IPPP3/443-839/10-4/MPe - Określenie miejsca świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi organizowane przez spółkę niemiecką w Berlinie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-839/10-4/MPe Określenie miejsca świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi organizowane przez spółkę niemiecką w Berlinie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełnione w dniu 13 października 2010 r. (data wpływu 15 października 2010 r.) na wezwanie z dnia 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 13 października 2010 r. (data wpływu 15 października 2010 r.) na wezwanie z dnia 5 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży biletów wstępu na targi organizowane przez spółkę niemiecką w Berlinie (dalej Zleceniodawca), tj. na podstawie umowy agencyjnej wykonuje usługi pośrednictwa przy sprzedaży tychże biletów. Na ich podstawie nabywcy są uprawnieni do wstępu na targi w Berlinie (jako zwiedzający). Wnioskodawca nie zajmuje się organizacją transportu (przewozu) na targi, ani nie świadczy żadnych innych usług na rzecz nabywców biletów wstępu, które byłyby związane z tymi targami.

Nabywcy biletów (w związku z transakcją) uiszczają kwotę brutto obejmującą VAT (obliczony na podstawie niemieckich przepisów podatkowych). Zostaje ona przekazana Zleceniodawcy z ewentualnym potrąceniem prowizji należnej Wnioskodawcy. Wynagrodzenie za swoje usługi (prowizję agenta) Wnioskodawca fakturuje na Zleceniodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowizją agenta (należną Wnioskodawcy od Zleceniodawcy) w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do opisanego stanu ma zastosowanie art. 28g ust. 1 ustawy VAT w związku z art. 8 pkt 2 ustawy zmieniającej Ustawę VAT z dnia 23.10.2009 (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), czy nadal będzie obowiązywać Wnioskodawcę zapis art. 28b ust. 1 Ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. nadal będzie obowiązywał go zapis art. 28b ust. 1 z uwagi na charakter świadczonej usługi. Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów na rzecz niemieckiego organizatora targów (Zleceniodawcy - podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) Ustawy VAT). Zleceniodawca posiada swoją siedzibę, jak również, stałe miejsce prowadzenia działalności związane z przedmiotową usługą pośrednictwa, w Niemczech. W konsekwencji znajdzie tutaj zastosowanie art. 28b ust. 1 Ustawy VAT, tj. opodatkowanie świadczenia nastąpi w Niemczech (miejsce świadczenia znajduje się w tamtym kraju).

Dodatkowo, usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie ma charakteru pomocniczego wobec usługi wstępu na targi, gdyż Zleceniodawca (spółka niemiecka) traktuje zakupioną usługę agencyjną (pośrednictwo w sprzedaży biletów wstępu) jako usługę główną w kontekście procesu sprzedaży biletów. Jest to bowiem usługa, dzięki której Zleceniodawca kieruje swoją ofertę do polskich nabywców (zwiedzających).

Definicja "usługi pomocniczej" nie znajduje się w przepisach prawa, jednak przytaczana była w poszczególnych wyrokach sądów (WSA oraz ETS). Przykładowo, jak stwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP):" (...) pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. (...)

Stanowisko to było następnie prezentowane w wielu wyrokach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, w tym:

* wyroku WSA w Warszawie z dn. 22 kwietnia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 3100/08);

* wyroku WSA we Wrocławiu z dn. 8 grudnia 2008 r. (sygn. I SA/Wr 881/08);

* wyroku WSA w Warszawie z dn. 15 października 2009 r. (sygn. III SA/Wa 801/09).

O usłudze pomocniczej zaś można byłoby mówić jedynie wówczas, gdyby ten sam usługobiorca nabywał co najmniej dwie różne usługi, z których jedna miałaby charakter główny, a druga - pomocniczy. W konsekwencji, nie można uznać usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów za usługę pomocniczą do usług wstępu.

Z uwagi na powyższe w stanie prawnym obowiązującym po 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie będzie stosować art. 28g ust. 1 Ustawy VAT, lecz art. 28b ust. 1 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z opisu sprawy wynika, iż na podstawie umowy agencyjnej Wnioskodawca wykonuje usługi pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi organizowane przez spółkę niemiecką w Berlinie. Wnioskodawca nie zajmuje się organizacją transportu (przewozu) na targi, ani nie świadczy żadnych innych usług na rzecz nabywców biletów wstępu, które byłyby związane z tymi targami. Wynagrodzenie za swoje usługi (prowizję agenta) Wnioskodawca fakturuje na spółkę niemiecką.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. miejsce świadczenia przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi w Berlinie określane będzie na podstawie art. 28g ust. 1 ustawy czy Wnioskodawcę nadal będzie obowiązywał zapis art. 28b ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca zajął stanowisko, iż w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. z uwagi na charakter świadczonej usługi nadal będzie obowiązywał zapis art. 28b ust. 1 ustawy. Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów na rzecz niemieckiego organizatora targów (podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy) a przedmiotowa usługa nie ma charakteru pomocniczego wobec usługi wstępu na targi, gdyż spółka niemiecka traktuje zakupioną usługę agencyjną (pośrednictwo w sprzedaży biletów wstępu) jako usługę główną w kontekście procesu sprzedaży biletów. Jest to bowiem usługa, dzięki której spółka niemiecka kieruje swoją ofertę do polskich nabywców (zwiedzających).

W myśl art. 28g ustawy, który na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) obowiązywał będzie od dnia 1 stycznia 2011 r., miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Na gruncie niniejszej sprawy pierwszorzędną kwestią jest wyjaśnienie zakresu znaczenia zwrotu "usług pomocniczych". W potocznym znaczeniu, za usługi pomocnicze uważa się czynności wykonywane przy okazji wykonywania świadczenia głównego przez samego usługodawcę, mające charakter uzupełniający usługę główną. Analiza językowa wskazuje, że termin ten oznacza każdą działalność, która jest niezbędna do realizacji usługi podstawowej, uzupełnia ją i jest od niej zależna. Pojęcie działalności pomocniczej było przedmiotem orzeczenia ETS w sprawie C-327/94 pomiędzy Jürgen Dudda a Finanzgericht Bergissch Gladbach. W wyroku tym Trybunał postawił tezę, iż art. 9 (2) (c) tiret pierwsze VI Dyrektywy < (Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku 77/388/EWG (Dz. Urz. UE L 1977.145.1 z późn. zm.)> odnosi się do określonego rodzaju usługi, a nie do osób wykonujących te usługi. Dlatego też nie powinno budzić wątpliwości, że określenie "usługi pomocnicze" dotyczy usług wykonywanych jako pomocnicze do usługi głównej, a nie usług dodatkowo wykonywanych przez wykonawcę usługi głównej. Innymi słowy, usługi, których wykonanie jest warunkiem wykonania usługi głównej, jeśli spełniają inne przesłanki usługi pomocniczej, powinny być za takie uznane bez względu na osobę świadczącą daną usługę.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz spółki niemieckiej usługę pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi. Przedmiotowe usługi, zdaniem tut. Organu, nie stanowią usług pomocniczych związanych z usługami wstępu, o których mowa ww. przepisie art. 28g ustawy. W związku z tym, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartych w przepisach art. 28b ust. 2-4 i art. 28c-28n ustawy, dla ustalenia miejsca ich świadczenia od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu miejscem świadczenia usługi pośrednictwa przy sprzedaży biletów wstępu na targi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika z siedzibą w Niemczech będzie miejsce, w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl