IPPP3/443-676/11-3/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-676/11-3/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Spółkę dotacji i prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Spółkę dotacji i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"A" została utworzona Aktem notarialnym z dnia 22 grudnia 2000 r. w wyniku restrukturyzacji obszaru działalności szkoleniowej P. Zgodnie z treścią Aktu notarialnego przedmiotem przedsiębiorstwa Spółki jest prowadzenie na rzecz P. i spółek z udziałem P. działalności m.in. w zakresie usług szkoleniowych, w tym szkolenie kadr na rzecz kolei i szkolenie menedżerów, działalność hotelowo-gastronomiczna, działalność sportowo rekreacyjna oraz działalność związana z organizacją targów i wystaw.

Od maja 2011 r. "A" Sp. z o.o. rozpoczyna realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pt. "Profesjonalna obsługa...". Podstawą prawną realizacji projektu jest "Umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" zawarta pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a beneficjentem pomocy, którym jest "A" Sp. z o.o. w dniu 14 kwietnia 2011 r.. Partnerem projektu jest spółka W. S.A. Projekt ten realizowany jest w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL - Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach. Ma charakter ponadregionalny zamknięty i jest ukierunkowany na podniesienie kompetencji zawodowych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę w W. S.A. Celem głównym projektu jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych 502 pracowników W. S.A. Szczegółowymi celami projektu są:

1.

wyeliminowanie luk kompetencyjnych pracowników pod kątem realizacji celów strategicznych Spółki W. w zakresie: profesjonalnej obsługi pasażera...;

2.

wyeliminowania luki kompetencyjnej polegającej na braku umiejętności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej oraz brak wiedzy w zakresie postępowania z pasażerem o obniżonej sprawności fizycznej i intelektualnej;

3.

poprawa kompetencji pracowników w zakresie posługiwania się sprzętem komputerowym;

4.

podwyższenie poziomu znajomości języków obcych wśród pracowników.

"A" Sp. z o.o. jako Beneficjent pomocy pełni w projekcie rolę Lidera. Do zakresu jej zadań należy: koordynowanie i zarządzanie projektem i partnerstwem oraz realizacja działań merytorycznych tj. organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników Partnera - W. S.A. Całkowite koszty projektu (koszty kwalifikowane) wynoszą 1.315.332,06 zł, przy czym:

1.

dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego - dotacja z budżetu, wynosi 870.216,27 zł (66,16% wydatków kwalifikowanych),

2.

pozostałe koszty projektu w wysokości 445.115,79 zł (33,84% wydatków kwalifikowanych) obciążają Partnera projektu spółkę W. S.A. i finansowane są z jego środków własnych tzw. wkładu prywatnego.

Na całkowite koszty projektu w wymienionej wyżej kwocie, składają się:

* wydatki na sprzęt: laptopy, rzutniki multimedialne oraz kamery, które będą bezpośrednio związane z realizacją szkoleń, fantom, który posłuży do nauki resuscytacji krążeniowo-oddechowej, bannery umieszczone w miejscu realizacji szkoleń;

* koszty usług doradczych

finansowane w 100% z dotacji. Łączne wydatki sfinansowane w 100% z dotacji (sprzęt oraz doradztwo) wynoszą 68.020 zł.

* koszty wynagrodzeń wykładowców;

* koszty zakwaterowania i wyżywienia wykładowców oraz uczestników szkoleń;

* koszty wynajmu sal wykładowych;

* koszty druku materiałów szkoleniowych;

* koszty szkoleń językowych prowadzonych przez wyspecjalizowane szkoły językowe

finansowane zarówno z dotacji jaki i z wkładu własnego Partnera - W. S.A. w kwocie łącznej 1.247.312,06 zł.

Kwota dotacji z założenia obejmuje jedynie kwoty netto (bez podatku VAT) wydatków ponoszonych na realizację projektu. Zgodnie z wytycznymi PARP (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) w zakresie kwalifikowania wydatków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podatek VAT zasadniczo nie jest uznawany jako wydatek kwalifikowany. Jest nim jedynie wówczas, gdy Beneficjent, który poniósł wydatek nie ma możliwości prawnej odzyskania tego podatku.

Ad. 1) Źródłem dotacji pochodzącej z budżetu określonej powyższą kwotą są:

* w 85% środki europejskie,

* w 15% kwota wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Ad. 2) Podstawą dla finansowania przez Partnera W. S.A. ze środków własnych, przypadających na niego kosztów projektu nie objętych dotacją, są faktury obciążające wystawiane przez Beneficjenta w oparciu o wydatki ponoszone przez niego, związane z realizacją projektu. Finansowanie projektu będzie realizowane w następujący sposób:

* dotacja pochodząca z budżetu wpłacana będzie na odrębny rachunek bankowy Beneficjenta - A Sp. z o.o., uruchomiony wyłącznie na potrzeby wynikające z realizacji projektu, wskazany we wniosku o udzielenie wsparcia, zgodnie z harmonogramem płatności, stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu, przy czym po podpisaniu umowy o dofinansowanie Beneficjent otrzyma z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pierwszą transzę w formie zaliczki, stanowiącą 15% kosztów kwalifikowalnych ogółem. Kolejne wypłaty z PARP będą poprzedzone wnioskami o płatność, obejmującymi okresy trzymiesięczne. We wniosku o płatność Beneficjent - A Sp. z o.o. wykazuje poniesione w danym okresie rozliczeniowym koszty projektu. Po rozliczeniu co najmniej 70% środków otrzymanych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości następuje wypłata kolejnej transzy zaliczki.

* charakter dotacji - dotacja stanowi "wsparcie na realizację projektu".

* kwoty wkładu prywatnego wnoszone będą przez Partnera (W. S.A.) na kolejny, odrębny, specjalnie uruchomiony w tym celu przez Beneficjenta rachunek bankowy, w terminie 14 dni od dnia wystawienia przez Beneficjenta faktur VAT obciążających wartością poniesionych w danym okresie kosztów związanych z realizacją projektu, nieobjętych dotacją. W fakturach obciążających Partnera, Beneficjent uwzględni kwoty podatku VAT wg stawek zgodnych z obowiązującymi w chwili ich wystawienia przepisami prawa podatkowego.

Beneficjent - A sp. z o.o. zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej na rzecz projektu. Na kontach związanych z projektem ujmowane są wszystkie wydatki kwalifikowalne projektu.

Realizacja projektu ma charakter "non profit", co oznacza że jest on rozliczany wyłącznie na podstawie poniesionych kosztów bez prawa doliczania marży zysku na żadnym etapie realizacji i nie generuje dochodu dla żadnej ze stron projektu (ani dla Beneficjenta ani dla Partnera).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisana wyżej dotacja otrzymana z budżetu na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowiła obrotu w świetle przepisów o podatku od towarowi usług, tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

2.

Czy Beneficjentowi pomocy - A Sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych opisaną wyżej dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Spółka - A Sp. z o.o. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dotacja została przyznana Spółce na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Spółką. Wszelkie środki zaangażowane w finansowanie działań projektu służą jedynie pokryciu ponoszonych w związku z nim kosztów. Z uwagi na fakt, że wszystkie działania realizowane w ramach projektu mają charakter "non profit", na żadnym z etapów realizacji projektu nie jest generowany dochód. Dofinansowanie -"wsparcie na realizację projektu" - jak wskazuje tytuł i charakter umowy, dotyczy projektu, nie ma zatem bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę i nie stanowi dopłaty do tej ceny. Kwoty, które Spółka otrzyma tytułem wsparcia opisanego szczegółowo powyżej projektu nie mieszczą się zatem w definicji "Podstawy opodatkowania", zawartej w art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym kwoty dofinansowania nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie będą wykazywane w rozliczeniach miesięcznych VAT.

2.

W świetle art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który brzmi:

"W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi... przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...". W związku z uznaniem, że dofinansowanie (dotacja) nie ma charakteru dopłaty do ceny i w konsekwencji nie stanowi podstawy opodatkowania, towarów i usług finansowanych dotacją nie można uznać jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach finansowanych dotacją, związanych z realizacją projektu. Wobec braku możliwości odliczenia tego podatku, Spółka nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka rozpoczyna realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pt. "Profesjonalna obsługa...". Podstawą prawną realizacji projektu jest "Umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" zawarta pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a beneficjentem pomocy, którym jest Spółka. Szczegółowymi celami projektu są:

1.

wyeliminowanie luk kompetencyjnych pracowników pod kątem realizacji celów strategicznych Spółki W. w zakresie: profesjonalnej obsługi pasażera...;

2.

wyeliminowania luki kompetencyjnej polegającej na braku umiejętności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej oraz brak wiedzy w zakresie postępowania z pasażerem o obniżonej sprawności fizycznej i intelektualnej;

3.

poprawa kompetencji pracowników w zakresie posługiwania się sprzętem komputerowym;

4.

podwyższenie poziomu znajomości języków obcych wśród pracowników.

Spółka jako Beneficjent pomocy pełni w projekcie rolę Lidera. Do zakresu jej zadań należy: koordynowanie i zarządzanie projektem i partnerstwem oraz realizacja działań merytorycznych tj. organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników Partnera - W. S.A. Całkowite koszty projektu (koszty kwalifikowane) wynoszą 1.315.332,06 zł, przy czym:

1.

dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego - dotacja z budżetu, wynosi 870.216,27 zł (66,16% wydatków kwalifikowanych),

2.

pozostałe koszty projektu w wysokości 445.115,79 zł (33,84% wydatków kwalifikowanych) obciążają Partnera projektu spółkę W. S.A. i finansowane są z jego środków własnych tzw. wkładu prywatnego.

Na całkowite koszty projektu w wymienionej wyżej kwocie, składają się:

* wydatki na sprzęt: laptopy, rzutniki multimedialne oraz kamery, które będą bezpośrednio związane z realizacją szkoleń, fantom, który posłuży do nauki resuscytacji krążeniowo-oddechowej, bannery umieszczone w miejscu realizacji szkoleń;

* koszty usług doradczych

finansowane w 100% z dotacji. Łączne wydatki sfinansowane w 100% z dotacji (sprzęt oraz doradztwo) wynoszą 68.020 zł.

* koszty wynagrodzeń wykładowców;

* koszty zakwaterowania i wyżywienia wykładowców oraz uczestników szkoleń;

* koszty wynajmu sal wykładowych;

* koszty druku materiałów szkoleniowych;

* koszty szkoleń językowych prowadzonych przez wyspecjalizowane szkoły językowe

finansowane zarówno z dotacji jaki i z wkładu własnego Partnera - W. S.A. w kwocie łącznej 1.247.312,06 zł.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że otrzymana przez Spółkę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. To oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ad. 2.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zauważyć należy, że w związku z uznaniem, że dofinansowanie (dotacja) nie ma w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu i sfinansowanych opisaną powyżej dotacją.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W.zawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 W.zawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w W.zawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl