IPPP3/443-857/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-857/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług wynajmowania (wykonywania) zabudowy stoisk wystawienniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usług wynajmowania (wykonywania) zabudowy stoisk wystawienniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działania Spółki jest m.in. wynajmowanie (wykonywanie) zabudowy stoisk wystawienniczych dla swoich klientów - firm z Polski i Unii Europejskiej. Spółka będzie wynajmować (wykonywać) zabudowę stoisk wystawienniczych w pawilonach na kompleksach wystawienniczych - nieruchomościach poza terytorium Polski i Unii Europejskiej. Spółka będzie wynajmować (wykonywać) zabudowę na powierzchniach wystawienniczych wynajętych przez swoich klientów - firm z Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Umowy Spółka zawierać będzie na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają usługi świadczone na terytorium RP. Zgodnie z przepisem art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o pisemną interpretację co do sposobu stosowania prawa podatkowego w opisanym stanie faktycznym czy świadczone przez Spółkę usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) usługi wynajmowania (wykonywania) zabudowy powierzchni wystawienniczych wynajętych przez jej klientów z Polski i Unii Europejskiej w pawilonach na kompleksach wystawienniczych - nieruchomościach - zlokalizowanych poza terenem Polski i Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi wynajmowania (wykonywania) zabudowy stoisk na: wynajętych przez klientów Spółki powierzchniach wystawienniczych w pawilonach na kompleksach wystawienniczych - nieruchomościach - zlokalizowanych poza terenem Polski i Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Usługi Spółki odnoszą się do precyzyjnie określonej nieruchomości w indywidualnym położeniu - pawilonu na kompleksie wystawienniczym.

W przypadku braku możliwości wynajęcia przez klienta Spółki powierzchni wystawienniczej, usługa wynajęcia (wykonania) zabudowy stoiska przez Spółkę nie będzie miała miejsca.

Nieruchomość w takim ujęciu jest istotą usługi wykonywania przez Spółkę zabudowy stoiska na powierzchni wystawienniczej wynajętej przez klienta Spółki w pawilonie na kompleksie wystawienniczym.

W sprawie, której dotyczy wniosek nie jest prowadzona kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, kontrola skarbowa ani nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie charakteru danej czynności, a co za tym idzie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług w tym związanych z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Kolejnym wyjątkiem od ogólnej zasady określonej w art. 28b jest wyjątek określony w art. 28g ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działania Spółki jest m.in. wynajmowanie (wykonywanie) zabudowy stoisk wystawienniczych dla swoich klientów - firm z Polski i Unii Europejskiej. Spółka będzie wynajmować (wykonywać) zabudowę stoisk wystawienniczych w pawilonach na kompleksach wystawienniczych - nieruchomościach poza terytorium Polski i Unii Europejskiej. Spółka będzie wynajmować (wykonywać) zabudowę na powierzchniach wystawienniczych wynajętych przez swoich klientów - firm z Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Umowy Spółka zawierać będzie na terytorium kraju.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w świetle przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 28e ustawy usługi wynajmowania (wykonywania) zabudowy powierzchni wystawienniczych wynajętych przez jej klientów z Polski i Unii Europejskiej w pawilonach na kompleksach wystawienniczych - nieruchomościach - zlokalizowanych poza terenem Polski i Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy, dla świadczonej usługi jako związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

* usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna, co do jej indywidualnego położenia;

* przedmiotem usługi powinna być skonkretyzowana nieruchomość lub usługa powinna być świadczona na/wobec konkretnej nieruchomości a nie jakiejkolwiek;

* ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;

* zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi.

Powyższe wytyczne potwierdza m.in. wyrok TSUE z dnia 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczący przeniesienia praw do dokonywania połowów w formie odpłatnej cesji zezwoleń na dokonywanie połowów jako świadczenie usług związanych z nieruchomościami. TSUE istotnie stwierdził (w pkt 23 wyroku), iż "W tych okolicznościach należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający. W rzeczywistości bowiem sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a szóstej dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością".

W niniejszej sprawie istotą usługi wynajmowania (wykonywania) stoisk wystawienniczych świadczonej na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy (firmy z Polski i Unii Europejskiej) nie jest ściśle określona nieruchomość, która nadaje sens całej usłudze. Wykonywanie zabudowy stoisk wystawienniczych jest bowiem realizowane każdorazowo w miejscu organizacji targów, niezależnie od tego na jakiej nieruchomości są one organizowane. Innymi słowy, zmiana miejsca organizacji targów nie niweczy sensu samej usługi.

Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na wynajmowaniu (wykonywaniu) zabudowy stoisk wystawienniczych nie stanowią usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy.

W opisanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 28g ust. 1 ustawy, bowiem przepis ten wyraźnie wskazuje na usługi wstępu na imprezy typu targi i wystawy. Tymczasem Wnioskodawca świadczy usługi związane z wynajmowaniem (wykonywaniem) zabudowy stosik targowych.

W sprawie tej znajdzie natomiast zastosowanie zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia określona w art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę tj. usługi świadczone na rzecz firm z siedzibą w Polsce należy uznać za świadczone na terytorium kraju, natomiast miejscem świadczenia usług wykonanych dla pozostałych podmiotów będzie odpowiednio kraj, w którym dany usługobiorca posiada siedzibę. W konsekwencji, usługi świadczone dla firm z siedzibą w Polsce będą opodatkowane VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, natomiast usługi świadczone dla firm nieposiadających siedziby na terytorium kraju nie będą opodatkowane VAT.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl