IPPP3/443-729/09-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-729/09-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 27 sierpnia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż paliw, olejów silnikowych, płynów i kosmetyków samochodowych. Spółka będzie dokonywać dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków (tj. zużywanych przez statki), o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT za pośrednictwem zagranicznego podmiotu z grupy S, z siedzibą w Singapurze (dalej: "pośrednik"), który zarejestruje się dla celów VAT w Polsce. Transakcja sprzedaży dokonywana będzie pomiędzy Spółką a pośrednikiem, który następnie będzie sprzedawał zakupione od Spółki towary ostatecznemu nabywcy - podmiotowi użytkującemu jednostki pływające (podmioty polskie, podmioty z Unii Europejskiej, a także spoza Unii Europejskiej).

Sprzedawany olej smarowy będzie nabywany przez Spółkę od producentów z innych krajów Unii Europejskiej, a także spoza Unii i będzie dostarczany:

* z kraju producenta bezpośrednio na statek, znajdujący się w polskim porcie (koszty transportu towaru ponosi Spółka) lub

* z kraju producenta do magazynu Spółki w Polsce, a następnie przez Spółkę bezpośrednio na statek, znajdujący się w polskim porcie.

W każdym przypadku nabycie towaru od kontrahenta z Unii Europejskiej będzie rozliczane przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, natomiast nabycie od kontrahenta z kraju spoza Unii Europejskiej będzie rozliczane przez Spółkę jako import towarów (Spółka będzie odpowiedzialna za odprawę celną w Polsce).

Z chwilą otrzymania zamówienia od podmiotu trzeciego pośrednik będzie wprowadzał je do systemu obsługi zamówień, do którego podłączona jest również Spółka. Zamówienie będzie określać ilość i rodzaj towarów, dane ostatecznego nabywcy oraz nazwę statku, na który towary mają zostać dostarczone.

W momencie dokonania dostawy na statek Spółka wystawi fakturę na pośrednika. Spółka będzie gromadziła kopie listów przewozowych potwierdzających otrzymanie towaru przez ostatecznego nabywcę tj. podmiot użytkujący jednostki pływające. Ponadto, Spółka uzyska oświadczenie kapitana statku lub osoby reprezentującej użytkującego statek, na który dokonuje dostawy towarów, potwierdzające, że statki te używane są do celów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a dostarczone towary służą ich zaopatrzeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dokonywanych za pośrednictwem innego podmiotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zdaniem Spółki, będzie przysługiwało jej prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dokonywanych za pośrednictwem innego podmiotu.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:

* używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz

* używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych, a także

* marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Natomiast w myśl art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że dostawy te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w powyższym przepisie.

Należy więc stwierdzić, że w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie stawki 0% uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

* dostarczany olej smarowy będzie służył bezpośrednio zaopatrzeniu określonej kategorii statków oraz

* Spółka będzie posiadała odpowiednią dokumentację potwierdzającą ten fakt.

Nie ulega wątpliwości, że towary dostarczane przez Spółkę będą służyły bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Są one bowiem niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu. Ponadto, Spółka będzie dostarczać towary bezpośrednio na statek oraz będzie posiadała dokumentację potwierdzającą, że są one przeznaczone do jego zaopatrzenia. Przeznaczenie towarów oraz dane ostatecznego nabywcy określone będą już w momencie otrzymania przez Spółkę zamówienia od pośrednika. Uczestnictwo pośrednika w tego typu transakcjach wynika z modelu biznesowego przyjętego przez grupę S.

Zdaniem Spółki, fakt, iż sprzedaż towarów będzie następować za pośrednictwem innego podmiotu jest bez znaczenia. Cytowane przepisy nie przewidują bowiem żadnego kryterium podmiotowego, co oznaczą że osoba nabywcy nie ma wpływu na prawo do zastosowania stawki 0% w tym przypadku. Z punktu widzenia ustawy o VAT istotne jest to, dla jakich celów dostarczane towary zostaną zużyte. Użyty przez ustawodawcę w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wyraz "bezpośrednio" odnosi się do przeznaczenia towarów na określony cel. Nie oznacza jednak, że towary nie mogą być przedmiotem więcej niż jednej transakcji, jeżeli ich przeznaczenie jest już zdeterminowane na pierwszym etapie obrotu.

Spółka pragnie zauważyć, że takie stanowisko przyjmują także organy podatkowe, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 października 2008 r. nr ITPP3/443-179b/08/JK.

Należy więc uznać, że Spółka będzie dokonywała dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Spółka będzie posiadała dokumenty potwierdzające przeznaczenie dostarczanych towarów na cele wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (oświadczenie osoby reprezentującej użytkującego statek lub kapitana statku) oraz kopie listów przewozowych potwierdzających otrzymanie towaru przez ostatecznego nabywcę. Tym samym, Spółka będzie spełniała warunki umożliwiające opodatkowanie dokonywanych dostaw stawką 0%.

Reasumując, w ocenie Spółki, będzie przysługiwało jej prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dokonywanych za pośrednictwem innego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 wymienionej ustawy wynosi 22%. Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych, a także statków marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną 0% stawkę podatku do dostawy towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków", wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, słowo "bezpośrednio" oznacza "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo "zaopatrzyć", "zaopatrzenie" oznacza "to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś".

Pomocna jest również w celu dokonania wykładni krajowego ustawodawstwa analiza zapisów, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 dyrektywy dotyczącego zwolnień związanych z transportem międzynarodowym państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład.

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie "dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych", przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

To, czy dostawa służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku zawsze rozpatrywać należy indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru. Zatem dostawa towarów, która służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, czy też wyposażenie dla celów realizacji zadań statku lub przewożonym ładunkiem. Zdaniem tutejszego organu dostawa oleju napędowego wypełnia przesłankę bezpośredniego zaopatrzenia statków.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka będzie dokonywać dostaw olejów smarowych służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków (tj. zużywanych przez statki), o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT za pośrednictwem zagranicznego podmiotu z grupy S, z siedzibą w Singapurze (dalej: "pośrednik"), który zarejestruje się dla celów VAT w Polsce. Transakcja sprzedaży dokonywana będzie pomiędzy Spółką a pośrednikiem, który następnie będzie sprzedawał zakupione od Spółki towary ostatecznemu nabywcy - podmiotowi użytkującemu jednostki pływające (podmioty polskie, podmioty z Unii Europejskiej, a także spoza Unii Europejskiej). Sprzedawany olej smarowy będzie nabywany przez Spółkę od producentów z innych krajów Unii Europejskiej, a także spoza Unii i będzie dostarczany z kraju producenta bezpośrednio na statek, znajdujący się w polskim porcie lub z kraju producenta do magazynu Spółki w Polsce, a następnie przez Spółkę bezpośrednio na statek, znajdujący się w polskim porcie. W każdym przypadku nabycie towaru od kontrahenta z Unii Europejskiej będzie rozliczane przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, natomiast nabycie od kontrahenta z kraju spoza Unii Europejskiej będzie rozliczane przez Spółkę jako import towarów (Spółka będzie odpowiedzialna za odprawę celną w Polsce). Z chwilą otrzymania zamówienia od podmiotu trzeciego pośrednik będzie wprowadzał je do systemu obsługi zamówień, do którego podłączona jest również Spółka. Zamówienie będzie określać ilość i rodzaj towarów, dane ostatecznego nabywcy oraz nazwę statku, na który towary mają zostać dostarczone.

W momencie dokonania dostawy na statek Spółka wystawi fakturę na pośrednika. Spółka będzie gromadziła kopie listów przewozowych potwierdzających otrzymanie towaru przez ostatecznego nabywcę tj. podmiot użytkujący jednostki pływające. Ponadto, Spółka uzyska oświadczenie kapitana statku lub osoby reprezentującej użytkującego statek, na który dokonuje dostawy towarów, potwierdzające, że statki te używane są do celów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a dostarczone towary służą ich zaopatrzeniu.

Zatem, biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy uznać, iż w odniesieniu do zamierzonych dostaw olejów smarowych, Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, jeśli wypełni kryteria wymienione w cytowanym przepisie, tj. będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających, iż zakupione oleje smarowe będą służyły bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożenia pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, a także statków marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl