IPPP3/443-781/10-6/MG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-781/10-6/MG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 26 października 2010 r.) na wezwanie z dnia 11 października 2010 r. oraz uzupełnionym w dniu 16 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 19 listopada 2010 r.) na wezwanie z dnia 8 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 26 października 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-781/10-2/MG z dnia 11 października 2010 r. oraz uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 19 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-781/10-4/MG z dnia 8 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 13 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem nieruchomość zabudowaną o powierzchni 4056,00 m 2 położoną w W. o numerze ewidencyjnym 41. Zgodnie z wypisem i wyrysem z rejestru gruntów działka znajduje się na terenach przeznaczonych pod budownictwo mieszkalne. Na przedmiotowej działce usytuowany jest wymagający remontu budynek mieszkalny o powierzchni około 100 m 2. Nieruchomość Wnioskodawczyni nabyła z myślą o własnych celach mieszkaniowych.

Przy nabyciu ww. nieruchomości Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Wnioskodawczyni nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej są:

* handel detaliczny (sklep ogólnospożywczy)

* działalność developerska

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, iż na wymienionej nieruchomości nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza ani sklep ogólnospożywczy, ani usługi developerskie. Wymieniona nieruchomość jest obciążona długoletnim kredytem (ponad 20 lat), rata miesięczna wynosi ok. 10 tys. złotych (kredyt prywatny). Ze względu na coraz niższe dochody Wnioskodawczyni jest zmuszona sprzedać wymienioną nieruchomość, którą wcześniej nabyła na własne cele mieszkaniowe. Sprzedaż nieruchomości nie będzie dokonana w ramach sprzedaży developerskiej.

Wnioskodawczyni wskazała również, iż nieruchomość została zakupiona z zamiarem pobudowania na niej własnego domu, a w późniejszym czasie ewentualnym podziałem i obdarowaniem dzieci. Od momentu zakupu nieruchomości działka nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy. Przed sprzedażą nieruchomości Wnioskodawczyni nie planuje jej podziału mimo dużej powierzchni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz w związku z przedstawionymi wyżej informacjami dotyczącymi stanu faktycznego planowana w 2010 r. sprzedaż opisanej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według oceny Wnioskodawczyni sprzedaż tej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a. Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym nie doszło do pierwszego zasiedlenia powyższej nieruchomości, gdyż nabycie własności przez sprzedającego nie następowało w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz nie nastąpiło oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających pod VAT.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i okoliczność, że przy nabyciu tej nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do odliczenia VAT oraz nie dokonywała modernizacji tej nieruchomości ma zastosowanie zwolnienie z VAT właśnie na podstawie przepisu przytoczonego na początku (art. 43 ust. 1 pkt 10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonywana przez podatnika.

Treść art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosownie do zapisu ust. 2 wyżej wymienionego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto dokonuje czynności handlu, produkcji, świadczenia usług także wtedy, gdy czynność taka dokonywana jest przez niego jednorazowo, lecz w taki sposób, że wyraźnie wynika z niej zamiar handlu, produkcji, świadczenia usługi tj. obiektywny zamiar prowadzenia takiej działalności. W przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony musi być już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Na gruncie powyższego unormowania, dla przypisania danemu podmiotowi statusu podatnika podatku od towarów i usług, tj. działania w charakterze handlowca, nie jest wystarczające ustalenie i ocena okoliczności związanych z samą sprzedażą, lecz konieczne jest również ustalenie i ocena okoliczności towarzyszących nabyciu towarów, a zwłaszcza, czy zostały one nabyte w celu ich odsprzedaży, a czy też na potrzeby własne.

Aby dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takiej czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług nieruchomości spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

W oparciu o przedstawiony stan prawny stwierdzić należy, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie, w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej są: handel detaliczny (sklep ogólnospożywczy) oraz działalność developerska, które nie znajdują się w przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem w 2007 r. nieruchomość z zamiarem pobudowania na niej własnego domu, a w późniejszym czasie ewentualnym podziałem i obdarowaniem dzieci. Przy nabyciu tej nieruchomości Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, ani nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości. Od momentu zakupu nieruchomości działka nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Wnioskodawczyni z powodu trudnej sytuacji materialnej jest zmuszona sprzedać nieruchomość. Przed sprzedażą nieruchomości nie planuje jej podziału mimo jej dużej powierzchni oraz, że sprzedaż nieruchomości nie będzie dokonana w ramach sprzedaży developerskiej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni zbywając budynek mieszkalny przeznaczony na cele osobiste Wnioskodawczyni i jej męża korzysta z przysługującego jej prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT brak jest podstaw do uznania Wnioskodawczyni za podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy w odniesieniu do transakcji sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym w tak opisanym zdarzeniu przyszłym zbycie nieruchomości przeznaczonej na własne cele mieszkaniowe nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i w zakresie tej transakcji Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Ponieważ Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl