IPPP3/443-810/12-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-810/12-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania wyrobu za jeden papieros - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania wyrobu za jeden papieros.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2010 r. międzynarodowa grupa B przeszła proces reorganizacji struktury biznesowej w Polsce. W związku z restrukturyzacją została utworzona spółka dystrybucyjna, tj. B Sp. z o.o., której zadaniem jest przede wszystkim działalność dystrybucyjna i marketingowa na terytorium kraju w stosunku do wyrobów tytoniowych wyprodukowanych m.in. w składzie podatkowym B S.A. zlokalizowanym w A. Wyroby wyprodukowane w tym składzie podatkowym są również przemieszczane, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do innych składów podatkowych prowadzonych przez B w innych lokalizacjach na terytorium kraju.

B prowadzi również działalność dystrybucyjną w odniesieniu do wyrobów tytoniowych nabywanych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia z innych krajów Unii Europejskiej, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W odniesieniu do wyrobów tytoniowych produkowanych w składzie podatkowym B, które to wyroby jeszcze przed opuszczeniem jednego ze składów podatkowych prowadzonych przez ten podmiot, są sprzedawane B, Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie przepisu art. 13 ust. 3 w związku z przepisem art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Innymi słowy, w odniesieniu do tych wyrobów tytoniowych, B jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, własnych wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego należącego do B. W odniesieniu do wyrobów tytoniowych nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innych państw UE, Spółka jest również podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu ich wyprowadzenia z jednego ze składów podatkowych prowadzonych przez B.

W najbliższym czasie Spółka planuje rozpoczęcie produkcji nowego typu papierosów w formacie King Size. Elementem decydującym o tym, że jest to papieros nowego typu nie jest sam format (jako, że format King Size występuje na rynku od wielu lat), lecz budowa filtra tego papierosa. Papieros będzie miał całkowitą długość 83 mm, z czego na filtr przypada 27 mm. Filtr zbudowany jest jednak z trzech części. Dwie części filtra o długości 7,5 mm każda, stanowi acetat tradycyjnie używany do wypełniania filtrów. Natomiast pomiędzy częściami wypełnionymi acetatem znajduje się trzecia część o długości 12 mm, wypełniona, tak jak część przeznaczona do spalenia - krajanką tytoniową. W efekcie na całkowitą długość papierosa składa się 68 mm wałka z krajanki tytoniowej (56+12 mm) oraz 15 mm acetatu (7,5+7,5 mm). Przy czym ułożenie poszczególnych warstw w papierosie od strony osoby palącej, jest następujące:

* acetat 7,5 mm * krajanka 12 mm * acetat 7,5 mm * krajanka 56 mm *

Należy zaznaczyć, że pierwsze trzy części, tj. (acetat 7,5 mm + krajanka 12 mm + acetat 7,5 mm) tworzą całość filtra, który nie ulega spaleniu. Umieszczenie krajanki pomiędzy dwoma częściami acetatowymi ma na celu poprawę walorów smakowych oraz jakości filtrowania dymu. Nie ma natomiast możliwości wypalenia drugiej 12 mm części krajanki, ponieważ jest ona oddzielona acetatem, którego nadpalenie, czyni papieros niezdatnym do użycia (ze względu na wydzielający się zapach). Spalaniu ulega jedynie krajanka w postaci wałka tytoniowego o długości 56 mm, przylegającego do jednej z warstw acetatowych, w miejscu, w którym rozpoczyna się filtr.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, opisany powyżej typ papierosa o długości 83 mm, złożony z ulegającego spaleniu wałka tytoniowego o długości 56 mm oraz filtra zbudowanego z trzech części (acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm oraz acetat 7,5 mm), należy traktować jako jeden papieros w rozumieniu definicji papierosów z art. 98 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym dla zastosowania stawki podatku na podstawie art. 99 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 tejże ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opisany w stanie faktycznym typ papierosa o długości 83 mm, złożony z ulegającego spaleniu wałka tytoniowego o długości 56 mm oraz filtra zbudowanego z trzech części (acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm oraz acetat 7,5 mm), należy traktować jako jeden papieros w rozumieniu definicji papierosów z art. 98 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym dla zastosowania stawki podatku na podstawie art. 99 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 tejże ustawy.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Definicja papierosów w art. 98 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkachz bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów. Definicja papierosów w art. 98 ust. 2 i 3 ustawy implementuje art. 3 ust. 1 i 2 Dyrektywy Rady 2011/64/UE z 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. L 2011/176/24). Implementacja ta jest niezwykle ścisła, ponieważ art. 98 ust. 2 i 3 jest niemalże dosłownym powtórzeniem definicji zapisanej w art. 3 ust. 1 i 2 Dyrektywy. Określenie w Dyrektywie dopuszczalnej długości zrolowanego tytoniu (wałka tytoniowego) stanowiącego wkład do bibułki, dla celów uznania danego papierosa za jedną lub więcej sztuk, było efektem rozwoju produktów tytoniowych, a w szczególności produkcji papierosów o długości pozwalającej na ich podział i wykorzystanie jako dwóch lub więcej papierosów. W tej sytuacji uznano, iż wałek tytoniowy, którego długość przekracza 8 cm dla celów opodatkowania powinien zostać potraktowany jako dwa papierosy.

Ma to o tyle znaczenie, że stawka akcyzy na papierosy uzależniona jest od ilości sztuk papierosów. Stawka podstawowa określona w art. 99 ust. 2 składa się z komponentu uzależnionego od ilości oraz od maksymalnej ceny detalicznej.

W przypadku papierosów nieobjętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczonych maksymalną ceną detaliczną (a więc papierosów przeznaczonych na inne rynki niż Polski), stawka podatku - określona głownie dla potrzeb obliczenia zabezpieczenia przy przemieszczaniu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy uzależniona jest wyłącznie od ilości sztuk papierosów.

Ustawodawca przyjął za art. 3 ust. 2 Dyrektywy 2011/64/UE, że graniczną długością papierosa, której przekroczenie powoduje, iż dla celów opodatkowania powinien on być już potraktowany jako dwa papierosy, jest 8 centymetrów. Należy jednak zauważyć, iż granica ta nie odnosi się do całości papierosa, lecz de facto do długości wałka tytoniowego (zrolowanego tytoniu). Wynika to z wyłączenia dla celów tego obliczenia - filtra lub ustnika. Tym samym, opodatkowanie dwóch papierosów następuje nie tyle w sytuacji, kiedy długość papierosa przekracza 8 centymetrów, ale w sytuacji kiedy długość walka tytoniowego (zrolowanego tytoniu) przekracza tę granicę. Taka sytuacja nie występuje w przedstawionym stanie faktycznym. Wprawdzie, całkowita długość papierosa, o którym mowa wynosi 83 mm, a więc 8,3 centymetra, jednak długość wałka tytoniowego (zrolowanego tytoniu) przeznaczonego do spalenia wynosi 56 mm. Co więcej, nawet gdyby uznać, iż do długości tej należy doliczyć długość wałka tytoniowego umieszczonego pomiędzy wkładami acetatowymi, co byłoby zabiegiem niesłusznym, ponieważ ta część zrolowanego tytoniu jest elementem filtra i nie ulega spaleniu, to jednak nawet licząc w ten sposób, całkowita długość wałka tytoniowego (zrolowanego tytoniu) stanowiłaby 68 mm, a więc o 12 mm mniej niż wynosi limit, stanowiący granicę pomiędzy jednym papierosem a dwoma papierosami. Należy również dodać, iż okoliczność rozdzielenia wałka tytoniowego w przedmiotowym papierosie na dwie części (z których jedna jest elementem filtra) nie umożliwia wykorzystania obydwu tych części w charakterze papierosa. Pomijając już techniczną trudność w rozdzieleniu filtra w taki sposób, aby wyodrębnić ten fragment wałka tytoniowego, który stanowi element filtra, jest on zdecydowanie za krótki (1,2 centymetra) aby mógł zostać wykorzystany jako odrębny papieros. Dlatego, zdaniem Spółki, opisany papieros formatu King Size powinien być potraktowany jako jeden papieros w świetle definicji z art. 98 ust. 2 i 3. W konsekwencji powinien on być również opodatkowany, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 1 jako jeden papieros.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym uzasadnione jest stanowisko Spółki przedstawione w niniejszym wniosku. W świetle powyższego Spółka wnosi o uznanie zaprezentowanego przez nią stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Przy tym na podstawie ust. 3 cytowanego artykułu, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Jednocześnie na podstawie ust. 3a niniejszego artykułu przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów.

Ponadto stosownie do ust. 8 przedmiotowego artykułu, produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Jednocześnie w myśl art. 99 ust. 2 ustawy, stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:

1.

na papierosy, z zastrzeżeniem ust. 10-170,97 zł za każde 1000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;

2.

na tytoń do palenia, z zastrzeżeniem ust. 10-115,86 zł za każdy kilogram i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;

3.

na cygara i cygaretki - 254,20 zł za każde 1000 sztuk.

Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy, na papierosy lub tytoń do palenia nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną detaliczną stawki akcyzy wynoszą:

1.

na papierosy - 312,00 zł za każde 1000 sztuk;

2.

na tytoń do palenia - 208,00 zł za każdy kilogram.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję nowego typu papierosów w formacie King Size (z nowym filtrem). Papieros będzie miał całkowitą długość 83 mm, z czego na filtr przypada 27 mm. Filtr zbudowany jest z trzech części. Dwie części filtra o długości 7,5 mm każda, stanowi acetat tradycyjnie używany do wypełniania filtrów. Natomiast pomiędzy częściami wypełnionymi acetatem znajduje się trzecia część o długości 12 mm, wypełniona, tak jak część przeznaczona do spalenia - krajanką tytoniową. W efekcie na całkowitą długość papierosa składa się 68 mm wałka z krajanki tytoniowej (56+12 mm) oraz 15 mm acetatu (7,5+7,5 mm). Pierwsze trzy części, tj. (acetat 7,5 mm + krajanka 12 mm + acetat 7,5 mm) tworzą całość filtra, który nie ulega spaleniu. Umieszczenie krajanki pomiędzy dwoma częściami acetatowymi ma na celu poprawę walorów smakowych oraz jakości filtrowania dymu. Nie ma natomiast możliwości wypalenia drugiej 12 mm części krajanki, ponieważ jest ona oddzielona acetatem, którego nadpalenie czyni papieros niezdatnym do użycia (ze względu na wydzielający się zapach). Spalaniu ulega jedynie krajanka w postaci wałka tytoniowego o długości 56 mm, przylegającego do jednej z warstw acetatowych, w miejscu, w którym rozpoczyna się filtr.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania przedmiotowego produktu za jeden papieros w celu zastosowania właściwej stawki podatku akcyzowego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że do celów akcyzy tytoń zrolowany (szczegółowo opisany w ust. 2 art. 98), uznaje się za dwa papierosy w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów. Czytając a contrario, wyżej opisany tytoń zrolowany uznaje się za jeden papieros w przypadku, gdy wyłączając filtr lub ustnik, nie jest on dłuższy niż 8 centymetrów.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku produkowany przez Spółkę nowy typ papierosów, o długości całkowitej 83 mm, z którego na filtr (składający się z dwóch części acetatowych o długości 7,5 mm każda i części trzeciej, umieszczonej pomiędzy nimi o długości 12 mm, wypełnionej krajanką tytoniową) przypada 27 mm, należy uznać za jeden papieros, bowiem długość wałka tytoniowego ulegającego spaleniu (tekst jedn.: z wyłączeniem filtra), jest niższa niż 8 cm, a co za tym idzie, stawka podatku w tym przypadku będzie ustalana na podstawie przepisów art. 99 ust. 2 pkt 1 oraz art. 99 ust. 3 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl