IPPP3/443-773/13-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-773/13-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi gospodarstwo rolne (uprawa borówki amerykańskiej). Jest zarejestrowanym dla celów podatku VAT w Polsce (w tym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych). W ramach powyższej działalności zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz nabywcy z Anglii (C.). W związku z powyższym Podatnik poprosił przyszłego kontrahenta o podanie właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych nadanego przez państwo członkowskie (numer VAT UE) i otrzymał nr GB. W systemie VIES pod powyższym numerem ujawniona jest nazwa C. Ltd. (W załączeniu wydruk z VIES) Na pytanie o rozbieżność w nazwie Podatnik otrzymał informację, że firma C. należy do grupy firm i posiada wspólny dla całej grupy nr VAT UE (adres obu firm jest jednakowy). Na potwierdzenie tego faktu otrzymał kopię faksu z angielskiego urzędu zajmującego się VAT (kopia wraz z tłumaczeniem w załączeniu). Zgodnie z tym dokumentem firma C. jest częścią grupy i posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Faktury sprzedaży będą wystawiane na następujące dane:

C.

Dokumentami potwierdzającymi dostawę i odbiór towaru będą: CMR (list przewozowy), dokument WZ (potwierdzenie odbioru towaru przez odbiorcę), korespondencja e-mailowa z kontrahentem oraz wystawiona i zapłacona faktura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego posiadana przez Podatnika dokumentacja dokonywanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, tj.: kopia potwierdzenia z angielskiego urzędu nr VAT grupowego wraz z informację z VIES, dokumenty przewozowe otrzymano od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za transport, potwierdzenie wydania towaru przewoźnikowi (firma zewnętrzna) i potwierdzenie dostarczenia towaru do odbiorcy w Wielkiej Brytanii, oraz dokumenty potwierdzające dostawę i odbiór towaru, będzie uprawniała do zastosowania w odniesieniu do tych czynności 0% stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy;

W ocenie Podatnika zgromadzona dokumentacja będzie potwierdzać, iż towary będące przedmiotem dokonywanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy w innym państwie członkowskim posiadającym właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla tych transakcji. Tym samym będzie uprawniony do zastosowania dla tych dostaw 0% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów na terytorium kraju,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT UE będzie dokonywał sprzedaży towarów na rzecz nabywcy z Anglii. W związku z powyższym, na skutek zaistniałych rozbieżności, co do poprawności numeru kontrahenta, Wnioskodawca otrzymał kopię faksu z angielskiego urzędu zajmującego się VAT, zgodnie z którym angielski nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych GB.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy posiadana dokumentacja dokonywanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, tj.: kopia potwierdzenia z angielskiego urzędu nr VAT grupowego wraz z informację z VIES, dokumenty przewozowe otrzymano od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za transport, potwierdzenie wydania towaru przewoźnikowi (firma zewnętrzna) i potwierdzenie dostarczenia towaru do odbiorcy w Wielkiej Brytanii, oraz dokumenty potwierdzające dostawę i odbiór towaru, będzie uprawniała do zastosowania w odniesieniu do tych czynności 0% stawki VAT.

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana. Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT UE sprzedaje swoje towary do angielskiego kontrahenta, również posiadającego ważny i aktywny angielski numer identyfikacji podatkowej i na skutek tej transakcji towar jest przemieszczany z Polski do Wielkiej Brytanii. Tym samym przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, w związku z którym transport dokonywany jest przez przewoźnika (spedytora).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

(uchylony),

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

4.

(uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest zatem w znacznej mierze od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru z terytorium kraju i dostarczenia go do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż P. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe.

Z przedmiotowego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie posiadał list przewozowy - CMR, otrzymany od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za transport, potwierdzenie wydania towaru przewoźnikowi, dokument WZ, tj. potwierdzenie odbioru towaru przez odbiorcę, korespondencja e-mailowa z kontrahentem oraz wystawiona i zapłacona faktura.

Wskazane przez Wnioskodawcę dokumenty, które potwierdzają właściwy i ważny numer identyfikacyjny podatkowej swojego nabywcy w W. oraz informacja z VIES, potwierdzają status nabywcy, który posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla wewnątrzwspólnotowych transakcji. Zatem należy uznać, że posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty zawierają informacje, z których wynika w sposób jednoznaczny, że określony towar, wysłany z terytorium Polski, został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego.

Podsumowując, posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja dokonywanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, tj.: dokumenty przewozowe otrzymano od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za transport, potwierdzenie wydania towaru przewoźnikowi i potwierdzenie dostarczenia towaru do odbiorcy w Wielkiej Brytanii, czyli dokumenty potwierdzające dostawę i odbiór towaru, będzie uprawniała do zastosowania w odniesieniu do tych czynności stawki podatku w wysokości 0%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl