IPPP3/443-85/12-4/JF - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu o charakterze badawczo-informacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-85/12-4/JF Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu o charakterze badawczo-informacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 13 grudnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) oraz w dniu 6 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 lutego 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 02.03.2012), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu "B." oraz związanych z działalnością opodatkowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu "B." oraz związanych z działalnością opodatkowaną.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 grudnia 2011 r. złożonym w dniu 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2012 r. złożonym w dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 08.03.2012.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka od maja 2011 r. realizuje projekt o charakterze badawczo-informacyjnym pod nazwą "B." (zwanym dalej Projektem). Jest on realizowany wspólnie z innymi podmiotami na zasadzie partnerstwa. Czas trwania projektu wynosi 28 miesięcy, licząc od maja 2011 r. Wydatki zostaną poniesione na realizację tych zadań Projektu, które zostały w całości lub w części przypisane do Spółki jako Partnera.Projekt ten jest objęty współfinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1: Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.2: Partnerstwo dla zwiększenia adaptacyjności. W Projekcie tym jeden z podmiotów współdziałających występuje jako Lider Projektu oraz Spółka - jako Partner Projektu. Formalno-prawną podstawą realizacji projektu jest umowa o dofinansowanie projektu podpisana pomiędzy Liderem a PARP oraz umowa partnerstwa podpisana pomiędzy Liderem a Spółką.

Wysokość dofinansowania wynosi 100% kosztów ponoszonych w ramach projektu. Zgodnie z budżetem Projektu będą to:

1.

Zadanie 1: "Zarządzanie projektem", w ramach którego Spółka będzie rozliczać koszty w postaci prowadzenia przez okres 28 miesięcy wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby Projektu;

2.

Zadanie 4: "Badania dot. zarządzania zmianą gospodarczą i adaptacyjności branż", w ramach którego Spółka będzie rozliczać koszty w postaci:

* wynagrodzeń personelu w okresie 15 miesięcy w oparciu o umowę o pracę z 7 pracownikami;

* zakupu usługi zewnętrznej dotyczącej przedmiotu Projektu, związanej z zadaniami w formie ankiet telefonicznych,

3.

Zadanie 5: "Kampania informacyjna dot. zarządzania zmianą gospodarczą - upowszechnienie wyników kampanii badawczej", w ramach którego Spółka będzie rozliczać koszty w postaci:

* wynagrodzeń personelu w okresie 13 miesięcy w oparciu o umowę o pracę z 5 pracownikami,

* wynagrodzeń personelu w oparciu o 21 jednostkowych umów o dzieło.

Ponadto Spółka w ramach kosztów pośrednich Projektu będzie przez okres 28 miesięcy rozliczać zakup usługi w postaci obsługi księgowo-kadrowej.W odpowiedzi na wezwanie wskazano, iż realizacja Projektu będącego przedmiotem wniosku to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie w zakresie:

rozliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach Projektu B. oraz pozostałych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, który definiowany jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W dalszej części wspomnianego artykułu jest mowa o tym, że obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Oznacza to, że skoro dofinansowanie ze środków unijnych nie dotyczy obrotu (ceny), dlatego też otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym nie będzie wykazywane w deklaracji VAT-7. Dlatego też kwota otrzymanego przez Spółkę dofinansowania nie została opodatkowana podatkiem od towarów i usług i tym samym nie została wykazana w deklaracji VAT-7.

Z uwagi na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatek VAT naliczony w okresie od maja 2011 r. rozliczony został w sposób następujący:

Podatek VAT naliczony wynikający z faktur dotyczących bezpośrednio prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej (PKD - 7022Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) opodatkowanej stawką podstawową 23% podlegał odliczeniu w całości jako dotyczący wyłącznie czynności opodatkowanych.Podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione wydatki dotyczące wyłącznie Projektu nie podlegał odliczeniu (głównie wydatki dotyczące obsługi kadrowo-księgowej, przeprowadzanych badań w formie ankiet telefonicznych).

W przypadku poniesionych wydatków dotyczących kosztów funkcjonowania jednostki jako całości (najem, energia, usługi telekomunikacyjne, Internet, sprzątanie biura) podatek VAT naliczony w okresie od maja 2011 r. jest odliczany częściowo. W odniesieniu do ww. wydatków ustalony został indywidualny wskaźnik 85,28% lub 92,64% w zależności od rodzaju wydatku. Ww. wskaźniki zostały ustalone w oparciu o procentowy udział średniomiesięcznych przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wartości średniomiesięcznych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT za 2010 r. Opierając się na przyjętych wskaźnikach rozliczony został podatek VAT naliczony za okres od maja 2011 r.

Ponadto w przypadku ewentualnego nabycia przedmiotów zaliczanych do środków trwałych Spółka zamierza odliczać podatek VAT naliczony w całości, ponieważ po zakończeniu realizacji projektu Spółka będzie w dalszym ciągu wykorzystywała przy prowadzonej działalności gospodarczej, czyli że będą służyły działalności opodatkowanej Spółki.

W opinii Spółki pomimo, że otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to podatek VAT naliczony w fakturach niedotyczących Projektu będzie mógł być odliczony w pełnej wysokości wynikającej z faktury dokumentującej poniesiony wydatek. Wydatki wiążące się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Jeżeli więc nie istnieje bezpośredni lub pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

W przypadku Spółki koszty ogólnego funkcjonowania jednostki (koszty utrzymania biura, najem, koszty eksploatacji, sprzątanie, środki czystości oraz usługi telekomunikacyjne, internet) jako całości są ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Udział w Projekcie zwiększa rozpoznawalność Spółki wśród przedsiębiorców - obecnych i przyszłych klientów Spółki. Oznacza to, że realizacja tego Projektu pomaga Spółce utrzymać dotychczasowych klientów oraz pozyskać nowych, a ponadto poprzez wykorzystanie logo w realizowanym projekcie Spółka wzmacnia wizerunek, markę i rozpoznawalność w gronie przedsiębiorców, a tym samym promuje się.

Oznacza to, że ponoszone wydatki można przypisać do czynności opodatkowanych i w związku z tym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

Gdyby okazało się, ww. interpretacja nie jest prawidłowa to Spółce przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT na podstawie indywidualnego wskaźnika. Po zakończeniu roku, zgodnie z art. 91 ustawy Spółka dokona korekty podatku odliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych niezależnie od tego z jakich środków zakupy zostały sfinansowane. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

O bezpośrednim związku z działalnością opodatkowaną podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa i mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością gospodarczą podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, która podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%. W maju 2011 r. jako partner przystąpiła do realizacji Projektu o charakterze badawczo-informacyjnym pod nazwą "B.". Projekt ten jest objęty współfinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i będzie realizowany przez 28 miesięcy. Wysokość dofinansowania wynosi 100% kosztów ponoszonych w ramach projektu. Realizacja Projektu to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z wniosku wynika, że Spółka odliczyła w całości podatek naliczony związany z działalnością opodatkowaną (stawką 23%), nie odliczyła podatku naliczonego od zakupów służących wyłącznie realizacji projektu (działalność niepodlegająca opodatkowaniu) i zastosowała częściowe odliczenie na podstawie wyliczonej proporcji w stosunku do wydatków związanych z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu - do wydatków tych należą koszty funkcjonowania jednostki takie jak: najem, energia, usługi telekomunikacyjne, Internet, sprzątanie biura. Spółka zamierza również nabyć środki trwałe, które po zakończeniu realizacji projektu wykorzystywane będą w dalszym ciągu do czynności opodatkowanych. Wątpliwość Spółki związana jest z prawem do odliczenia kwoty podatku naliczonego od ponoszonych wydatków służących prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej oraz realizacji Projektu jako działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Spółka dodaje, iż udział w projekcie oraz wykorzystywane logo Spółki zwiększa rozpoznawalność przedsiębiorstwa wśród przedsiębiorców (klientów). Jest to zatem działalność promocyjna.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W tej sytuacji zakupy bezpośrednio służące działalności opodatkowanej wykazują związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy i tym samym Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego przy takim nabyciu.

Jednocześnie Spółka w okresie od maja 20011 r. do sierpnia 2013 r. realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, którego wykonanie nie podlega opodatkowaniu. Należy zauważyć, iż chociaż realizacja projektu odbywa się w ramach działalności gospodarczej, to jednakże celem prowadzonej działalności nie jest realizowanie wyłącznie projektów i działalność niepodlegająca opodatkowaniu czy też działalność zwolniona z podatku, bowiem działalność gospodarcza Spółki dotyczy również doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zrządzania.

Ponadto na tle art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo występujących trudności we wskazaniu związku bezpośredniego pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu z czynnościami opodatkowanymi Spółki, niewątpliwym jest, iż ponoszone wydatki na projekt są ukierunkowane również na dokonanie czynności opodatkowanych.

Wskazać należy, że podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Nabycie to zmierzało bowiem pośrednio do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów i usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez Spółkę czynnościami o charakterze nieodpłatnym jednakże przyczyniających się do promowania Spółki wśród potencjalnych klientów, wpływających na rozpoznawalność i umacniających wizerunek. Tym samym współrealizacja projektu wpływa na zwiększenie obrotów opodatkowanych Spółki. Podkreślić należy, że realizacja projektu jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu w przedstawionych okolicznościach służy realizacji działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę sprzedaży opodatkowanej poprzez oddziaływanie na wielkość tejże sprzedaży.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż udział w projekcie, w tym używanie przez Spółkę znaku firmowego (logo), wzmacnia pozycję przedsiębiorstwa Spółki na rynku, przyczyniając się do rozpoznawalności Spółki i promocji i w konsekwencji występuje pośredni związek zakupów służących realizacji projektu z czynnościami opodatkowanymi w ramach pozostałej działalności Spółki.

Powyższe oznacza, że podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu ze względu na związek pośredni z działalnością opodatkowaną Spółki podlega odliczeniu stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do ewentualnego nabycia środków trwałych, które po zakończeniu realizacji projektu będą w dalszym ciągu wykorzystywane do działalności opodatkowanej Spółki, należy stwierdzić, iż środki trwałe już z chwilą nabycia posiada przeznaczone zostaną do czynności opodatkowanych. Zatem, zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku wykazanego zawartego w fakturach dokumentujących zakupione przez Spółkę środki trwałe, które będą służyły czynnościom opodatkowanym Spółki. W związku z tym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy Spółka posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia środków trwałych.

Tym samym Spółka posiada prawo do odliczenia w całości kwoty podatku naliczonego od wydatków wykorzystywanych do realizacji projektu "B.".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast kwestia dotycząca opisanego zdarzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa została rozstrzygnięta odrębnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl