IPPP3-443-827/09-2/JK - Zaliczenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwot dotacji z budżetu banku na realizację projektu edukacyjnego realizowanego przez spółkę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-827/09-2/JK Zaliczenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwot dotacji z budżetu banku na realizację projektu edukacyjnego realizowanego przez spółkę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka podpisała umowę z Bankiem na częściowe dofinansowanie z budżetu Banku projektu edukacyjnego realizowanego przez Spółkę. Dofinansowanie odbywa się na podstawie uchwały zarządu Banku w sprawie finansowania nakładów na edukację oraz działalność wydawniczą oraz postanowienia zarządu Banku w sprawie planu działalności edukacyjnej i wydawniczej Banku w 2009 r. Na podstawie tej umowy Bank zgodnie z opisem projektu i preliminarzem jego wydatków przekaże określoną w umowie kwotę środków pieniężnych które zostaną przeznaczone zgodnie z preliminarzem, w kwotach w nim określonych na zredagowanie oraz produkcję (druk) dodatku do gazety (4 dodatkowe strony gazety będącej jej integralną częścią - nie oddzielna broszura) oraz przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej dodatku (spoty radiowe).

Dofinansowanie zostanie przekazane na rachunek bankowy Spółki po podpisaniu umowy. Po zakończeniu projektu Spółka będzie zobowiązana do jego rozliczenia (sprawozdanie merytoryczne, finansowe) i przedstawienia go Bankowi. Niewykorzystane kwoty dofinansowania będą podlegały zwrotowi.

Dodatek w formie dodatkowych stron gazety będzie bezpłatny, przy czym należy zwrócić uwagę, iż wszelkie tego typu dodatki w formie integralnej części gazety Spółka dołącza bezpłatnie, niezależnie czy są dofinansowywane czy nie. Są one traktowane jako nierozłączna całość produktu (gazety).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty dofinansowania otrzymane z Banku, na wytworzenie i rozpropagowanie dodatkowych stron do gazety, powinny zwiększyć obrót zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych przez podatnika. W tym przypadku, mimo iż dotacja dotyczy bezpośrednio produktu wytwarzanego przez podatnika, to zdaniem Wnioskodawcy, nie ma bezpośredniego wpływu na jego cenę, gdyż tego typu dodatki do gazety - Spółka dołącza co do zasady bezpłatnie, niezależnie czy są one dofinansowane, czy też nie.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie powinna zwiększać obrotu opodatkowanego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług (a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym) jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Dlatego też istotne jest czy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów wykonaną usługą) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany wyżej przepis oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, oprócz obrotu z tytułu sprzedaży tj. dostawy towarów lub świadczenia usług, wlicza się dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko takie które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu taką samą stawką jak usługa czy towar do ceny których stanowią dopłatę.

Otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że w sytuacji, gdy otrzymana dotacja odpowiada pełnej wysokości kwoty należnej z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, zaś faktyczny odbiorca towaru lub usługi nie ponosi ekonomicznego ciężaru zapłaty za towar czy usługę (jest ona dla niego bezpłatna), dostawa towaru bądź świadczenie usługi przez podmiot otrzymujący tę dotację jest świadczeniem odpłatnym, które co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka podpisała umowę z Bankiem na częściowe dofinansowanie z budżetu Banku projektu edukacyjnego realizowanego przez Spółkę. Na podstawie tej umowy Bank zgodnie z opisem projektu i preliminarzem jego wydatków przekaże określoną w umowie kwotę środków pieniężnych, które zostaną przeznaczone zgodnie z preliminarzem, w kwotach w nim określonych na zredagowanie oraz produkcję (druk) dodatku do gazety (4 dodatkowe strony gazety będącej jej integralną częścią - nie oddzielna broszura) oraz przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej dodatku (spoty radiowe). Dodatek w formie dodatkowych stron gazety będzie bezpłatny, przy czym Wnioskodawca zwraca uwagę, iż wszelkie tego typu dodatki w formie integralnej części gazety Spółka dołącza bezpłatnie, niezależnie czy są dofinansowywane czy nie. Są one traktowane jako nierozłączna całość produktu (gazety).

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawionej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż realizując przedmiotowe zadanie, Spółka wykonuje czynności mieszczące się w zakresie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż otrzymaną przez Wnioskodawcę przedmiotową dotację należy przyporządkować do konkretnej dostawy towarów lub świadczonej usługi. W związku bowiem z realizacją zadania, Spółka podejmuje działania polegające na zredagowaniu i publikacji (druku) dodatku do gazety oraz przeprowadzeniu kampanii informacyjnej dotyczącej dodatku (spoty radiowe). Podpisując umowę z Bankiem Spółka zobowiązała się do wykonania określonej dostawy towarów lub usługi. Otrzymane środki na realizację projektu edukacyjnego nie mogą być przeznaczone na inny niż wskazany cel i stanowią zwrot poniesionych kosztów w związku z podejmowanymi czynnościami. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie spożytkuje pełnej kwoty dotacji na wskazany w umowie cel niewykorzystane kwoty dofinansowania będą podlegały zwrotowi. Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - po zakończeniu projektu Spółka będzie zobowiązana do jego rozliczenia (sprawozdanie merytoryczne, finansowe) i przedstawienia go Bankowi. Zatem wysokość dotacji zależeć będzie od kosztów poniesionych na dostawę towarów lub realizację usługi polegającej na zredagowaniu i publikacji dodatku do gazety oraz przeprowadzeniu kampanii informacyjnej dotyczącej dodatku. Odnosząc się do powyższego dotację wypłaconą na rzecz Zainteresowanego należy potraktować jako wynagrodzenie za dostawę towarów lub wykonanie usługi.

Mając powyższe na względzie, należy uznać, że otrzymane przez Spółkę środki na realizację zadania w ramach zawartej umowy mają charakter dotacji wpływających bezpośrednio na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. A zatem dotacja ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką właściwą dla dostawy dotowanego towaru bądź usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl