IPPP3/443-874/09-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-874/09-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), uzupełnionego w dniu 15 października 2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-874/09-2/SM z dnia 12 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* sposobu zastosowania stawki (w kwestii daty, od której stosuje się obniżoną stawkę dla biopaliw) - jest nieprawidłowe,

* wysokości tej stawki i pozostałych uregulowań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ww. wymienionym. Wniosek został uzupełniony w dniu 15 października 2009 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-874/09-2/SM z dnia 12 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka S.A. (dalej Spółka) jest producentem paliw silnikowych oraz biopaliw ciekłych. Mając na uwadze ciążące na Spółce obowiązki związane z realizacją Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) Spółka musi wprowadzać nowoczesne produkty pozwalające optymalizować politykę wdrażania biopaliw na polskim rynku paliwowym i jednocześnie sprostać wymaganiom ustawowym, zawartym m.in. w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2006 r. Nr 169, por 1199 z późn. zm.) (dalej ustawa o biopaliwach) oraz rozporządzeniach dotyczących wymagań jakościowych paliw i biopaliw ciekłych.

Spółka zamierza wprowadzić na rynek polski biopaliwo o handlowej nazwie E85 zawierające w swoim składzie zgodnie z normami jakościowymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 98) minimum 70% zawartości etanolu i alkoholi wyższych, przy czym benzyny silnikowe wykorzystywane do komponowania spełniać będą wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1200 z późn. zm.). Natomiast bioetanol wykorzystywany do komponowania będzie spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 w związku z art. 39 ustawy o biopaliwach, t.j. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 218, poz. 1845).

W pierwszej fazie projektu wprowadzania na rynek produktu E85 będzie on nabywany spoza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na zasadzie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) lub poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT). Taki produkt, jeżeli nabywany będzie w trybie zawieszonego poboru akcyzy, zostanie wprowadzany na skład podatkowy należący do Spółki lub podmiotu zewnętrznego posiadającego "usługowy" skład podatkowy. Następnie po wyprowadzeniu go ze składu podatkowego i zakończeniu procedury zawieszonego poboru akcyzy dystrybuowany będzie na dedykowanej stacji paliw. Producent, wskazany produkt sklasyfikował jako biopaliwo o kodzie CN 3824 90 99. W tym przypadku Spółka otrzyma od producenta lub sprzedawcy produktu E85 dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów w biopaliwie ciekłym. Na tej podstawie zamierza rozliczać przysługującą ulgę w podatku akcyzowym.

W przypadku nabywania produktu E85 z zapłaconą akcyzą w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT), produkt ten będzie mógł być dostarczany bezpośrednio na wybraną stację paliw przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów art. 78 ustawy o podatku akcyzowym.

W przypadku produktu E85 nabywanego z zapłaconą akcyzą stawka podatku akcyzowego zostanie wyliczona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3. W opinii Spółki w dniu 18 września 2009 r. Komisja Europejska notyfikowała pomoc, o której mowa w art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, określoną w przepisach o pomocy publicznej poprzez swoją pozytywną decyzję, ten fakt został ogłoszony na stronach internetowych Komisji Europejskiej.

W następnym etapie wprowadzania produktu E85 na rynku polskim będzie on produkowany przez Spółkę w składzie podatkowym własnym lub należącym do podmiotu trzeciego prowadzącego usługową działalność w przedmiotowym zakresie w składzie podatkowym i następnie sprzedawany przez Spółkę w wyznaczonych punktach sprzedaży detalicznej (stacje paliw). Zawartość biokomponentu w postaci bioetanolu będzie mierzona za pomocą legalizowanych urządzeń mierniczych lub poprzez zastosowanie procedur produkcyjnych z zastosowaniem procesu technologicznego, gdzie zostanie przyjęta stała wielkość w danym cyklu produkcyjnym. W tym przypadku Spółka będzie posiadać dokumentację techniczną dla własnych potrzeb związanych z utrzymaniem wymagań jakościowych. Akcyza naliczana będzie w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sposób zastosowania stawki oraz wysokość stawki podatku akcyzowego, przedstawiony przez Spółkę będzie prawidłowy na gruncie przepisów z zakresu podatku akcyzowego w sytuacji kiedy:

1.

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo biopaliwo E85 w procedurze zawieszonego poboru akcyzy,

2.

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo biopaliwo E85 z zapłaconą akcyzą,

3.

Spółka produkuje biopaliwo E85 na terytorium RP.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

W przypadku pierwszego etapu związanego z nabyciem wewnątrzwpólnotowym biopaliwa E85 z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy Spółka winna naliczyć akcyzę w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym w opinii Spółki zastosowanie znajdą bezpośrednio przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki ogłoszenie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej nastąpiło w dniu 18 września 2009 r., w związku z tym, że dla wejścia w życie przepisów o których mowa w art. 164 ust. 2 konieczne było ogłoszenie pozytywnej decyzji, a nie jej publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W rozumieniu Spółki sformułowanie użyte w ww. artykule 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tożsame jest z udostępnieniem informacji na stronach internetowych Komisji Europejskiej. Od tego też dnia zdaniem Spółki w przedmiotowym zakresie nie mają zastosowania przepisy paragrafu 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Dlatego zastosowanie znajdą bezpośrednio przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w zależności od zawartości biokomponentu w produkcie E85 stawka podatku akcyzowego będzie mogła być inna. Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3, który będzie miał zastosowanie w opisanym stanie faktycznym (wewnątrzwspólnotowe nabycie E85) dla wyrobu E85 wyprodukowanego w składzie podatkowym (w tym przypadku poza terytorium Polski) spełniającego wymagania jakościowe stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 2 (1.565,00 zł/1.000 litrów) obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów. Brak przy tym jest dodatkowych warunków do zastosowania stawki, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3.

Od dnia 18 września 2009 r. stawka podatku akcyzowego dla biopaliwa E85 o zawartości 85% bioetanolu (alkoholu etylowego) wynosić będzie 234,75 zł/1.000 litrów, natomiast E85 o zawartości 70% bioetanolu (alkoholu etylowego) wynosić będzie 469,50 zł/1.000 litrów.

2.

Spółka zamierza w pewnych okolicznościach nabywać wewnątrzwspólnotowo E85 w ramach pierwszego etapu również z zapłaconą akcyzą. Produkt taki byłby przemieszczany wraz z uproszczonym dokumentem towarzyszącym (UDT) bezpośrednio na stację paliw (punkt dystrybucyjny). W tym przypadku sposób wyliczenia zobowiązania w podatku akcyzowym, przy zachowaniu warunków wynikających z art. 78 ustawy o podatku akcyzowym będzie tożsamy z opisanym w punkcie 1. Mianowicie i w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 89 ust. 1 pkt 3 odnoszący się do stawki podatku akcyzowego.

Stawka dla E85 nabytego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą będzie wynosić dokładnie tyle samo co w pkt 1.

3.

W przypadku przystąpienia do drugiego etapu, czyli produkcji biopaliwa E85 na terytorium Polski stanowisko Spółki w niniejszym zakresie wygląda następująco. Zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b) stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

W tym przypadku analogicznie jak w punktach 1 i 2 przedstawionego stanowiska dla ustalenia kwoty zobowiązania podatkowego zastosowanie mieć będzie tylko treść art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Jedynymi wymogami w tym przypadku do skorzystania stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3 będzie fakt wyprodukowania produktu zawierającego powyżej 2% biokomponentów w składzie podatkowym oraz spełnienie wymagań jakościowych. Natomiast kwota zobowiązania w podatku akcyzowym zostanie wyliczona zostanie zgodnie ze wzorem <1.565,00 zł - (1,565 zł x liczba litrów biokomponentu)>/1.000 litrów. Tym samym stawka w przypadku E85 z zawartością 70% biokomponentu będzie wynosić 469,50 zł na 1.000 litrów gotowego wyrobu, natomiast przy zawartości 85% biokomponentu stawka podatku akcyzowego wynosić będzie 234,75 zł na 1.000 litrów gotowego wyrobu.

W tym przypadku nie będzie obowiązku prowadzenia dokumentacji technicznej odnoszącej się do produkowanego biopaliwa, warunkującego zastosowanie wyżej wskazanej stawki podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się w zakresie sposobu zastosowania stawki (w kwestii daty, od której stosuje się obniżoną stawkę dla biopaliw) za nieprawidłowe, w zakresie wysokości tej stawki i pozostałych uregulowań - za prawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) stawka akcyzy dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 wynosi 1.565,00 zł/ 1.000 litrów.

Z postanowień art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż do wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - znajduje zastosowanie stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa, niż 10,00 zł/1.000 l.

Zatem, w przypadku zastosowania stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym dla biopaliwa E85 zawierającego 85% bioetanolu należna kwota akcyzy wyniesie 234,75 zł/1.000 l, natomiast w przypadku biopaliwa E85 zawierającego 70% bioetanolu - 469,50 zł/1.000 l.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, iż zgodnie z art. 164 ustawy o podatku akcyzowym przepisy m.in. powołanego wyżej art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym są stosowane od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Należy przy tym wyraźnie odróżnić dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską od dnia podania jej do publicznej wiadomości, czyli ogłoszenia. W przypadku decyzji o nie wnoszeniu zastrzeżeń do zgłoszonego środka pomocowego, Komisja Europejska publikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich skrócone zawiadomienie o podjęciu takiej decyzji. Zawiadomienie o nie zgłoszeniu przez Komisję Europejska zastrzeżeń do notyfikowanego jej programu pomocowego w sprawie N 57/08 "pomoc operacyjna w zakresie biopaliw" zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 2009/C 247/01 z dnia 15 października 2009 r. Przedmiotową datę publikacji należy zatem przyjąć jako dzień ogłoszenia pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską w ww. sprawie, od którego można stosować przepisy o obniżonych stawkach akcyzy dla biopaliw. Za nieprawidłowe zatem należy uznać stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji, zgodnie z którym dzień 18 września 2009 r. (tj. dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską) miałby być dniem, od którego stosuje się obniżone stawki akcyzy dla biopaliw.

W konsekwencji, do dnia 15 października 2009 r. znajdował zastosowanie system ulg dla biopaliw regulowany przepisami § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Uwzględniając powyższe, Spółka ma możliwość stosowania ww. obniżonych stawek akcyzy dla biopaliwa E85, wynikających z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, ale nie od dnia 18 września 2009 r., ale od dnia 15 października 2009 r. we wszystkich wymienionych przez nią przypadkach, tj:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszonego poboru akcyzy,

2.

nabycia wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą (przy zachowaniu warunków wynikających z art. 78 ustawy o podatku akcyzowym),

3.

produkcji na terytorium RP.

We wniosku o interpretację Spółka stanęła na stanowisku, że jedynymi wymaganiami dla zastosowania dla biopaliwa E85 stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym będzie fakt wyprodukowania wyrobu zawierającego powyżej 2% biokomponentów w składzie podatkowym oraz spełnienie wymagań jakościowych dla takiego wyrobu. Jednocześnie Spółka wskazała, że brak jest innych dodatkowych warunków dla zastosowania tej stawki, np. w postaci obowiązku prowadzenia dokumentacji technicznej w przypadku odnoszącym się do produkcji biopaliwa, warunkującej zastosowanie stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3.

Należy zauważyć, że brak literalnego wymienienia w przepisach warunku w postaci prowadzenia dokumentacji technicznej odnoszącej się do produkowanego biopaliwa, czy posiadania dokumentów wskazujących zawartość biokomponentów (dla podmiotu niebędącego producentem) nie powoduje, że podmiot jest w ogóle zwolniony z obowiązku udokumentowania faktu zawartości biokomponentów w produkowanym/nabywanym przez siebie wyrobie. Podmiot, dokonując zapłaty podatku akcyzowego z zastosowaniem obniżonej stawki akcyzy, której wysokość zależy od zawartości biokomponentów w paliwie, powinien posiadać dokumenty, z których wynika, jaka faktycznie ilość biokomponentów została dodana do paliwa. Ilość dodanych do paliwa biokomponentów stanowi bowiem podstawę do zastosowania ulgi w podatku akcyzowym w konkretnej wysokości. Dlatego też organ podatkowy może zawsze zażądać przedstawienia takich dokumentów, jako dowodu w rozumieniu Ordynacji podatkowej - w celu ustalenia prawidłowości wyliczenia przez podmiot przedmiotowej ulgi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie posiadać takie dokumenty:

* w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przekazane przez producenta/sprzedawcę,

* w przypadku produkcji na terytorium kraju Spółka będzie posiadać dokumentację techniczną dla własnych potrzeb związaną z utrzymaniem wymagań jakościowych (zawartość biokomponentu w postaci bioetanolu będzie mierzona za pomocą legalizowanych urządzeń mierniczych lub poprzez zastosowanie procedur produkcyjnych z zastosowaniem procesu technologicznego, gdzie zostanie przyjęta stała wielkość w danym cyklu produkcyjnym).

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl