IPPP3/443-741/13-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-741/13-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 września 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 25 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 września 2013 r., złożonym w dniu 1 października 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma dostarcza energię do odbiorcy końcowego. Z uwagi na fakt, że dostawy są niewielkie, zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii wytworzonej z odnawialnych źródłach energii nie jest rozliczane w miesięcznych deklaracjach dla podatku akcyzowego (AKC-4).

Zwolnienie od akcyzy stosuje się nie wcześniej niż po umorzeniu świadectw pochodzenia energii. Zgodnie z przyjętą strategią Firmy, świadectwa pochodzenia zostaną umorzone po zakończeniu rocznej dostawy (zgodnie z przepisami, obowiązek umorzenia świadectw uważa się za spełniony, jeżeli umorzenie nastąpi do 31 marca roku następującego po roku dostawy energii - rozliczenie roczne wypełnienia obowiązku). Przyjęcie takiej zasady powoduje, że przysługujący zwrotu podatku akcyzowego z tytułu zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej w źródłach odnawialnych nie będzie rozliczany w trybie miesięcznym. Z punktu widzenia rozliczenia finansowego podatnik będzie miał w takiej sytuacji nadpłacony podatek akcyzowy, który powinien móc odzyskać ew. w innym trybie niż rozliczenie w miesięcznej deklaracji.

Ponadto z uwagi na specyfikę dostaw energii (zmienność dostaw w skali roku) i procedurę umarzania świadectw pochodzenia, może okazać się niemożliwe ostateczne rozliczenie podatku akcyzowego wraz z przysługującym zwolnieniem w jednej deklaracji a ewentualne przesunięcia powodują, że podatnik może nie mieć możliwości rozliczenia w deklaracji miesięcznej zwolnienia przysługującego np. za dostawę zrealizowaną w grudniu. Ponadto brak zapisów w przepisach stanowiących, że podatnik traci prawo do zwrotu podatku akcyzowego przysługującego z tytułu zwolnienia w przypadku, gdy nie rozliczy zwolnienia w miesięcznych deklaracjach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik, który nie rozliczył zwrotu podatku akcyzowego w miesięcznych deklaracjach (w całości bądź w części) może wystąpić z wnioskiem o zwrot podatku po zakończeniu rocznych dostaw energii.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnik ma 2 możliwości rozliczenia zwrotu podatku akcyzowego przysługującego z tytułu zwolnienia z podatku akcyzowego energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych:

1.

rozliczenie w miesięcznych deklaracjach,

2.

wystąpienie z wnioskiem o przysługujący zwrot podatku akcyzowego (w części bądź w całości np. z tytułu rocznej dostawy energii elektrycznej) w dowolnym czasie po spełnieniu wymagań zdefiniowanych w przepisach (zapłacony podatek akcyzowy z tytułu dostawy energii do odbiorcy końcowego oraz umorzone prawa majątkowe)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię.

W myśl art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 11 ust. 2 ustawy, wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Z art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe (art. 30 ust. 2).

Z uregulowań przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) wynika, że:

Artykuł 9e ust. 1. Potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Artykuł 9e ust. 6. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych.

Artykuł 9e ust. 13. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego, odbiorcy końcowego oraz towarowego domu maklerskiego lub domu maklerskiego, o których mowa w art. 9a ust. 1a, którym przysługują prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia umarza, w drodze decyzji, te świadectwa w całości lub części.

Artykuł 9e ust. 13a. Towarowy dom maklerski lub dom maklerski wykonując obowiązek w odniesieniu do realizowanych transakcji nabycia energii elektrycznej na zlecenie odbiorców końcowych, może złożyć do Prezesa URE wniosek o umorzenie świadectw pochodzenia należących do innego podmiotu, któremu przysługują wynikające z tych świadectw prawa majątkowe, o ile dołączy pisemną zgodę tego podmiotu na zaliczenie tych świadectw do wypełnienia obowiązku przez towarowy dom maklerski lub dom maklerski.

Artykuł 9e ust. 14. Świadectwo pochodzenia umorzone do dnia 31 marca danego roku kalendarzowego jest uwzględniane przy rozliczeniu wykonania obowiązku określonego w art. 9a ust. 1 w poprzednim roku kalendarzowym.

Artykuł 9e ust. 15. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia wygasają z chwilą jego umorzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Firma dostarcza energię do odbiorcy końcowego. Z uwagi na fakt, że dostawy są niewielkie, zwolnienie z podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii wytworzonej z odnawialnych źródłach energii nie jest rozliczane w miesięcznych deklaracjach dla podatku akcyzowego (AKC-4).

Zwolnienie od akcyzy stosuje się nie wcześniej niż po umorzeniu świadectw pochodzenia energii. Zgodnie z przyjętą strategią Firmy, świadectwa pochodzenia zostaną umorzone po zakończeniu rocznej dostawy (zgodnie z przepisami, obowiązek umorzenia świadectw uważa się za spełniony, jeżeli umorzenie nastąpi do 31 marca roku następującego po roku dostawy energii - rozliczenie roczne wypełnienia obowiązku). Przyjęcie takiej zasady powoduje, że przysługujący zwrotu podatku akcyzowego z tytułu zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej w źródłach odnawialnych nie będzie rozliczany w trybie miesięcznym. Z punktu widzenia rozliczenia finansowego podatnik będzie miał w takiej sytuacji nadpłacony podatek akcyzowy, który powinien móc odzyskać ew. w innym trybie niż rozliczenie w miesięcznej deklaracji.

Spółka uważa, że ma prawo rozliczyć zwrot podatku akcyzowego przysługujący z tytułu zwolnienia z podatku akcyzowego energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych nie tylko poprzez rozliczenie w miesięcznych deklaracjach, lecz również poprzez wystąpienie z wnioskiem o przysługujący zwrot podatku akcyzowego (w części bądź w całości np. z tytułu rocznej dostaw energii elektrycznej) w dowolnym czasie po spełnieniu wymagań zdefiniowanych w przepisach (zapłacony podatek akcyzowy z tytułu dostawy energii do odbiorcy końcowego oraz umorzone prawa majątkowe).

Z tym stwierdzeniem nie można się zgodzić.

Zauważyć bowiem należy, iż ustawodawca w art. 30 ust. 2 ustawy przewidział tylko jedną możliwość skorzystania ze zwolnienia dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii - poprzez obniżenie należnej akcyzy od tej energii (w składanej deklaracji podatkowej).

Przedmiotowe zwolnienie jest implementacją uregulowań wspólnotowych w tym zakresie.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U.UE.L Nr 283, str. 51 z późn. zm.), bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec energii elektrycznej:

* pochodzącej z wykorzystania energii słonecznej, wiatrowej, fal, pływów lub geotermicznej;

* pozyskiwanej w elektrowniach wodnych;

* pozyskiwanej z biomasy lub produktów wyprodukowanych z biomasy;

* wytwarzanej z emisji metanu z opuszczonych kopalni węgla;

* wytwarzanej z ogniw paliwowych.

Natomiast z art. 6 ww. dyrektywy wynika, że Państwa Członkowskie mogą przyznawać zwolnienia lub obniżki w poziomach opodatkowania przewidzianych niniejszą dyrektywą albo:

a.

bezpośrednio,

b.

przez zróżnicowaną stawkę, lub

c.

przez refundowanie całości lub części kwoty opodatkowania.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2 ustawy, jest zwolnieniem bezpośrednim.

Należy podkreślić, iż jest ono zwolnieniem fakultatywnym (z art. 15 dyrektywy wynika bowiem, że Państwa Członkowskie "mogą" je przyznać) oraz to do tego Państwa należy wybór formy tego zwolnienia (co wynika z ww. art. 6 dyrektywy). Uwzględniając powyższe, polski ustawodawca uznał, iż będzie one realizowane (zapewniając odpowiednią kontrolę fiskalną, ale również prostotę) poprzez obniżenie (w składanej deklaracji) należnej akcyzy od energii elektrycznej, na podstawie dokutemu potwierdzającego umorzenie świadectwa je pochodzenia.

W związku z powyższym Spółka nie ma prawa w zaistniałej sytuacji do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl