IPPP3/443-875/10-2/KB - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju badań naukowych i infrastruktury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-875/10-2/KB Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju badań naukowych i infrastruktury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 8 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w dokonywanych zakupach towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w dokonywanych zakupach towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca złożył w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet II Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.3 "Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki" projekt. Projekt będzie realizowany wyłącznie przez Instytut.

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu państwa.

Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Celem projektu jest podniesienie jakości i konkurencyjności badań naukowo-rozwojowych prowadzonych przez Instytut poprzez wsparcie rozwoju infrastruktury IT.

Przedmiotem projektu jest stworzenie narzędzi informatycznych lub teleinformatycznych wspomagających działania Instytutu w zakresie: zarządzania projektami naukowo-badawczymi telemedycyny, zarządzania bazami danych, dostępu Instytutu do zewnętrznych baz danych w celach naukowych. Produkty projektu będą wspomagały realizację prac naukowo-badawczych Instytutu. Użytkownikami projektu będą:

* Pracownicy naukowi Instytutu,

* Pracownicy administracyjni obsługujący projekty naukowo-badawcze realizowane w Instytucie,

* Inne instytuty badawcze, organizacje (krajowe i zagraniczne),

* Uczelnie,

* Studenci, stażyści,

* Lekarze - pediatrzy.

W ramach realizacji projektu zaplanowano wydatki na:

* zakup lub wytworzenie aparatury i urządzeń IT zaliczanej do środków trwałych; modernizację posiadanej aparatury, urządzeń i innych składników wyposażenia infrastruktury IT oraz wydatki związane z transportem, instalacją i uruchomieniem środków trwałych wraz ze specjalistycznym instruktażem w ich obsłudze;

* zakup lub wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych, obejmujące: wydatki na oprogramowanie i okresowe licencje na oprogramowanie,

* zasoby wiedzy w formie cyfrowej oraz opłaty licencyjne na dostęp do takich zasobów; wydatki na zakup wyposażenia, materiałów, opłat związanych z uzyskaniem szerokopasmowego dostępu do sieci oraz opłat telekomunikacyjnych związanych z transmisją danych;

* szkolenia dla pracowników w zakresie rozwoju, eksploatacji i zarządzania infrastrukturą IT;

* zakup usług badawczych oraz ekspertyz;

* promocję projektu;

* koszty ogólne;

* wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem, w zakresie tworzenia, rozwoju i zarządzania infrastrukturą IT, zasobami cyfrowymi oraz zaawansowanymi aplikacjami i usługami teleinformatycznymi;

* usługi w zakresie audytu zewnętrznego w przypadku projektów.

Z częścią ww. wydatków związane jest poniesienie podatku VAT. który można uznać za kwalifikowany w przypadku gdy nie może on zostać odzyskany przez Instytut, w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się osiągnięcia dochodu. Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych Instytutu, nie będą przeprowadzane usługi na zamówienie.

Realizacja przedmiotowego projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nie przewiduje się też komercjalizacji wyników badań, które będą realizowane z wykorzystaniem rezultatów projektu (m.in. infrastruktura ICT). Dostęp do udostępnionych baz danych Instytutu, uczestnictwo w e-Iearningu, uczestnictwo w telekonferencjach będą nieodpłatne. Niemniej jednak we wzorze umowy, która będzie podpisana w przypadku, gdy opisywany projekt przedkładany przez Instytut otrzyma dofinansowanie widnieją następujące zapisy:

"<...> W celu zapewnienia, że udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu obowiązują następujące zasady:

1.

wyniki uzyskane w efekcie realizacji Projektu nie mogą być bezpośrednio wdrażane przez Beneficjenta lub konsorcjantów realizujących zadania w ramach Projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym wg zadań, oraz harmonogramem realizacji Projektu wg kwartałów;

2.

Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej (dotyczy wyłącznie projektów badawczych) <...>".

Instytut prowadzi swą działalność statutową w obszarze naukowym i klinicznym. Działalność Instytutu jest działalnością mieszaną. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosi 3% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją, jak i w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że wydatki związane z realizacją opisanego projektu, którego wyniki udostępniane będą przyszłym użytkownikom nieodpłatnie, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w planowanych w ramach projektu wydatkach w całości lub w części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla całego Instytutu.

Zdaniem Instytutu podatek VAT zawarty w planowanych w ramach opisywanego projektu wydatkach jest niemożliwy do odzyskania, a zatem uznany w całości za kwalifikowany w składanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Instytut złożył projekt, który będzie realizowany wyłącznie przez Instytut. Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu państwa. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Celem projektu jest podniesienie jakości i konkurencyjności badań naukowo-rozwojowych prowadzonych przez Instytut poprzez wsparcie rozwoju infrastruktury IT. Przedmiotem projektu jest stworzenie narzędzi informatycznych lub teleinformatycznych wspomagających działania Instytutu w zakresie: zarządzania projektami naukowo-badawczymi telemedycyny, zarządzania bazami danych, dostępu Instytutu do zewnętrznych baz danych w celach naukowych. Produkty projektu będą wspomagały realizację prac naukowo-badawczych Instytutu. Użytkownikami projektu będą: pracownicy naukowi Instytutu, pracownicy administracyjni Instytutu, inne instytuty badawcze, organizacje (krajowe i zagraniczne), uczelnie, studenci, stażyści, lekarze - pediatrzy.

W ramach realizacji projektu zaplanowano wydatki na m.in.: zakup lub wytworzenie aparatury i urządzeń IT; zakup lub wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych; zasoby wiedzy w formie cyfrowej oraz opłaty licencyjne na dostęp do takich zasobów; szkolenia dla pracowników; zakup usług badawczych oraz ekspertyz; promocję projektu; koszty ogólne; wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu; usługi w zakresie audytu zewnętrznego w przypadku projektów. Z częścią ww. wydatków związane jest poniesienie podatku VAT. który można uznać za kwalifikowany w przypadku gdy nie może on zostać odzyskany przez Instytut, w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe.

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach realizacji projektu nie przewiduje się osiągnięcia dochodu. Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych Instytutu, nie będą przeprowadzane usługi na zamówienie. Realizacja przedmiotowego projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nie przewiduje się też komercjalizacji wyników badań, które będą realizowane z wykorzystaniem rezultatów projektu (m.in. infrastruktura ICT). Dostęp do udostępnionych baz danych Instytutu, uczestnictwo w e-learningu, uczestnictwo w telekonferencjach będą nieodpłatne. Instytut prowadzi swą działalność statutową w obszarze naukowym i klinicznym. Działalność Instytutu jest działalnością mieszaną. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosi 3% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Dokonane zakupy nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy wskazać, że Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym stwierdził, że nie przewiduje się komercjalizacji wyników, i że realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a zatem Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją, również w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl