IPPP3/443-75/11-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-75/11-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma Wnioskodawcy w ramach swojej działalności wykonuje:

1.

usługi realizacji i reżyserii z zakresu nagłośnienia i oświetlenia:

a.

na imprezach organizowanych przez domy kultury, centra kultury, wydziały kultury przy urzędach miejskich, gminnych, wojewódzkich i jednostkach samorządowych, kluby studenckie, stowarzyszenia teatralne i filmowe, ośrodki kultury, i instytucje kościelne - przypisane w 2004 r. przez urząd statystyczny do grupowania PKWiU 92.32.10-00.00 "usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Od 2008 r. PKWiU 90.04.10 "Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych" oraz 90.02.19.9 "Pozostałe usługi wspomagające produkcję lub wystawianie widowisk artystycznych".

b.

pokazy lotnicze, festyny, imprezy dyskotekowe typu techno, imprezy światło dźwięk, turnieje inscenizacje historyczne, pokazy ogni sztucznych oraz inne usługi związane z rozrywką masową dotychczas przypisane do symbolu PKWiU 92.34.13.00 z 2004 od 2008 przypisane do symbolu PKWiU 93.29.21.0 "Usługi związane z pokazami ogni sztucznych oraz przedstawieniami "światło i dźwięk"" i 93.29.29.0 - "Pozostałe usługi związane z muzyką, gdzie indziej niesklasyfikowane.

2.

wypożyczanie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego dla ww. jednostek do obsługi wykonywanych przez te instytucje usług kulturalnych;

3.

sprzedaż sprzętu nagłaśniającego do hal widowiskowo sportowych, domów kultury, świetlic środowiskowych.

W uzupełnieniu z dnia 20 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, lub indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podmiotów prawa publicznego lub innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej typu: nagłośnienia i obsługa techniczna imprez kulturalnych np. festyny, pikniki, konferencje itp.

Ponad to firma jest dostawcą sprzętu dla ww. podmiotów potrzebnego do realizacji działań wynikających z ich zakresu działalności np: głośniki estradowe, wzmacniacze, mikrofony itp. (na podstawie dokumentów sprzedaży) w zakresie sprzedaży ww. sprzętu oraz wypożyczania ww. urządzeń na potrzeby realizacji imprez kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 Wnioskodawca prosi o kwalifikacje stawki VAT do ww. świadczeń poprzez wskazanie czy właściwe jest zastosowanie do nich stawki 23% czy też "zw".

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 20 kwietnia 2011 r., usługa (dotychczas przyporządkowana numerowi PKWiU 92.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych"; od 2008 r. PKWiU 90.04.10 usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych" oraz 90.02.19.9 "Pozostałe usługi wspomagające produkcję lub wystawianie widowisk artystycznych") niezależnie od formy prawnej podmiotu który ją realizuje powinna podlegać jednakowej stawce opodatkowania podatkiem od towarów i usług 23% bez względu na podmiot dla którego jest świadczona.

Jednakże nauczeni dotychczasowym doświadczeniem tj. do 31 grudnia 2010 r. usługi dotychczas przyporządkowane numerowi PKWiU świadczone na rzecz podmiotów prawa publicznego lub innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonym przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnych, były przez urzędy skarbowe w różnych rejonach naszego kraju przypisywane bądź to stawce VAT zw., 7% lub 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia miało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi zastępując je formą opisową.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, lub indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podmiotów prawa publicznego lub innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej typu: nagłośnienia i obsługa techniczna imprez kulturalnych np. festyny, pikniki, konferencje itp. Ponad to Wnioskodawca jest dostawcą sprzętu dla ww. podmiotów potrzebnego do realizacji działań wynikających z ich zakresu działalności np: głośniki estradowe, wzmacniacze, mikrofony itp. (na podstawie dokumentów sprzedaży) w zakresie sprzedaży ww. sprzętu oraz wypożyczania ww. urządzeń na potrzeby realizacji imprez kulturalnych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) i b) ustawy o VAT, zatem nie spełnia przesłanek uprawniających do zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług. Ponadto bez znaczenia pozostaje fakt, iż Wnioskodawca świadczy te usługi dla podmiotów wskazanych w powyższym przepisie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ pragnie wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Tym samym kwestia przypisania właściwej stawki przez urzędy skarbowe w różnych rejonach naszego kraju dla wskazanych przez Wnioskodawcę usług nie należy do przedmiotu niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Stosownie do przepisu art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 160 zł w dniu 13 stycznia 2011 r., a wniosek dotyczy 1 zdarzenia przyszłego, różnica w kwocie 120 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na numer rachunku bankowego wskazanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl