IPPP3-443-868/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-868/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 6 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania nabytych wewnątrzwspólnotowo areozoli do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żeli do powierzchniowej dezynfekcji skóry - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie opodatkowania nabytych wewnątrzwspólnotowo areozoli do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żeli do powierzchniowej dezynfekcji skóry.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się głównie dystrybucją chemii gospodarczej oraz produktów farmaceutycznych. Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo areozole do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów (produkt nie jest przeznaczony do kontaktu ze skórą ludzką ani kontaktu z żywnością) oraz żele do powierzchniowej dezynfekcji skóry (dalej: "Produkty"). Produkty nie są klasyfikowane do żadnego z kodów wymienionych w tabeli nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (dalej: "UPA"). Produkty nabywane będą od spółki mającej siedzibę w Portugalii (dalej: "Dostawca"). Dostawca nabywa Produkty od podmiotów spoza Unii Europejskiej, dopuszcza je do obrotu na terenie Portugalii, dokonuje ich przepakowania i etykietowania według potrzeb nabywców oraz sprzedaży do tych nabywców na terenie Unii Europejskiej, w tym Portugalii.

Zawartość alkoholu etylowego w przedmiotowych Produktach przekracza 1,2% objętości.

Zgodnie z portugalskimi regulacjami akcyzowymi alkohol zawarty w Produktach zwolniony jest w Portugalii z podatku akcyzowego, z uwagi na fakt, że użyte przez producentów środki skażające alkohol etylowy są środkami dopuszczonymi przez Portugalię. W dniu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych Produktów przez Spółkę środki używane do skażenia tego alkoholu nie będą jednak znajdować się na liście środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem Produktów alkohol etylowy zawarty w Produktach będzie podlegać podatkowi akcyzowemu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku Produkty nabywane wewnątrzwspólnotowo oraz zawarty w nich alkohol etylowy, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce z uwagi, odpowiednio, na ich nie wymienienie w załączniku nr 1 do UPA oraz z uwagi na zwolnienie przewidziane w art. 30 ust. 9 pkt 2 UPA. Zgodnie z art. 2 ust. 1 UPA do wyrobów akcyzowych zalicza się wyroby energetyczne, energię elektryczną napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe jak również wyroby określone w załączniku nr 1 do UPA.

W przedmiotowym załączniku do UPA brak jest wyrobów odpowiadających nabywanym przez Spółkę Produktom, zatem Produkty te nie są wyrobami akcyzowymi w świetle UPA. Spółka zauważa, iż w załączniku nr 1 do UPA w poz. 43 prawodawca wskazuje jednak alkohol etylowy zawarty w wyrobach nie będących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Z tego też względu, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym może podlegać jedynie alkohol etylowy zawarty w nabywanych przez Spółkę Produktach.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 UPA - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu. Warunek dodatkowy do zastawania tego zwolnienia zawarty został w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32 z 2009 r. poz. 228). Aby skorzystać ze zwolnienia wyroby muszą być wcześniej przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium Polski. Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego są w szczególności faktury lub dokumenty przewozowe.

Mając na względzie fakt, że Produkty nabywane są wewnątrzwspólnotowo, jednocześnie nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi i skażone są środkami dopuszczonymi przez Portugalię, oraz z uwagi na fakt że przed przywozem do Polski są one przedmiotem legalnego obrotu w Portugalii (dokumenty importowe, faktury nabycia od podmiotów spoza UE, dokumenty transportowe potwierdzające transport od producenta do Portugalii), należy uznać, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia Produktów alkohol etylowy w nich zawarty nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, z uwagi na zwolnienie zawarte w art. 30 ust. 9 pkt 2 UPA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w świetle uregulowań art. 92 - do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Z kolei jak wynika z art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Należy jednocześnie wskazać, iż załącznik nr 1 do ustawy, w poz. 43 jako wyrób akcyzowy wskazuje alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje, iż zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo areozole do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żele do powierzchniowej dezynfekcji skóry. Jak podnosi Wnioskodawca produkty te nie są klasyfikowane do żadnego z kodów wymienionych w tabeli nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Zawartość alkoholu etylowego w przedmiotowych produktach przekracza 1,2% objętości. Spółka nabywać będzie produkty od dostawcy z Portugalii, który posiada je od podmiotów spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca twierdzi przy tym, iż użyte przez producentów środki skażające alkohol etylowy są środkami dopuszczonymi przez Portugalię.

Wobec powyższego w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w areozolach do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żelach do powierzchniowej dezynfekcji skóry.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Zatem w świetle ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania jest nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w areozolach do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żelach do powierzchniowej dezynfekcji skóry, zawierających w swym składzie powyżej 1,2% obj. alkoholu etylowego.

Jednakże ustawodawca przewidział zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego odpowiednio na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonego środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu.

Podkreślić jednakże należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z terytoriów państw członkowskich (opisany we wniosku przypadek dopuszczenia towarów do obrotu w jednym z krajów Wspólnoty Europejskiej) istotne jest spełnienie dodatkowych warunków zwolnienia, wynikających z przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). Zgodnie z tym przepisem, dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Ponadto, w myśl ust. 2 ww. paragrafu, dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności faktury, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Na podstawie ww. przepisów alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo areozolach do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żelach do powierzchniowej dezynfekcji skóry będzie podlegał zwolnieniu. Zasadą jest bowiem, że nabywany w państwie członkowskim wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi jako wyrób gotowy, zawierający w swym składzie alkohol etylowy i dopuszczany do spożycia w tym państwie członkowskim podlega ustawodawstwu tego państwa członkowskiego. Alkohol etylowy zawarty w takim wyrobie korzysta ze zwolnienia w tym państwie członkowskim na podstawie przepisów implementujących art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, przy założeniu, iż ww. stwierdzenie jest prawidłowe przy twierdzeniu, że alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach jest skażony zgodnie z wymogami dotyczącymi zwalniania alkoholu etylowego w państwie członkowskim nabycia tych wyrobów.

Reasumując należy stwierdzić, iż alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, tj. areozolach do dezynfekcji powierzchniowej przedmiotów oraz żelach do powierzchniowej dezynfekcji skóry skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, będzie zwolniony z podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy. Tym samym z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego, czy też dalszej odsprzedaży przedmiotowych wyrobów, które były przedmiotem legalnego obrotu w państwie członkowskim nabycia przed ich przywozem na terytorium kraju, nie będzie ciążył na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl