IPPP3/443-802/10-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-802/10-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 17 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 3 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia polegającego na organizacji zajęć dodatkowych dla dzieci w przedszkolu będącym jednostką budżetową samorządową poza podstawą programową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 3 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia polegającego na organizacji zajęć dodatkowych dla dzieci w przedszkolu będącym jednostką budżetową samorządową poza podstawą programową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty, na podstawie Uchwały Rady miasta prowadzi obsługę finansowo-księgową placówek oświatowych Dzielnicy W. Przedszkole będące jednostką organizacyjną miasta. działające jako jednostka budżetowa prowadząca dochody własne od września 2010 będzie organizować ponadprogramowe zajęcia dodatkowe z rytmiki PKWiU 92.72.12 "Usługi rekreacyjne, gdzie indziej nie sklasyfikowane" dla dzieci korzystających z opieki przedszkolnej. Odpłatność za zajęcia dokonywana przez rodziców wpływa na dochody własne.

Przychody te przeznaczane są na pokrycie kosztów organizacji zajęć, a wszelkie zyski na poprawę świadczonych usług oraz utrzymanie przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie polegające na organizacji zajęć dodatkowych dla dzieci w przedszkolu będącym jednostką budżetową samorządową poza podstawą programową podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 zgodnie z zał. 4 poz. 11 w świetle objaśnienia 1) załącznika 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, Świadczenie usług polegające na organizowaniu zajęć dodatkowych w przedszkolu podlega zwolnieniu według art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług mieści się w poz. 11 zał.4 do ustawy zgodnie objaśnieniem 1) załącznika 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono PKWiU ex 92: Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi obsługę finansowo-księgową placówek oświatowych. Przedszkole będące jednostką organizacyjną miasta działające jako jednostka budżetowa prowadząca dochody własne od września 2010 będzie organizować ponadprogramowe zajęcia dodatkowe z rytmiki PKWiU 92.72.12 "Usługi rekreacyjne, gdzie indziej nie sklasyfikowane" dla dzieci korzystających z opieki przedszkolnej. Odpłatność za zajęcia dokonywana przez rodziców wpływa na dochody własne. Przychody te przeznaczane są na pokrycie kosztów organizacji zajęć, a wszelkie zyski na poprawę świadczonych usług oraz utrzymanie przedszkola.

Stwierdzić należy, iż usługi polegające na odpłatnym organizowaniu ponadprogramowych zajęć dodatkowych z rytmiki, sklasyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 92.72.12 jako usługi rekreacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie są wymienione w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako wyłączenia niekorzystające ze zwolnienia. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, przedszkole nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszystkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W związku z powyższym należy uznać, iż przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z cytowanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl