IPPP3/443-689/11-5/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-689/11-5/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja zadania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-689/11-2/KT z dnia 30 maja 2011 r., a także pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest w trakcie realizacji, w partnerstwie z Gminami, projektu inwestycyjnego współfinansowanego ze środków UE w remach Regionalnego Programu Operacyjnego finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt dotyczy budowy i wyposażenia 5 punktów przedszkolnych w Gminach-Partnerach i nosi nazwę "Wyrównanie szans edukacyjnych na terenach wiejskich poprzez budowę pięciu przedszkoli integracyjnych na terenach wiejskich". Na mocy postanowień umowy partnerskiej, przedszkola po wybudowaniu i pełnym wyposażeniu przechodzą na własność i pod zarząd Gmin.

Fundacja w projekcie pełni rolę lidera - inwestora, do którego zadań należy m.in. przeprowadzenie wszystkich czynności związanych z rozpoczęciem i zakończeniem budów, nadzór nad realizacją całości Projektu, przekazaniem gotowych obiektów Gminom oraz rozliczeniem przedmiotowego projektu zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Urzędem Marszałkowskim. Do obowiązków Partnerów należy m.in.: wskazanie i udostępnienie Fundacji, jako Liderowi Projektu, stanowiących własność Partnerów nieruchomości, na których mają zostać wybudowane przedszkola; wniesienie wkładu własnego; przejęcie wybudowanego punktu przedszkolnego; zwrot środków finansowych przekazanych przez IZ RPO lub pokrycie z własnych środków wydatków uznanych za niekwalifikowane, powstałych wskutek działań niezgodnych z umową, przepisami prawa lub procedurami RPO lub wytycznymi.

Wszelkie dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na sfinansowanie zadań w ramach projektu będą wystawiane na Fundację, która będzie dokonywała płatności w ramach projektu i występowała do Urzędu Marszałkowskiego o zwrot części poniesionych w ramach projektu wydatków. Zgodnie z zawartą w dniu 23 kwietnia 2009 r. z Urzędem Marszałkowskim umową o dofinansowanie projektu realizowanego wspólnie z ww. Partnerami, refundacji podlegać będzie 70% ogólnie poniesionych kosztów kwalifikowanych. Pozostała kwota 30% będzie sfinansowana przez Gminy w równej proporcji, tzn. na każdy punkt przedszkolny przypada odpowiednia część wkładu Gminy, który przeznaczony będzie na sfinansowanie wydatków w ramach projektu. Wkład własny Gmin, na mocy umowy partnerskiej, zostanie przekazany na wyodrębniony dla celów projektu rachunek bankowy Fundacji 7 dni od momentu przekazania placu budowy wykonawcy.

Przedszkola stanowią wyłączną własność Gmin, na terenie których są budowane, zatem przekazanie ich przez Fundację po wybudowaniu wiąże się jedynie z przekazaniem nakładów i rozliczeniem inwestycji.

Z uwagi na fakt, że Fundacja jest Liderem Projektu, roboty związane z realizacją zadań w ramach projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców i dostawców na Fundację, natomiast Gminy przekażą Fundacji wkład własny w realizowany projekt. Fundacja zajmuje się wszelkimi rozliczeniami z Wykonawcami prowadząc wyodrębnioną ewidencję księgową dotyczącą realizacji Projektu. Inwestycja znajdująca się na terenie Gmin jest wykonywana bezpośrednio na ich majątku oraz wchodzi w zakres zadań własnych Gmin wynikających z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. W treści wniosku o dofinansowanie wskazano, iż Fundacja jako Lider Projektu - Inwestor zastępczy, zamierza wybudować i wyposażyć przedszkola integracyjne, w których edukowane i wychowywane będą dzieci ze środowisk wiejskich.

Fundacja reprezentuje Partnerów-Gminy na zewnątrz przy realizacji projektu. Fundacja jako Lider Projektu zarządza realizacją Projektu składając informację IZ RPO oraz Partnerom-Gminom.

Fundacja jest w trakcie budowy przedszkoli z funduszy unijnych uzupełnionych wkładem Gmin. Z oświadczenia Gmin zawartego w Umowie o partnerstwie zawartej w dniu 30 października 2008 r. wynika, że w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane.

Wydatki kwalifikowane wymienione we wniosku o dofinansowanie (stanowiącego załącznik do Umowy o dofinansowanie Projektu) objęte dofinansowaniem obejmują:

a.

koszt związany z opracowaniem dokumentacji projektowej przedszkoli,

b.

koszt budowy przedszkoli,

c.

koszty osobowe z tytułu nadzoru inwestorskiego,

d.

koszty usług doradczych w zakresie prawidłowej realizacji projektu,

e.

koszty wyposażenia 5 przedszkoli wiejskich.

Koszty usług doradczych w zakresie prawidłowej realizacji projektu ponoszone będą w celu zapewnienia sprawnego przebiegu, realizacji i rozliczania projektu. Fundacja wykonując nadzór nad projektem będzie korzystać z usług zewnętrznej firmy doradczej. Koszt będzie obejmował doradztwo w zakresie wytycznych dotyczących procedur w obszarze finansowo księgowym, procedur prowadzenia rozliczeń z Wykonawcą oraz Partnerami, procedur rozliczania finansowego projektu sporządzania wniosków o płatność, sprawozdań z realizacji Projektu, kompletowania danych o postępach w projekcie i zgodności z warunkami umowy o dofinansowanie, procedury archiwizowania dokumentów oraz bieżące doradztwo w sytuacjach wątpliwych, trudnych w chwili obecnej do przewidzenia, a mogących zakłócić prawidłowy przebieg realizacji Projektu.

Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.; dalej: uopp).

Fundacja jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, której efekty zasilają działalność statutową zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1.2 statutu.

Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach RPO dotyczący budowy i wyposażenia 5 punktów przedszkolnych pod nazwą "Wyrównanie szans edukacyjnych na terenach wiejskich poprzez budowę pięciu przedszkoli integracyjnych na terenach wiejskich", będący przedmiotem wniosku, nie będzie służył Fundacji czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Fundacji realizującej zadanie pod nazwą "Wyrównanie szans edukacyjnych na terenach wiejskich poprzez budowę pięciu przedszkoli integracyjnych na terenach wiejskich" przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot.

2.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego można uznać, że VAT naliczony od faktur otrzymanych przez Fundację jako Lidera Projektu, w zakresie wymienionych kategorii wydatków poniesionych w ramach Projektu, nie podlega odliczeniu, stanowiąc tym samym koszt kwalifikowany.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanego Projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ani ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, od otrzymanych przez Fundację jako Lidera Projektu faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w ramach Projektu, w zakresie wymienionych we wniosku o dofinansowanie kategorii wydatków kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. takich, które generują podatek należny).

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja, będąc organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, której efekty zasilają działalność statutową Fundacji.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych, który Fundacja realizuje w partnerstwie z gminami pełniąc rolę lidera projektu. Inwestycja ta dotyczy budowy i wyposażenia pięciu przedszkoli integracyjnych na terenach wiejskich. Wszelkie dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na sfinansowanie zadań w ramach projektu są wystawiane na Fundację, która będzie dokonywała płatności w ramach projektu i występowała do Urzędu Marszałkowskiego o zwrot części poniesionych w ramach projektu wydatków.

Przedszkola stanowią wyłączną własność gmin, na terenie których są budowane, zatem, jak wskazał Wnioskodawca, przekazanie ich przez Fundację po wybudowaniu wiąże się jedynie z przekazaniem nakładów i rozliczeniem inwestycji. Przedmiotowy projekt nie będzie służył Fundacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc więc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Ponieważ zatem, jak wynika z wniosku, wydatki poniesione w ramach realizacji opisanego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe zakupy.

W związku z tym, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie przysługuje Mu również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do odliczenia podatku lub jego zwrotu, uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się do drugiego pytania Wnioskodawcy należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł (art. 14f § 1). W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej).

Z uwagi na powyższe, tut. Organ podatkowy informuje, iż w związku z tym, że przedmiotem wniosku o wydanie niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego był jeden przedstawiony przez Stronę stan faktyczny, podlega on opłacie w wysokości 40 zł. Wnioskodawca dokonał w dniu 13 maja 2011 r. wpłaty w wysokości 80 zł za wydanie interpretacji indywidualnej. Zatem kwota 40 zł, stanowiąca nadpłatę, zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, na rachunek bankowy wskazany przez Stronę we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl