IPPP3/443-795/12-2/RD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-795/12-2/RD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: "P") jest państwową osobą prawną działającą na podstawie ustawy z 30.04.2010 o instytutach badawczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.; dalej: "IBU"). Statutowym przedmiotem działalności P jest m.in. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pomiarów, automatyki i robotyki, przystosowywanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac.

P., zgodnie z art. 2 ust. 4 IBU, prowadzi również działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, m.in. w zakresie produkcji urządzeń automatyki i robotyki, w tym mobilnych robotów wykorzystywanych przez policję czy służby antyterrorystyczne.

W ramach swojej statutowej działalności naukowo - badawczej P, wspólnie z sześcioma innymi jednostkami naukowo - badawczymi (uczelnie wyższe i instytuty badawcze), współuczestniczy w realizacji projektu badawczego (dalej: "Projekt"), w 100% finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 w ramach działania 1.1. "Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy".

Projekt zakłada budowę demonstratora zintegrowanego systemu przeznaczonego do działań antyterrorystycznych i antykryzysowych (dalej: "Demonstrator"), złożonego z zastawu trzech różnych specjalistycznych robotów mobilnych, bezpilotowego samolotu, dwóch mobilnych centrów dowodzenia i podsystemów łączności. W trakcie budowy Demonstratora zostanie przeprowadzonych szereg badań naukowych w dziedzinie informatyki, telekomunikacji, mechaniki i optoelektroniki, których część zakończy się uzyskaniem patentów oraz zostanie opublikowana w formie prac naukowych.

Projekt ma charakter społeczny, ale także komercyjny. Zgodnie ze studium wykonalności projektu wpłynie on na podniesienie bezpieczeństwa społecznego poprzez implementację najnowocześniejszych rozwiązań technicznych w codzienną praktykę służb antyterrorystycznych i antykryzysowych. Beneficjantami projektu będą także zaawansowane technologicznie przedsiębiorstwa. Projekt zakłada na tym etapie komercjalizację wyłącznie w ramach służb antyterrorystycznych i antykryzysowych poprzez:

a.

odpłatne rozpowszechnianie wyników badań B+R wykonywanych w jednostce naukowej,

b.

nieformalne kontakty pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami owocujące wymianą doświadczeń,

c.

prezentację wyników projektu na spotkaniach i konferencjach z przedsiębiorcami,

d.

publikacje naukowe i popularnonaukowe, konferencje, seminaria, targi i inne formy wymiany informacji technicznej,

e.

nieodpłatne doradztwo eksperckie w dziedzinach wiedzy osiągniętej w projekcie przez wykonawców, a także szkolenia w zakresie wypracowanych metod zarządzania dużymi projektami,

f.

nieodpłatną pomoc udzielona służbom ratowniczym i ofiarom katastrof.

Założeniem P jest więc odpłatna komercjalizacja wyników badań przeprowadzonych w ramach Projektu, czyli przede wszystkim ich odpłatne udostępnienie zainteresowanym podmiotom, którymi będą przyszli użytkownicy (Policja, Straż Pożarna, Centra Antykryzysowe).

Z uwagi na istnienie związku technicznego pomiędzy tą częścią Projektu, za realizację której odpowiada P, a wytwarzanymi przez niego robotami mobilnymi (sprzedaż takich robotów stanowi jeden z przedmiotów działalności opodatkowanej VAT), P zakłada, że wyniki te będą się przekładać na podniesienie poziomu technicznego wytwarzanych aktualnie produktów, a więc, że zostaną wykorzystane w bieżącej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Technologie wytworzone w trakcie Projektu będą wykorzystane bieżącej działalności opodatkowanej VAT.

W ramach Projektu zostały też przeprowadzone badania naukowe w celu ich późniejszego wykorzystania przy budowie bardziej nowoczesnych urządzeń, których sprzedaż stanowi jeden z głównych rodzajów działalności opodatkowanej VAT, ale opracowanie zintegrowanego systemu przeznaczonego do działań antyterrorystycznych i antykryzysowych, który to wynik Projektu (w części, w jakiej P będzie dysponentem odpowiednich praw, np. w postaci patentów) zostanie udostępniony odpłatnie odpowiednim podmiotom wraz z dostępem do wyników przeprowadzonych w jego ramach badań naukowych.

Jednym ze wskaźników obligatoryjnych, które są określane w ramach Projektu jest wskaźnik liczby skomercjalizowanych wyników badań B+R wykonywanych w jednostce naukowej. Ustalanie tego wskaźnika polega na podawaniu liczby udokumentowanych na zasadach rynkowych (odpłatnie) wyników badań uzyskanych w trakcie realizacji Projektu.

Przez komercjalizację na potrzeby Projektu rozumie się całokształt działań związanych z przenoszeniem wyników badań do praktyki gospodarczej i społecznej. Jest to sprzedaż wyników prac B+R, udzielenie licencji na korzystanie z tych wyników lub spowodowanie gospodarczego ich wykorzystywania przy użyciu innej formy prawnej (np. użytkowanie, leasing). W szczególności komercjalizacją jest transfer i sprzedaż przez instytucje sfery nauki danej wiedzy technicznej lub organizacyjnej i związanego z nią know-how biznesowi - komercjalizację technologii można zatem określić jako proces zasilania rynku nowymi technologiami.

P. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na to, że Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych P nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Ponieważ od początku projektu założono, by wyniki badań były komercjalizowane, a więc udostępniane odpłatnie, czy P będzie uprawniony do korekty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego realizacją, na podstawie art. 86 ust. 13 u.p.t.u.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

UZASADNIENIE

W ocenie P, dokonywane na potrzeby przedmiotowego Projektu zakupy towarów i usług pozostawały w związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jednym z warunków realizacji projektu jest jego komercjalizacja odpłatna. Wynika to z wniosku o dofinansowanie oraz zawartej umowy dotacyjnej. Ponieważ rezultaty Projektu w postaci badań B+R będą później udostępniane na potrzeby podmiotów zewnętrznych za wynagrodzeniem, należy przyjąć, że ich udostępnianie będzie wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u., a co za tym idzie, będzie stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy art. 86 u.p.t.u. w zakresie zakupu towarów i usług służących tej sprzedaży.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 u.p.t.u.).

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 u.p.t.u.)

Mając powyższe przepisy na uwadze, wskazać należy, że Wnioskodawcy od samego początku przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednakże w związku z tym, że Wnioskodawca swojego uprawnienia do tej pory nie realizował, będzie mógł tego dokonać poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 13 u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Według ust. 11 powyższego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z ust. 12 tego artykułu, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Na podstawie ust. 13 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dalej "P." współuczestniczy w realizacji projektu w 100% finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 w ramach działania 1.1. "Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy". Projekt zakłada budowę demonstratora zintegrowanego systemu złożonego z zestawu trzech różnych specjalistycznych robotów mobilnych, bezpilotowego samolotu, dwóch mobilnych centrów dowodzenia i podsystemów łączności. W ramach budowy demonstratora zostanie przeprowadzonych szereg badań naukowych w dziedzinie informatyki, telekomunikacji, mechaniki i optoelektroniki. Założeniem P. jest odpłatna komercjalizacja wyników badań przeprowadzonych w ramach Projektu, czyli przede wszystkim ich odpłatne udostępnianie zainteresowanym podmiotom. Z uwagi na istnienie związku technicznego pomiędzy tą częścią Projektu, za realizacje której odpowiada P., a wytwarzanymi przez niego robotami (sprzedaż takich robotów stanowi jeden z przedmiotów działalności opodatkowanej VAT) P., zakłada, że wyniki te będą się przekładać na podniesienie poziomu technicznego wytwarzanych aktualnie produktów, a więc zostaną wykorzystane w bieżącej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. P jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a z dokonywanych na potrzeby przedmiotowego Projektu zakupu towarów i usług pozostających w związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Wnioskodawca nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w związku z nabyciem towarów i usług w celu realizacji Projektu, który wyniki badań pozostawały w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem Przemysłowy - stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy - będzie miał możliwość dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku w związku z realizacja Projektu, którego wyniki będą udostępniane odpłatnie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl