IPPP3/443-726/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-726/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania pracownikom biletów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania pracownikom biletów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi sprzątania pomieszczeń socjalnych i przemysłowych na terenie różnych instalacji w A. S.A. Niektóre z zatrudnionych sprzątaczek wykonują swoją pracę na kilku instalacjach, które oddzielone są od siebie znacznymi odległościami (2-3 km) lub też pracują na takich instalacjach, które położone są w znacznej odległości od bramy wejściowej na teren A. S.A.

Na terenie A. S.A. obowiązują wewnętrzne regulacje, również dotyczące sposobu przemieszczania się po jego obszarze - można poruszać się pieszo, rowerami lub też jest do dyspozycji komunikacja autobusowa wewnętrzna, która rozwozi osoby pracujące na terenie A. S.A. do najdalej znajdujących się instalacji. Aby pracownicy mogli korzystać z komunikacji wewnętrznej (tj. po terenie A. S.A.) muszą wykupić bilet uprawniający do przejazdu tymi autobusami.

Niektórym pracownicom, które sprzątają w pomieszczeniach znajdujących się w różnych, oddalonych znacznie od siebie lub od bramy wejściowej na teren zakładu instalacji, Spółka zakupuje bilety na przejazdy komunikacją wewnętrzną i przekazuje swoim pracownicom, aby podczas swojej pracy mogły jeździć autobusami wewnętrznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie biletów, których koszt zakupu poniosła Spółka, podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Spółka dokonując zakupu biletów, uprawniających pracowników do przejazdu komunikacją wewnętrzną po terenie A. S.A. ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktury zakupu.

2.

Spółka uważa, iż nieodpłatna dostawa towarów, polegająca na nieodpłatnym przekazaniu pracownikom biletów, nie jest traktowane jako dostawa podlegająca opodatkowaniu, ponieważ:

a.

przekazanie biletów następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

b.

przekazanie biletów nie następuje na cele osobiste pracowników - są one przekazywane po to, aby pracownik zdążył wykonać zadania, wynikające z nałożonych na niego obowiązków pracowniczych, w czasie 8 godzin pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż wskazano we wniosku przepisy prawa podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem - nie podlegają opodatkowaniu. Jednak tak jak w przypadku dostawy towarów (art. 7 ust. 2 ustawy), również w przypadku świadczenia usług określono wyjątki od tej zasady, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka świadczy usługi sprzątania pomieszczeń socjalnych i przemysłowych na terenie różnych instalacji w A. S.A. Niektóre z zatrudnionych sprzątaczek wykonują swoją pracę na kilku instalacjach, które oddzielone są od siebie znacznymi odległościami (2-3 km) lub też pracują na takich instalacjach, które położone są w znacznej odległości od bramy wejściowej na teren A. S.A. Na terenie zakładu obowiązują wewnętrzne regulacje, również dotyczące sposobu przemieszczania się po jego obszarze - można poruszać się pieszo, rowerami lub też jest do dyspozycji komunikacja autobusowa wewnętrzna, która rozwozi osoby pracujące na terenie zakładu do najdalej znajdujących się instalacji. Aby pracownicy mogli korzystać z komunikacji wewnętrznej (tj. po terenie A. S.A.) muszą wykupić bilet uprawniający do przejazdu tymi autobusami. W związku z powyższym niektórym pracownicom, które sprzątają w pomieszczeniach znajdujących się w różnych, oddalonych znacznie od siebie lub od bramy wejściowej na teren zakładu instalacji, Spółka zakupuje bilety na przejazdy komunikacją wewnętrzną i przekazuje swoim pracownicom, aby umożliwić wykonanie zadań, wynikających z nałożonych obowiązków pracowniczych, w czasie 8 godzin pracy.

W związku z powyższym należy uznać, iż usługi transportu "do" i "z" miejsca pracy, są wykonywane na potrzeby związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. A zatem usługi te służą de facto celom prowadzonej przez pracodawcę działalności gospodarczej.

Reasumując, nieodpłatne wydawanie przedmiotowych biletów jest związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, w związku z czym - mimo skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami - nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl