IPPP3/443-674/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-674/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku dla świadczonych usług sportowo-rekreacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku dla świadczonych usług sportowo-rekreacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca to spółka jawna świadcząca usługi sportowo-rekreacyjne obejmujące: siłownię, saunę, solarium, zajęcia fitness, masaże odchudzające. Klienci korzystają z ww. usług wykupując okresowe karnety lub jednorazowe wejścia. Stanowią one rodzaj biletów wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze świadczeniem ww. usług sportowo-rekreacyjnych Spółka może do wszystkich wymienionych usług stosować 8% stawkę podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zawarto wykaz towarów i usług opodatkowanych w latach 2011-2013 stawką 8%.

Pod symbolem PKWiU 93.13.10.0 sklasyfikowane zostały "Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej". Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością centrów i klubów fitnes oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce. Natomiast pod symbolem 96.04.10.0 sklasyfikowane zostały "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej". Grupowanie to obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Wskazać należy, że w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono także "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", jako korzystające z opodatkowania 8% stawką podatku VAT, bez względu na symbol PKWiU.

Spółka traktuje świadczone przez siebie usługi jako mieszczące się w ww. grupowaniach, a stanowiące szeroko pojęte usługi rekreacyjne, które w zakresie wstępu mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT od 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast przepis art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, będącym wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% (uwzględniając ww. przepis art. 146a pkt 2 ustawy), pod pozycją 186 wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstepu" - bez względu na symbol PKWiU.

Z wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi sportowo-rekreacyjne obejmujące: siłownię, saunę, solarium, zajęcia fitness, masaże odchudzające. Klienci korzystają z ww. usług wykupując okresowe karnety lub jednorazowe wejścia. Stanowią one rodzaj biletów wstępu. Powyższe usługi Spółka traktuje jako szeroko pojęte usługi rekreacyjne i klasyfikuje jako: "usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej" - PKWiU 93.13.10.0 (do usług tych Wnioskodawca zalicza siłownię i zajęcia fitness) oraz jako "usługi związane z poprawą kondycji fizycznej" - PKWiU 96.04.10.0 (sauna, solarium, masaże odchudzające).

Ustawodawca nie określił form ani kategorii "wstępu", które objął stawką VAT 8%. Znaczenie "wstępu" należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) jako "możliwość wejścia gdzieś".

Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak ma to miejsce w przypadku np. siłowni.

Z uwagi na powyższe, ww. bilety wstępu/karnety, jako opłata pobierana za wstęp na siłownię, na wysokość której nie ma wpływu obecność lub nie wykwalifikowanego instruktora, jest opodatkowana 8% stawką podatku, zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Biorąc pod uwagę inną wymienioną we wniosku usługę, tj. zajęcia fitness, należy zauważyć, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" bez względu na PKWiU. Pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu/karnetem" uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu/karnety upoważniające do wejścia na zajęcia fitness, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, prowadzonych przez instruktora. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz za udział w zajęciach.

W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia fitness nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi podstawową stawką podatku VAT.

Natomiast pozostałe świadczenia w zakresie wstępu na saunę, solarium oraz masaże odchudzające Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 96.04.10.0 "usługi związane z poprawą kondycji fizycznej". Zatem ww. usługi mieszczą się w dziale 96 PKWiU "pozostałe usługi indywidualne".

W tej sytuacji wskazać należy, iż korzystanie z sauny i solarium, a także z masażu odchudzającego, nie jest usługą związaną ze sportem i rekreacją. Wobec tego, z uwagi na fakt, iż 8% stawką podatku - zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy - objęte są usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu, które zostały umieszczone w dziale PKWiU 93 "usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją", to świadczone przez Spółkę ww. usługi winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmujące swoim zakresem wstęp na siłownię (na którego cenę nie wpływa obecność lub nie wykwalifikowanego instruktora) - jako usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu - opodatkowane są 8% stawką podatku.

Natomiast, pozostałe usługi, tj. zajęcia fitness, prowadzone przez instruktora, a także sauna, solarium oraz masaże odchudzające, dla których nie znajduje zastosowania art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl