IPPP3/443-79/14-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-79/14-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonywania na nich usług na terytorium kraju, przed ich wywozem na terytorium Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonywania na nich usług na terytorium kraju, przed ich wywozem na terytorium Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce jako czynny podatnik VAT, a także dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Główną działalnością Spółki jest produkcja i replikacja płyt w formacie CD, DVD, BD, a następnie sprzedaż wytworzonych wyrobów gotowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca współpracuje z kontrahentem będącym podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa członkowskiego (dalej: podmiot drugi). Podmiot ten jest bezpośrednim kontrahentem Spółki, tj. składa zamówienia na dostawy płyt, otrzymuje wystawione przez Wnioskodawcę na jego rzecz faktury za dokonane dostawy oraz płaci za dokonane dostawy bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki. W ramach tej współpracy od lipca 2013 r. Wnioskodawca sprzedaje na jego rzecz płyty CD, DVD z ostatecznym miejscem dostawy na terytorium Niemiec. Jednak płyty zanim zostaną wywiezione z terytorium kraju na terytorium Niemiec, najpierw przewożone są ze Spółki do innego podmiotu mającego siedzibę również na terytorium Polski (dalej: podmiot trzeci). Podmiot trzeci wykonuje na nich usługi, polegające na umieszczaniu (spakowaniu) otrzymanych płyt w wydrukowane przez niego czasopisma. Na potrzeby tych transakcji, podmiot trzeci występuje jako podmiot wykonujący usługi na powierzonym przez Wnioskodawcę rzeczowym majątku ruchomym oraz jako bezpośredni kontrahent innego niż kontrahent Spółki podmiotu zagranicznego, mającego siedzibę na terytorium Niemiec (dalej: podmiot czwarty). To podmiot czwarty jest ostatecznym nabywcą czasopism wraz z umieszczonymi w nich płytami Wnioskodawcy. Po umieszczeniu płyt w czasopismach, towary wywożone są z terytorium Polski bezpośrednio na terytorium Niemiec, na adres wskazany przez podmiot czwarty, który jest bezpośrednim kontrahentem (klientem) zarówno podmiotu drugiego, jak i trzeciego.

W celu prawidłowego udokumentowania wywozu płyt z terytorium kraju, Spółka otrzymuje od podmiotów biorących udział w transakcji, tj. od podmiotu drugiego - bezpośredniego kontrahenta Spółki i od podmiotu trzeciego - wykonującego usługę umieszczania (spakowania) płyt w czasopisma - comiesięczne potwierdzenia, iż dostarczone w danym miesiącu płyty do podmiotu trzeciego na terytorium kraju, niezwłocznie po umieszczeniu ich w czasopismach, zostaną wywiezione z terytorium Polski oraz od podmiotu czwartego - ostatecznego nabywcy czasopism wraz z płytami - comiesięczne potwierdzenia, że płyty zostały dostarczone na terytorium Niemiec. W celu identyfikacji wysyłanych towarów, otrzymane potwierdzenia zawierają szczegółową specyfikację płyt dostarczonych do podmiotu trzeciego wraz z referencją do towaru, referencją do dokumentów przewozowych potwierdzających dostawę do podmiotu trzeciego oraz daty wysyłki płyt z magazynu Wnioskodawcy i dostarczenia do podmiotu trzeciego.

Ponadto, na podstawie odrębnego oświadczenia, podmiot trzeci zobowiązany jest do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wywóz poza terytorium Polski czasopism, w które spakowane zostały płyty Wnioskodawcy. Zobowiązany jest również na żądanie Spółki przedłożyć do wglądu całość tej dokumentacji.

Spółka wykazuje w deklaracjach VAT-7 oraz w informacjach podsumowujących, ww. dostawy jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów w okresie, w którym wystawiono faktury stwierdzające dokonanie sprzedaży towarów na rzecz zagranicznego kontrahenta, tj. w okresie, w którym przypadł obowiązek podatkowy właściwy dla dostaw wewnątrzunijnych.

Ponadto Spółka pragnie podkreślić, iż otrzymuje od podmiotu drugiego zapłaty za zrealizowane dostawy na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towarów, a w przypadku późniejszego otrzymania zapłaty - dokonuje korekty podatku należnego.

Dodatkowo Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości mogą pojawiać się podobne transakcje realizowane na powyżej opisanych warunkach z innymi kontrahentami będącymi podatnikami podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), a także przepisów rozporządzenia Ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.; dalej: rozporządzenie wykonawcze) obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowanie stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719; dalej: rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., Spółka jest uprawniona do zastosowania obniżonej 0% stawki podatku VAT dla opisanych powyżej dostaw dokonanych na rzecz podmiotu zagranicznego (podmiotu drugiego).

2. Czy Spółka posiadając dokumenty, o których mowa wyżej, spełniała przed dniem 1 stycznia 2014 r. i spełnia po tym dniu jednakowo brzmiący warunek wskazany odpowiednio w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego oraz w § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek, który jest jednym z warunków uprawniających do zastosowania 0% stawki dla wewnątrzwspólnotowych dostaw realizowanych na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy;

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy realizowane dostawy na rzecz bezpośredniego kontrahenta zagranicznego powinny być traktowane jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, dla których zastosowanie znajdzie 0% stawka VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r., jak i w brzmieniu obowiązującym obecnie, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym obecnie, jak i brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r.), przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Powyższy przepis, zgodnie z ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ww. artykułu, stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ust. 6 powołanego artykułu w obecnym brzmieniu, wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Natomiast zgodnie z ust. 6 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r., wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występowała, jeżeli dokonującym dostawy był podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

W myśl przepisów ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT 0%, jednak muszą być spełnione określone warunki. Zgodnie z jednakowym brzemieniem, przed i po dniu 1 stycznia 2014 r., art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, warunki te są następujące:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Zatem, w świetle powołanych przepisów, to co jest istotne dla zaistnienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla której zastosowanie ma 0% stawka podatku VAT, to wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, a więc fizyczny ruch towarów pomiędzy dwoma krajami UE. Ponadto przepisy ustawy o VAT narzucają pewne warunki w zakresie nabywcy, jak i dostawcy. Oba podmioty, tj. zarówno dokonujący dostawy towarów, jak i podmiot nabywający przedmiotowe towary są podatnikami, odpowiednio, podatku VAT, jak i podatku od wartości dodanej, a jeśli nabywca nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej to konieczny jest warunek zidentyfikowania nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Fakt zarejestrowania dostawcy jako podatnika VAT UE jest niezbędny dla zastosowanie 0% stawki VAT.

Dodatkowo, przepisy rozporządzenia wykonawczego umożliwiały, a obecnie przepisy rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek umożliwiają zastosowanie stawki 0% VAT dla dostaw towarów, które to czasowo / chwilowo dostarczane są do innego podmiotu na terytorium kraju w celu wykonania na nich pewnych czynności/usług, pod warunkiem, że po ich wykonaniu zostaną wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stąd wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana 0% stawką VAT ma miejsce także, gdy towar nie jest bezpośrednio wywożony na terytorium innego kraju UE, lecz chwilowo przekazywany jest innemu podmiotowi krajowemu, który wykonuje na nim określone czynności / usługi. Istotnym dla właściwej klasyfikacji transakcji jest fakt, że towar ostatecznie opuści terytorium kraju i zostanie wywieziony na terytorium innego państwa członkowskiego.

I tak, zgodnie z treścią § 10 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego obowiązującego do końca 2013 r., obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku, gdy towary te są przeznaczone do wykonywania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 2 tego paragrafu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Podobne brzmienie powyższej regulacji można znaleźć w obecnie obowiązującym (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2014 r.) § 7 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek. Zgodnie z treścią nowego przepisu obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest za rejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na meczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

W związku z powyższym należy dojść do wniosku, iż dla zastosowania obniżonej 0% stawki VAT istotny jest wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, przy spełnieniu określonych warunków. Niewątpliwie przytoczone przepisy obu rozporządzeń zachowują te same istotne warunki dla zaistnienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, co ustawa o VAT (tekst jedn.: w zakresie przemieszczenia towarów z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE, jak i warunki w zakresie nabywcy i dostawcy).

Spełnienie tych warunków pozostaje niezbędne dla potraktowania danej dostawy jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ponadto przytoczone przepisy obu rozporządzeń nakładają dodatkowe szczególne warunki dla możliwości zastosowania 0% stawki VAT. Jednak warto podkreślić, iż ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy rozporządzenia wykonawczego, ani przepisy rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek poza warunkami wskazanymi powyżej, nie ograniczają w żaden inny sposób klasyfikacji danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, oraz możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT.

Przytoczone przepisy przedstawiają zamknięty katalog warunków. Przepisy nie wprowadzają żadnego dodatkowego warunku, ani dodatkowego wymogu, co do ilości podmiotów biorących udział w transakcji, czy też przebiegu transakcji/składania zamówień, itp. Brak jest szczególnych wymagań, aby to podmiot świadczący usługi na rzeczowym majątku ruchomym działał bezpośrednio na zlecenie podmiotu dokonującego jednocześnie nabycia towaru od podatnika stosującego 0% stawkę VAT. A zatem, dla zastosowania przytoczonych powyżej przepisów nie ma znaczenia, który podmiot zlecił wykonanie usług na rzeczowym majątku ruchomym. Ważne jest, aby towar po wykonaniu na nich usług został wywieziony z terytorium kraju i aby zostały spełnione wymienione enumeratywnie pozostałe warunki.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki określone w ustawie o VAT oraz w § 10 rozporządzenia wykonawczego, a także w § 7 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek umożliwiające zastosowanie obniżonej stawki VAT 0% dla omawianej transakcji, a mianowicie:

1. Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;

2. towary sprzedawane przez Wnioskodawcę są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, polegających na umieszczeniu ich / spakowaniu do czasopism oraz do wywozu ich na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;

3. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE;

4. Wnioskodawca przekazuje nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej towary (płyty) podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

5. Wnioskodawca wykazuje i będzie wykazywać przedmiotowe dostawy w deklaracji VAT-7 i Informacji Podsumowującej jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów za okresy, w których zostały wystawione faktury dokumentujące dokonanie tychże dostaw towarów (tekst jedn.: zgodnie z obowiązkiem podatkowym dla wewnątrzwspólnotowych dostaw);

6. Wnioskodawca otrzymywał i będzie otrzymywać zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru, a w przypadku gdyby zapłata otrzymana była / będzie w terminie późniejszym Wnioskodawca dokona stosowanych korekt podatku należnego;

7. Wnioskodawca posiada dokumenty (oświadczenia od podmiotów biorących udział w transakcji) wskazujące, iż towary po wykonaniu na nich usług zostaną/zostały wywiezione z terytorium kraju.

Ponadto, wartym podkreślenia wydaje się fakt, iż przedstawiona w stanie faktycznym transakcja nie stanowi tzw. "dostawy łańcuchowej", dla której zastosowanie mają przepisy art. 22 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Bowiem zgodnie z treścią art. 22 ust. 2 ustawy o VAT (obowiązującą obecnie, jak i przed dniem 1 stycznia 2014 r.), w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o VAT dostawę towarów, która:

1.

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki łub transportu towarów;

2.

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W ocenie Spółki w przedstawionym stanie faktycznym zacytowane powyżej przepisy nie znajdą zastosowania. Powołany przepis art. 22 ustawy o VAT ma zastosowanie dla transakcji, w której występuje kilka podmiotów, kilka dostaw towarów (kilka transakcji), jednak występuje jeden nieprzerwany transport tego samego towaru. W opisanej sytuacji, transport zostaje przerwany na etapie dostarczenia płyt do podmiotu trzeciego w celu umieszczenia (zapakowania) ich w czasopisma, po czym opuszczają one terytorium kraju. Transport odbywa się w dwóch etapach i następuje zmiana właściwości powierzonego towaru po wykonaniu na nich usług, co odpowiada hipotezie przepisu § 10 rozporządzenia wykonawczego (obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2014 r.) oraz § 7 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek (obowiązującego obecnie). Stąd, Wnioskodawca jest obowiązany zastosować dyspozycję omawianego przepisu.

Podkreślić należy fakt, że zastosowanie przepisów ustawy o VAT oraz przepisów przytoczonych powyżej obu rozporządzeń dla analogicznych stanów faktycznych zostało potwierdzone w wydanych interpretacjach podatkowych mi. in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji z dnia 23 marca 2010 r., sygn. IPPP1-443-1364/09-2/IZ, a także Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 29 stycznia 2010 r., sygn. ITPP2/443-956a/09/EŁ. W obu interpretacjach zostało potwierdzone, iż dla dostaw towarów, które przekazywane są innym podmiotom na terytorium kraju w celu wykonania na nich usług, działających na zlecenie innych podmiotów, niebędących bezpośrednimi kontrahentami podatników, zastosowanie znajdzie 0% stawka VAT przy zachowaniu wymienionych w przepisach warunków.

A zatem, Spółka stoi na stanowisku, że dla opisanych w stanie faktycznym dostaw towarów (płyt) na rzecz podmiotu zagranicznego (jak i dla innych dostaw realizowanych w przyszłości na takich samych warunkach), które czasowo dostarczane są dla podmiotu zlokalizowanego na terytorium kraju w celu wykonania na nich usług, ma prawo zastosować 0% stawkę VAT.

Ad. 2

Zgodnie z przepisem § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego oraz jednakowo brzmiącym przepisem § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów posiadania dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Przytoczone przepisy nie precyzują ani wzoru, ani formy, czy też rodzaju dokumentów, z których ma wynikać, że towary przekazywane podmiotowi polskiemu, który wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną po ich wykonaniu wywiezione z terytorium kraju. Należy więc uznać, że wszelkie dokumenty, z których wynikać będzie, że przekazane towary zostaną po wykonaniu usługi wywiezione z terytorium kraju, będą wystarczające dla spełnienia omawianego warunku dla zastosowania 0% stawki VAT.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca otrzymuje od podmiotów biorących udział w transakcji, tj. od podmiotu drugiego - bezpośredniego kontrahenta Spółki i od podmiotu trzeciego - wykonującego usługę umieszczania (spakowania) płyt w czasopisma - comiesięczne potwierdzenia, iż dostarczone w danym miesiącu płyty do podmiotu trzeciego na terytorium kraju, niezwłocznie po umieszczeniu ich w czasopismach, zostaną wywiezione z terytorium Polski oraz od podmiotu czwartego - ostatecznego nabywcy czasopism wraz z płytami - comiesięczne potwierdzenia, że płyty zostały dostarczone na terytorium Niemiec.

W celu identyfikacji wysyłanych towarów, otrzymane potwierdzenia zawierają szczegółową specyfikację płyt dostarczonych do podmiotu trzeciego wraz z referencją do towaru (tekst jedn.: numer zamówienia, tytuł, itp.), referencją do dokumentów przewozowych potwierdzających dostawę do podmiotu trzeciego oraz daty wysyłki płyt z magazynu Wnioskodawcy i dostarczenia do podmiotu trzeciego. Ponadto, na podstawie odrębnego oświadczenia, podmiot trzeci zobowiązany jest do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wywóz poza terytorium Polski czasopism, w które spakowane zostały przedmiotowe płyty DVD, CD. Zobowiązany jest również na żądanie Spółki przedłożyć do wglądu całość tej dokumentacji.

Stąd niewątpliwie należy dojść do wniosku, że potwierdzenia gromadzone przez Wnioskodawcę stanowią dokumenty, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego oraz w § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek i posiadanie ich uprawnia Spółkę (przy spełnieniu pozostałych warunków) do zastosowania obniżonej 0% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl