia, podatek ten został już bowiem rozliczony częściowo przez Inwestora, a w pozostałych przypadkach przez S. W efekcie, faktura końcowa powinna wykazywać pozostałą należną płatność 20% wynagrodzenia wraz z obliczonym od tej wartości należnym podatkiem VAT według właściwej stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż w maju 2009 r. Wnioskodawca zawarł z polskim Inwestorem umowę na wykonanie kompleksowej usługi budowlano-montażowej. Strony umowy ustaliły, że płatność za wykonanie przedmiotu umowy odbywać się będzie w sześciu ratach, w zależności od etapu zaawansowania inwestycji. W czasie podpisania przedmiotowej umowy, Wnioskodawca nie był zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce. W związku z tym, należna w momencie podpisywania umowy część wynagrodzenia (10% zaliczka) została rozliczona przez Inwestora na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT jako tzw. import usług. W lipcu 2009 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji dla celów polskiego podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy częściowe płatności stanowią zaliczki, których otrzymanie po rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce Wnioskodawca powinien udokumentować poprzez wystawienie faktur zaliczkowych oraz jak powinna wyglądać prawidłowo wystawiona faktura końcowa dokumentująca wykonanie całości usługi.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż płatności dokonywane podczas realizacji zlecenia stanowią zaliczki na poczet wykonania usługi budowlano - montażowej, które Wnioskodawca powinien udokumentować poprzez wystawienie faktur zaliczkowych. W ocenie Wnioskodawcy, faktura końcowa wystawiona w związku z wykonaniem usługi, powinna uwzględniać wszystkie otrzymane zaliczki (łącznie z pierwszą zaliczką rozliczoną metodą reverse charge jako tzw. import usług i niepotwierdzoną fakturą VAT wystawioną zgodnie z polskimi przepisami ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W tym miejscu warto zacytować np. § 1 ust. 1 pkt k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558 z późn. zm.), zgodnie z którym obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie następujące czynności dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Biorąc pod uwagę powyższe, z uwagi na fakt rozliczenia podatku należnego z tytułu pierwszej 10% zaliczki dotyczącej przedmiotowej usługi przez nabywcę, Spółka jako nieposiadająca siedziby, czy stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie miała obowiązku rejestrować się z tytułu tej transakcji jako polski podatnik podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że w lipcu 2009 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji dla celów polskiego podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie wyłączają możliwości zarejestrowania na cele VAT w Polsce podmiotów, które nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski jeżeli podmioty te wykonują na terytorium Polski czynności opodatkowane, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy tj. dokonują odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jednocześnie, ustawodawca dopuszcza sytuację, w której podmiot realizujący usługę może wystąpić w charakterze podatnika, lecz niewątpliwie jest to rozwiązanie fakultatywne. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, jak sam wskazuje, nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem świadcząc na terytorium kraju usługę budowlano-montażową na rzecz polskiego Inwestora Spółka nie ma obowiązku rozliczenia przedmiotowej usługi, gdyż rozliczenia tego dokona nabywca usługi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jak to miało miejsce w przypadku rozliczenia pierwszej zaliczki chyba, że Spółka w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dokonała rejestracji na terytorium kraju jako podatnik VAT i sama rozliczy przedmiotową transakcję.

Reasumując, Wnioskodawca jako podmiot zagraniczny, nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, dokonując świadczenia usług, nie ma obowiązku rejestrowania się jako czynny podatnik VAT w Polsce. Jednakże w przypadku, gdy Wnioskodawca zarejestrował się dla potrzeb podatku VAT w Polsce i wystawi polskiemu kontrahentowi fakturę VAT podając polski numer NIP, jest On traktowany jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy. Wówczas jako świadczący usługę zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT na wystawianej fakturze a następnie do rozliczenia tego podatku w deklaracji VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z dyspozycją art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi przez ten podmiot, o czym stanowi art. 19 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 10 ust. 1 rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Zgodnie z § 10 ust. 4 rozporządzenia faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

3.

datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" lub "FAKTURA VAT-MP", kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;

4.

stawkę podatku;

5.

kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

k.

p. = ZB x SP / 100+SP

gdzie:

k.

p. - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

6.

dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

7.

datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (§ 10 ust. 5).

Stosownie do § 10 ust. 7 rozporządzenia przepisy § 5 ust. 6 i 7 oraz § 7 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Biorąc pod uwagę brzmienie wszystkich ww. przepisów wskazać należy, że skoro Wnioskodawca w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dokonał rejestracji na terytorium kraju jako podatnik VAT i sam rozlicza przedmiotową usługę, otrzymane przed jej wykonaniem kwoty stanowią dla Niego zaliczki, które należy udokumentować poprzez wystawienie stosownych faktur zaliczkowych w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. Faktura końcowa wystawiona w związku z wykonaniem usługi winna uwzględniać wszystkie otrzymane zaliczki, w tym również należy wskazać dla celów kalkulacji pierwszą zaliczkę (bez podatku) rozliczoną przez nabywcę usługi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy na zasadzie reverse charge.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl