IPPP3/443-791/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-791/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Austrii, nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski - tj. Spółka nie posiada na stałe w Polsce ani pracowników ani zaplecza infrastrukturalnego. W związku z prowadzonymi transakcjami na terenie Polski, Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz jako podatnik VAT UE.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy w Polsce jest dystrybucja towarów (dalej "Towary"), wykorzystywanych do produkcji napojów przez polskiego klienta Wnioskodawcy.

Wnioskodawca prowadzi działalność w następującym schemacie:

Towary są nabywane przez Spółkę w Polsce zarówno od polskich kontrahentów (krajowe nabycie towarów) oraz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej "WNT"), gdzie towary nabywane są od kontrahentów spoza Polski i wysyłane są do Polski z innych krajów Unii Europejskiej.

Następnie powyższe Towary odsprzedawane są polskiemu klientowi, tj. podmiotowi posiadającemu siedzibę na terytorium Polski. Towary zakupione przez Wnioskodawcę wysyłane są od dostawców (zarówno polskich jak i zagranicznych) bezpośrednio do magazynów klienta Spółki.

Do 31 marca 2011 r. Spółka opodatkowywała dostawy towarów w Polsce na rzecz klienta, stosując właściwe stawki podatku od towarów i usług (dalej "podatek VAT"). W rezultacie Spółka wykazywała nadwyżkę podatku należnego (wynikającego z dostaw towarów na terytorium kraju oraz WNT) nad podatkiem naliczonym (wynikającym z krajowych nabyć towarów oraz WNT), odliczanym z uwagi na wykorzystywanie nabywanych towarów do działalności opodatkowanej.

Z uwagi na zmianę przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej "ustawa o VAT"), wprowadzonych ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332), począwszy od 1 kwietnia 2011 r. podatek należny z tytułu odpłatnej dostawy Towarów dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 zmienionej ustawy o VAT, jest rozliczany przez nabywcę (tj. przez polskiego klienta). W konsekwencji, od 1 kwietnia 2011 r. Spółka nie wykazuje podatku należnego z tytułu dostaw towarów na terytorium Polski.

W efekcie powyższej zmiany kwota podatku naliczonego przewyższa kwotę podatku należnego i Spółka będzie systematycznie występować o zwrot VAT na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje zwrot VAT na rachunek bankowy, w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (deklaracji), na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, i po spełnieniu określonych warunków termin ten podlega skróceniu do 25 dni (na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT).

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy zwrot podatku VAT wnioskowany w odpowiednich deklaracjach VAT przysługuje Spółce w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (deklaracji), tj. zgodnie z dyspozycją art. 87 ust. 2 ustawy o VAT. Termin ten, po spełnieniu odpowiednich wymogów, na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, może zostać skrócony do 25 dni.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. (i) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, lub potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, (ii) kwota podatku należnego z tytułu WNT (art. 86 ust. 2).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z kolei zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, zwrot różnicy następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowej weryfikacji, termin powyższy może zostać przedłużony do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia.

Ponadto, na podstawie art. 87 ust. 6, powyższą różnicę podatku na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić co od zasady w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Natomiast na podstawie art. 87 ust. 5a, w przypadku, gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo odliczenia VAT, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek, zwrot kwoty podatku naliczonego, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia (na pisemny wniosek termin ten może ulec skróceniu do 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe).

Powyższe przepisy wskazują jednoznacznie, iż co do zasady zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT (o ile nie został złożony wniosek o skrócenie terminu do 25 dni). Jedynie w sytuacji, gdy podatnik w danym okresie rozliczeniowym nie wykonał żadnej czynności opodatkowanej w Polsce (a także pewnych czynności opodatkowanych poza granicami kraju), na podstawie art. 87 ust. 5a, zwrot kwoty podatku naliczonego następuje w terminie 180 dni.

Czynności opodatkowane zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Czynnościami tymi są:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze powyższy katalog czynności opodatkowanych, w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym Spółka wykona jedną lub kilka z powyższych czynności, dla celów zwrotu VAT zastosowanie znajdzie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, tj. zwrot powinien nastąpić w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (deklaracji). Tym samym, jeżeli Wnioskodawca w okresie rozliczeniowym wykona odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, będzie miał prawo uzyskać zwrot w terminie 60 dni. Bez znaczenia w tym kontekście pozostaje okoliczność, iż podatek należny z tytułu odpłatnej dostaw towarów wykonywanych przez Spółkę jest faktycznie rozliczany przez nabywcę (polskiego kontrahenta). Fakt ten nie pozbawia tych czynności statusu odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT, dokonanej na terytorium kraju przez Wnioskodawcę.

Potwierdzenie powyższego stanowiska można odnaleźć między innymi w wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 listopada 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1058/08), w którym Sąd stwierdza, iż "Zaznaczyć należy, że w sytuacji zastosowania tzw. reverse charge mechanizm w rozliczaniu podatku nie można uznać, że podmiot nieposiadający rezydencji w kraju wykonuje czynności nieopodatkowane. Zastosowanie tej szczególnej formy rozliczenia nie ma żadnego wpływu na przedmiot opodatkowania. Czynności te zatem pozostają nadal czynnościami opodatkowanymi - dostawą towarów lub świadczeniem usług, choć inny podmiot niż podmiot je wykonujący składa rozliczenie fiskalne".

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje także potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu można w tym miejscu przytoczyć argumentację powołaną w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-813/10-2/SM), gdzie Organ stwierdził, iż: "fakt, że Spółka w składanej deklaracji podatkowej nie wykaże podatku należnego z tytułu ww. dostaw towarów i świadczenia usług nie przesądza o tym, że Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zaznaczyć należy, że w sytuacji zastosowania w rozliczaniu podatku należnego zasady odwrotnego obciążenia, tj. rozliczania podatku przez nabywcę (tzw. reverse charge) nie można uznać, że podmiot nieposiadający stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju wykonuje czynności nieopodatkowane. Zastosowanie tej szczególnej formy rozliczenia nie ma żadnego wpływu na przedmiot opodatkowania. Czynności te zatem pozostają nadal czynnościami opodatkowanymi - dostawą towarów lub świadczeniem usług, choć inny podmiot niż podmiot je wykonujący składa rozliczenie w tym zakresie.

Podobne stanowisko odnaleźć można w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-359/10-7/S/KG/SM), gdzie Organ stwierdził, że: "fakt, że Spółka w składanej deklaracji podatkowej nie wykaże podatku należnego z tytułu ww. dostaw towarów nie przesądza o tym, że Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zaznaczyć należy, że w sytuacji zastosowania w rozliczaniu podatku należnego zasady odwrotnego obciążenia, tj. rozliczania podatku przez nabywcę (tzw. reverse charge) nie można uznać, że podmiot nieposiadający stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju wykonuje czynności nieopodatkowane. Zastosowanie tej szczególnej formy rozliczenia nie ma żadnego wpływu na przedmiot opodatkowania. Czynności te zatem pozostają nadal czynnościami opodatkowanymi - dostawą towarów, choć inny podmiot niż podmiot je wykonujący składa rozliczenie w tym zakresie. (...) Na podstawie przepisów art. 87 ust. 2 ustawy, Spółka ma także prawo do zwrotu na rachunek bankowy różnicy podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia."

Analogiczne stanowisko jest wyrażane przez organy skarbowe także w innych interpretacjach indywidualnych (m.in. interpretacje indywidualne o sygn.: IPPP3/443-817/10-2/k.c., IPPP3/443-722/10-6/k.c.).

Mając na uwadze powyższe, jeżeli Spółka wykona w okresie rozliczeniowym jedynie odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju, dla których VAT rozliczy nabywca (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT), Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania zwrotu VAT na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (tj. na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).

Niezależnie od powyższego, wystarczającym argumentem dla prawa do zwrotu w terminie 60 dni (tj. na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT) jest fakt, że w danym okresie rozliczeniowym Spółka wykona operacje WNT. Skoro WNT, na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi czynność opodatkowaną, w stosunku do okresów rozliczeniowych, w których WNT występują, nie wypełniona zostaje przesłanka art. 87 ust. 5a, tj. niewykonanie przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym zastosowanie znajdzie podstawowa zasada dotycząca terminu zwrotu VAT na rachunek bankowy (tj. zwrot w ciągu 60 dni od dnia złożenia deklaracji). Dodatkowym argumentem w tym przypadku jest również fakt, iż w art. 87 ust. 5a ustawodawca przewidział, że terminie 180 dni przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego. Natomiast w sytuacji wykazania WNT w deklaracji, Spółka wykazuje podatek należny, co skutkuje, że Wnioskodawca występować będzie o zwrot nadwyżki podatki naliczonego nad należnym, w którym to przypadku znajduje zastosowanie zasada określona w art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.

Konkludując powyższe, w świetle całokształtu przedstawionych argumentów, nie ulega wątpliwości, że wykonywane przez Spółkę czynności:

* dostawa towarów, dla których podatnikiem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT jest nabywca, oraz

* WNT

stanowią czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Spółce przysługuje zwrot różnicy podatku VAT na rachunek bankowy w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (deklaracji), tj. zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, niezależnie czy Wnioskodawca w okresie rozliczeniowym wykona oba rodzaje transakcji czy też tylko jedną z nich. Termin ten, po spełnieniu odpowiednich warunków, na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, podlega skróceniu do 25 dni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl