IPPP3/443-755/12-4/KT - VAT w zakresie opodatkowania świadczeń dokonywanych w ramach prowadzonej działalności socjalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-755/12-4/KT VAT w zakresie opodatkowania świadczeń dokonywanych w ramach prowadzonej działalności socjalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 24 października 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczeń dokonywanych w ramach prowadzonej działalności socjalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczeń dokonywanych w ramach prowadzonej działalności socjalnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2012 r., złożonym w dniu 30 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-755/12-2/KT z dnia 24 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Województwa zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca realizuje zadania wynikające ze statutu, poprzez m.in. programowanie i planowanie zamierzeń w zakresie gospodarowania wodą w rolnictwie, melioracji oraz ochronie przeciwpowodziowej i małej retencji, utrzymywania urządzeń melioracji wodnych podstawowych, prowadzenie ewidencji urządzeń wodno-melioracyjnych.

Na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335), Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia działalności socjalnej, w tym do utworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i corocznego odpisu na ZFŚS.

Jednostka posiada w trwałym zarządzie nieruchomość w miejscowości O., na której znajdują się domki letniskowe, które zostały zakupione w 2007 r. ze środków na zakupy inwestycyjne. Koszty bieżącego utrzymania (energia elektryczna, woda, wywóz nieczystości, gaz, drobne naprawy) pokrywane są ze środków ZFŚS, natomiast poważniejsze remonty finansowane są z wydatków bieżących.

W sezonie letnim domki w Ośrodku Wypoczynkowym wynajmowane są na okres 7 do 10 dni pracownikom wraz z rodzinami oraz osobom obcym. Zasady odpłatności za pobyt zostały zawarte w regulaminie Funduszu. Regulamin zawiera tabelę odpłatności - dla pracowników, emerytów, rencistów Oddziału Wnioskodawca stawka najniższa, dla pracowników innych oddziałów stawka wyższa, dla osób obcych stawka najwyższa. Kwota odpłatności jest tak skalkulowana, aby pokryć bieżące utrzymanie ośrodka (z wyłączeniem poważniejszych remontów, które są finansowane z wydatków bieżących).

Za pobyt w Ośrodku Wypoczynkowym wystawiane są faktury VAT i podatek VAT w wysokości 8% (PKWiU - 55.20.19.0 - pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi).

Kwota odpłatności wpływa na konto ZFŚS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność związana z wynajmowaniem domków letniskowych w Ośrodku Wypoczynkowym w ramach prowadzonej działalności socjalnej podlega podatkowi VAT i czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając faktury VAT za pobyt, stosując stawkę podatku w wysokości 8% dla pracowników, emerytów, rencistów Oddziału, pracowników innych oddziałów oraz osób obcych.

Czy w związku z wykonywaniem na rzecz pracowników, emerytów, rencistów, pracowników innych oddziałów i osób obcych usługi wynajmowania domków Wnioskodawca występuje jako podatnik VAT i czy wykonywane świadczenie podlega podatkowi VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy - ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.); w piśmie tym Wnioskodawca wskazał, iż modyfikuje stanowisko przedstawione w pkt 70 wniosku z dnia 25 lipca 2012 r., które otrzymuje brzmienie:

"Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumiemy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (art. 8 ust. 1 ustawy).

Świadczenie usług za odpłatnością jest odpłatnym świadczeniem usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług znajduje się wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%. Pod poz. 163 - PKWIU 55 - usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU - 55.20.19.0 - pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi).

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, wynosi 8%.

Jednostka świadczy taką usługę poprzez udostępnianie w okresie letnim domków wczasowych pracownikom, byłym pracownikom (emerytom i rencistom) oraz sporadycznie osobom obcym. Wydatki na bieżące utrzymanie ośrodka (np. zakup energii elektrycznej, wody, gazu, wywóz nieczystości, drobne wyposażenie domków letniskowych) ponoszone są z rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Na rachunek ZFŚS wpływają kwoty za odpłatność za najem domków letniskowych. Kwota odpłatności skalkulowana jest w ten sposób, aby pokrywała bieżące utrzymanie Ośrodka Wypoczynkowego.

Wnioskodawca uważa, że prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT za pobyt w Ośrodku Wypoczynkowym, pomimo, że wynajem domków letniskowych wykonywany jest w ramach działalności socjalnej prowadzonej na podstawie przepisów ustawy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin ZFŚS. Kwota odpłatności dla wszystkich pracowników Oddziału Wnioskodawca w S. jest jednakowa."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto, przez dostawę towarów rozumie się również - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Stosownie zaś do przepisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z wykonywaną działalnością prowadzi działalność socjalną w ramach utworzonego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Wnioskodawca posiada w trwałym zarządzie nieruchomość, na której znajdują się domki letniskowe (ośrodek wypoczynkowy), zakupione w 2007 r. ze środków na zakupy inwestycyjne. Koszty bieżącego utrzymania (energia elektryczna, woda, wywóz nieczystości, gaz, drobne naprawy) pokrywane są ze środków ZFŚS, natomiast poważniejsze remonty finansowane są z wydatków bieżących. W sezonie letnim domki wynajmowane są pracownikom wraz z rodzinami oraz osobom obcym. Zasady odpłatności za pobyt zostały zawarte w regulaminie Funduszu. Regulamin zawiera tabelę odpłatności - dla pracowników, emerytów, rencistów Oddziału Wnioskodawca stawka najniższa, dla pracowników innych oddziałów stawka wyższa, dla osób obcych stawka najwyższa. Kwota odpłatności jest tak skalkulowana, aby pokryć bieżące utrzymanie ośrodka (z wyłączeniem poważniejszych remontów, które są finansowane z wydatków bieżących). Kwota odpłatności wpływa na konto ZFŚS.

Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do usług w zakresie wynajmu domków letniskowych w Ośrodku Wypoczynkowym wykonywanych na rzecz pracowników i innych osób uprawnionych w ramach prowadzonej działalności socjalnej w oparciu o ZFŚS. Wątpliwości Pytającego sprowadzają się do kwestii, czy w powyższym zakresie występuje On jako podatnik VAT i czy opisane świadczenia, wykonywane za odpłatnością, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając faktury dokumentujące te świadczenia z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8%.

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nakładają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 592 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy, ustawa ta określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej "Funduszem", i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych.

W myśl art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, działalność socjalna oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak stanowi pkt 5 powołanego przepisu, osobami uprawnionymi do korzystania z Funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Stosownie do art. 10 oraz art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym, a pracodawca jedynie administruje tymi środkami.

Należy wskazać, iż podmiot zobowiązany do utworzenia i administrowania zakładowym funduszem socjalnym podejmuje działania techniczne o charakterze nieodpłatnym, które pozostają całkowicie poza prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Podmiot ten nie rozpoczyna i nie prowadzi działalności gospodarczej w celu dysponowania funduszem socjalnym. Wykonuje te czynności tylko dlatego, że taki obowiązek nakłada na niego ustawa o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. W konsekwencji, podmiot wykonując te czynności z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o ZFŚS, przez zakładowe obiekty socjalne rozumieć należy ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki, kluby dziecięce i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 7, środki Funduszu zwiększa się o wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej, o której mowa w art. 2 pkt 1, a także przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nie przeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych.

Oznacza to, że usługi świadczone na rzecz osób uprawnionych z wykorzystaniem obiektów socjalnych, należących do majątku Podatnika i służących działalności socjalnej, również nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, usługi - będące przedmiotem zapytania - w zakresie wypoczynku na rzecz pracowników oraz innych osób uprawnionych na podstawie regulaminu ZFŚS, wykonywane są przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności socjalnej w oparciu o ZFŚS. Jak wskazał Wnioskodawca, odpłatność za korzystanie z wynajmowanych obiektów ponoszona przez osoby uprawnione wynika z regulaminu ZFŚS i zasila rachunek Funduszu. Z wniosku wynika, że odpłatność ta jest tak skalkulowana, aby pokrywać koszty związane z bieżącym utrzymaniem wynajmowanych domków, które pokrywane są ze środków Funduszu.

Z powyższego wynika, że opisane świadczenia nie są związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Stwierdzić zatem należy, iż w niniejszej sprawie Wnioskodawca, podejmując przedmiotowe czynności w ramach ZFŚS, nie działa w tym zakresie jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, powołany wyżej przepis art. 106 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...), nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć trzeba, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena własnego stanowiska Wnioskodawcy, dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Wyczerpujący opis tego stanu faktycznego powinien wynikać, zgodnie z cyt. art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów. Organ wydający interpretację nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, nie jest więc uprawniony do badania i oceny załączonych do wniosku dokumentów, w związku z tym nie mogą być one przedmiotem merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl