IPPP3-443-69/09-2/JF - Możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT związanych z budową, rozbudową lub modernizacją obiektów i urządzeń związanych lokalnym transportem zbiorowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-69/09-2/JF Możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT związanych z budową, rozbudową lub modernizacją obiektów i urządzeń związanych lokalnym transportem zbiorowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z § 2 statutu Zarządu Transportu Miejskiego zwany dalej "ZTM":

*

jest jednostką organizacyjną Miasta nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej,

*

w mieniu Miasta wykonuje zadania w zakresie organizacji, zarządzania i nadzorowania lokalnego transportu zbiorowego na terenie m. st. Warszawy a także na obszarze innych gmin, jeżeli wynika to z zawartego porozumienia międzygminnego lub członkostwa Miasta w związku międzygminnym,

*

realizuje zadania w zakresie pobierania opłat za przejazdy środkami lokalnego transportu zbiorowego,

*

realizuje w mieniu Miasta zadania inwestycyjne na rzecz lokalnego transportu zbiorowego.

ZTM jest podatnikiem VAT czynnym. Faktury VAT dokumentujące zakupy inwestycyjne będą wystawiane na Jednostkę. Dokonywana natomiast przez ZWM sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, które stanowią dowód wniesienia opłaty za świadczoną usługę przewozu środkami komunikacji miejskiej podlega opodatkowaniu 7 % podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze świadczonymi przez ZTM usługami transportu zbiorowego (sprzedażą biletów na przejazd środkami transportu miejskiego), istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT związanych z budową, rozbudową lub modernizacją obiektów i urządzeń związanych lokalnym transportem zbiorowym, takich jak: wydzielone pasy ruchu (BUS-PAS), infrastruktura przystankowa, zatoki autobusowe, pętle autobusowe, infrastruktura torowo-sieciowa (tym: perony przystanków tramwajowych, elementy trakcji elektrycznej związane z obsługą ruchu tramwajów, pętli tramwajowych), inne niewymienione wyżej elementy infrastruktury bezpośrednio lub pośrednio związane z prawidłowym funkcjonowaniem transportu zbiorowego na terenie Miasta (w tym: sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem tramwajów i autobusów).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przypadki, w których nabycie towarów i usług nie uprawnia podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostały natomiast przez ustawodawcę w sposób jednoznaczny określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy żaden z tych przypadków nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z przedstawionym powyżej stanem faktycznym ZTM jest podatnikiem VAT czynnym oraz jako jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Dokonywana sprzedaż biletów komunikacji miejskiej stanowi obrót jednostki i jako taki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku VAT w wysokości 7 %. Faktury VAT dokumentujące wydatki na remont i modernizację wydzielonych pasów ruch (BUS- PAS), infrastruktury torowo-sieciowej oraz sygnalizacji świetlnej, zatok autobusowych oraz pętli tramwajowych i autobusowych będą wystawiane na ZTM.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, ZTM będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z pracami (robotami) budowlanymi, modernizacyjnymi i remontowymi:

*

wydzielonych pasów ruchu (BUS-PAS),

*

torowisk tramwajowych,

*

infrastruktury przystankowej - wiat przystankowych, systemów informacji, itp.,

*

zatok autobusowych,

*

pętli autobusowych i tramwajowych,

*

peronów przystanków tramwajowych i autobusowych,

*

elementów trakcji elektrycznej wykorzystywanej do obsługi ruchu tramwajów,

*

sygnalizacji świetlnej wraz ze sterownikami i innymi elementami systemu sterowania ruchem autobusów i tramwajów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 88 ustawy o VAT, na ile wydatki te w całości lub w części służyć będą sprzedaży opodatkowanej, tj. sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Zaprezentowane powyżej stanowisko miasta znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak: IBPP1/443-761/08/MS (KAN-1311/02/08/KAN-5045/05/08) z dnia 21 maja 2008 r. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 88 ustawy o VAT, na ile wydatki te w całości lub w części służyć będą sprzedaży opodatkowanej, tj. sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że występującym o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest Miasto, zatem przedmiotowa interpretacja w części dotyczącej Zarządu Transportu Miejskiego, który jest jednostką organizacyjną Wnioskodawcy nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja Podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl