IPPP3/443-725/12-7/KT - Ustalenie stawki podatku dla dostawy dietetycznego środka spożywczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-725/12-7/KT Ustalenie stawki podatku dla dostawy dietetycznego środka spożywczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11 października 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy dietetycznego środka spożywczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% dla dostawy dietetycznego środka spożywczego R. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 października 2012 r., złożonym w dniu 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-725/12-5/KT z dnia 11 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się sprzedażą środków spożywczych w wielu krajach UE, w tym m.in. w Polsce. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w większości przypadków sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem strony internetowej. Klientami Wnioskodawcy są zarówno osoby prywatne jak również podatnicy czynni w podatku od towarów i usług.

W ofercie Wnioskodawcy znajduje się m.in. produkt spożywczy o nazwie R. (dalej zwany również: "R."). Jest to produkt spożywczy w postaci proszku, który w myśl przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.) został wprowadzony na rynek polski jako środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Ponadto, R. spełnia wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 września 2010 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 180, poz. 1214) dla środków spożywczych stosowanych w dietach o ograniczonej zawartości energii w celu redukcji masy ciała. R. funkcjonuje zatem w obrocie gospodarczym jako produkt należący do grupy dietetycznych środków spożywczych.

R. jest bogatym w składniki odżywcze mixem koktajlowym, który pomaga naturalnie ograniczyć apetyt. R. dostępny jest w opakowaniu w postaci proszku. W celu prawidłowego spożycia R. konieczne jest rozpuszczenie jednej pełnej jego miarki z wodą. R. nie zawiera alkoholu ani ekstraktów słodowych.

W dniu 18 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca zwrócił się do Głównego Urzędu Statystycznego, Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii interpretacyjnej na zasadzie określonej w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995 r. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.) w celu sklasyfikowania R. według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008 wprowadzonej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Główny Urząd Statystyczny, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w dniu 20 czerwca 2012 r. wydał przedmiotową opinię (znak: OKN-5672/KW-1483/2012), w której wskazał, że R. w proszku mieści się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Do niniejszego wniosku została załączona kopia ww. opinii interpretacyjnej.Dotychczas, Wnioskodawca opodatkowywał sprzedaż R. w Polsce z zastosowaniem 23% stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż dietetycznego środka spożywczego R. w Polsce powinna zostać opodatkowana preferencyjną stawką 8% w podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż R. w Polsce powinna zostać opodatkowana według preferencyjnej stawki 8% w podatku od towarów i usług.

Przedstawiony w stanie faktycznym produkt jest dietetycznym środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Postanowienia art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225 z późn. zm., dalej zwana również: "u.b.ż.ż") nakładają na podmiot wprowadzający tą klasę produktów do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek powiadomienia Głównego Inspektora Sanitarnego przed wprowadzeniem produktu do obrotu. Wprowadzenie produktu do rejestru produktów objętych powiadomieniem stanowi potwierdzenie, że środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego wyraźnie różni się od żywności przeznaczonej do powszechnego spożycia oraz że odpowiada szczególnym potrzebom żywieniowym, zgodnie z jego przeznaczeniem (art. 30 ust. 1 pkt 1 u.b.ż.ż.).

Zdaniem Wnioskodawcy, dla opisanego w stanie faktycznym produktu właściwym kodem PKWiU 2008 jest kod 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane". Powyższą kwalifikację potwierdził również Główny Urząd Statystyczny, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w opinii interpretacyjnej z dnia 20 czerwca 2012 r. (znak: OKN-5672/KW-1483/2012).

Zgodnie z art. 5 p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 5a p.t.u., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów łub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 p.t.u. w zw. z art. 146a p.t.u., stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, z zastrzeżeniem m.in. art. 41 ust. 2 p.t.u. w zw. z art. 146a p.t.u., zgodnie z którym dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją nr 48 znajdują się towary, które mieszczą się w grupowaniu ex 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane", z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 pkt 30 p.t.u., ilekroć w ustawie użyte jest oznaczenie PKWIU ex, rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Każdorazowo ustawodawca wskazuje jednak, o jaki zakres towarów lub usług zawężone zostało dane grupowanie dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tak rozumianą definicją pojęcia PKWIU ex, dla potrzeb podatku od towarów i usług grupowanie 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane" zostało zawężone poprzez wyłączenie z niego ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Opisany wstanie faktycznym R. mieści się zatem w pojęciu produktu wskazanego w pozycji nr 38 załącznika nr 3 do ustawy. Właściwym dla tego produktu grupowaniem PKWIU 2008 jest bowiem grupowanie 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane". Produkt ten nie jest jednocześnie ekstraktem słodowym, nie zawiera ekstraktów słodowych ani nie zawiera alkoholu, a więc nie jest produktem, który dla potrzeb podatku od towarów i usług został wyłączony z ww. grupowania.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanego w stanie faktycznym środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego o nazwie R. w Polsce powinna zostać opodatkowana według preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi więc warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, stosownie do art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 48 ww. załącznika nr 3 znajduje się grupa towarów o symbolu PKWiU 2008 - ex 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika do ustawy znacznika "ex" przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, podmiot zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług, dokonuje na terytorium kraju sprzedaży produktów spożywczych, m.in. produktu o nazwie R. Jest to produkt spożywczy w postaci proszku, wprowadzony na rynek polski, w myśl przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, jako środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Produkt ten spełnia wszystkie wymagania określone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 września 2010 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla środków spożywczych stosowanych w dietach o ograniczonej zawartości energii w celu redukcji masy ciała. R. funkcjonuje w obrocie gospodarczym jako produkt należący do grupy dietetycznych środków spożywczych.

Wnioskodawca, zgodnie z otrzymaną opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikuje opisany produkt w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane", zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że R. nie zawiera alkoholu ani ekstraktów słodowych.Zauważyć trzeba, iż zgodnie z zamieszczonym pod pozycją 48 załącznika nr 3 do ustawy opisem towarów sklasyfikowanych pod ww. symbolem PKWiU, wykluczeniu z prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podlegają jedynie ekstrakty słodowe i produkty o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Jak wynika z wniosku, wyłączenie to nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w szczególności wskazaną klasyfikację PKWiU towaru będącego przedmiotem zapytania, stwierdzić należy, że sprzedaż produktu mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0, jako wymienionego pod pozycją 48 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Wobec powyższego, przedmiotową interpretację wydano na podstawie wskazanego we wniosku grupowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl