IPPP3/443-721/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-721/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT w związku z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT w związku z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług związanych z edukacją. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR).

W konkursach ogłoszonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa - wnioski podatnika o dofinansowanie projektów szkoleniowych zostały ocenione pozytywnie i w marcu 2011 r. podpisane zostały umowy o realizację projektów edukacyjnych w ramach działania 9.5 POKL - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Projekty dotyczą szkoleń/warsztatów dla rodziców i dzieci oraz organizacji obozów edukacyjnych dla dzieci - uczestników projektu.

Zgodnie z podpisanymi umowami, podatnik - beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektów w postaci "płatności ze środków europejskich" i "dotacji celowej z budżetu krajowego". Kwota dofinansowania stanowi "nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu".

W związku z zawarciem umów, na wyodrębnione rachunki bankowe wpłynęły środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektów. Na potrzeby realizacji projektów prowadzone są wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektów. Beneficjent - podatnik bezpośrednio realizuje projekty (cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy). Wydatki w ramach projektów POKL realizowanych przez beneficjenta są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów jest wydatkiem kwalifikowanym tj. finansowanym z dofinansowania POKL. Jednocześnie podatnik zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. Kwoty dofinansowania są przeznaczone na: wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji zadań przewidzianych w projektach w ramach umów cywilnoprawnych oraz zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji projektu, pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (np. prowadzenie szkoleń, zarządzanie projektem) oraz kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją podatnik nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - nie związanym z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik ma prawo odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży nie związanej z dofinansowanymi projektami POKL podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług służących realizacji projektów POKL finansowanych ze "środków europejskich" i "dotacji celowej z budżetu krajowego" oraz czy kwoty należne bezpośrednio wnioskodawcy/podatnikowi z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektów (prowadzenie szkoleń, czynności związane z zarządzaniem projektem) - zgodnie z umowami o dofinansowanie i dokumentowane notami księgowymi - powinny zawierać 23% podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy - podatnik/beneficjent nie może odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży nie związanej z dotacją - podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług służącym realizacji projektów POKL finansowanych z dotacji. Kwoty należne bezpośrednio podatnikowi z tytułu pracy wykonywanej w ramach dofinansowanych projektów (np. prowadzenie szkoleń, czynności związane z zarządzaniem projektem) - zgodnie z umowami o dofinansowanie i dokumentowane notami księgowymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

UZASADNIENIE Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dofinansowania, otrzymanego przez wnioskodawcę jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektów POKL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca/beneficjent nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez wnioskodawcę w ramach jego działalności. Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT.

Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT.

Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej.

Odbiorcą usług świadczonych przez wnioskodawcę nie jest......, z którą podpisano umowy, ale uczestnicy projektu - osoby fizyczne. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie, nie przekraczające 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, udział uczestników w projektach i przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją są pokrywane w 100% z otrzymanych przez wnioskodawcę kwot pochodzących ze "środków europejskich" i "budżetu krajowego". Dlatego zdaniem wnioskodawcy nie można traktować kwot dofinansowania jako ceny sprzedaży. Mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dofinansowania, jako kwoty podlegającej podatkowi VAT.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT, to również VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją dofinansowanych projektów nie podlega odliczeniu. Będzie on sfinansowany ze środków przekazanych wnioskodawcy w ramach dofinansowana jako wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Należy to rozumieć w taki sposób, że wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczeniu zatem podlega w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług związanych z edukacją. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentacje księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR). W konkursach ogłoszonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa - wnioski podatnika o dofinansowanie projektów szkoleniowych zostały ocenione pozytywnie i w marcu 2011 r. podpisane zostały umowy o realizację projektów edukacyjnych w ramach działania 9.5 POKL - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Projekty dotyczą szkoleń/warsztatów dla rodziców i dzieci oraz organizacji obozów edukacyjnych dla dzieci - uczestników projektu. Zgodnie z podpisanymi umowami, podatnik - beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektów w postaci "płatności ze środków europejskich" i "dotacji celowej z budżetu krajowego". Kwota dofinansowania stanowi "nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu". W związku z zawarciem umów, na wyodrębnione rachunki bankowe wpłynęły środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektów. Na potrzeby realizacji projektów prowadzone są wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektów. Beneficjent - podatnik bezpośrednio realizuje projekty (cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy). Wydatki w ramach projektów POKL realizowanych przez beneficjenta są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów jest wydatkiem kwalifikowanym tj. finansowanym z dofinansowania POKL. Jednocześnie podatnik zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. Kwoty dofinansowania są przeznaczone na: wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji zadań przewidzianych w projektach w ramach umów cywilno prawnych oraz zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji projektu, pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (np. prowadzenie szkoleń, zarządzanie projektem) oraz kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją podatnik nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - nie związanym z realizacją projektu, udział uczestników w projekcie jest bezpłatny.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

A zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzymał realizując przedmiotowy projekt.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Analiza powołanego powyżej przepisu jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę pytania "Czy kwoty należne bezpośrednio Wnioskodawcy z tytułu pracy w ramach projektu zgodnie z umowami o dofinansowanie i dokumentowane notami księgowymi powinny zawierać 23% podatek VAT..." należy stwierdzić, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl