IPPP3/443-674/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-674/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania jednolitej stawki podatku dla świadczonych usług ochrony zdrowia oraz związanej z nimi dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania jednolitej stawki podatku dla świadczonych usług ochrony zdrowia oraz związanej z nimi dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Zdarzają się przypadki, gdy świadczenie usługi w zakresie ochrony zdrowia związane jest z koniecznością dostarczenia określonych towarów - implantów bądź protez.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca jednocześnie świadczy usługę w zakresie ochrony zdrowia, jak i w związku z realizacją tej usługi dostarcza pacjentom określone towary (implanty bądź protezy), to:

1.

na potrzeby podatku od towarów i usług należy odrębnie potraktować oba świadczenia (usługę i dostawę towarów), czy też potraktować oba świadczenia jako jedną czynność jednolicie opodatkowaną na gruncie podatku od towarów i usług.

2.

w przypadku, gdy oba elementy (dostawa towarów i świadczenie usługi) podlegają opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług - jaką stawkę należy zastosować - właściwą dla świadczenia usługi w zakresie ochrony zdrowia czy też właściwą dla dostawy towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcje polegające na dostawie towarów (implantów bądź protez) połączone z jednoczesnym świadczeniem na rzecz pacjentów usługi w zakresie ochrony zdrowia związanej z dostarczeniem tych towarów pacjentowi, stanowią na gruncie VAT jedną transakcję, opodatkowaną według jednej stawki podatku, właściwej dla usługi w zakresie ochrony zdrowia. Dwie czynności, które w aspekcie gospodarczym składają się na jedno świadczenie, nie powinny być sztucznie rozdzielane wyłącznie na potrzeby VAT. Należy stwierdzić, że sytuacja, w której jedna czynność traci sens gospodarczy bez drugiej, spełnia wszelkie przesłanki do przypisania tym czynnościom cechy jedności gospodarczej. W konsekwencji nieuzasadnione jest ich rozdzielanie na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie o sygn. C-41/04 ETS stwierdził, że "czynność złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT (...)". Wskazać należy również na orzecznictwo sądów krajowych - w wyroku z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie o sygn. I FSK 103/05 NSA stanął na stanowisku, że "nie można (...) dzielić przedmiotu sprzedaży na poszczególne składniki tylko i wyłącznie z przyczyn leżących po stronie przepisów podatkowych (możliwość zastosowania różnych stawek podatku), skoro przepisy cywilnoprawne traktują taki przypadek jako jeden przedmiot sprzedaży."

Odnosząc się do kwestii rozstrzygnięcia problemu stawki właściwej dla opodatkowania transakcji składającej się z dostawy towaru i świadczenia usługi, w ocenie wnioskodawcy czynność (obejmująca świadczenie usługi medycznej i dostawę towaru) powinna podlegać opodatkowaniu według jednej stawki właściwej dla usługi, niezależnie od wartości poszczególnych elementów czynności, czyli co do zasady podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Zdarzają się przypadki, gdy świadczenie usługi w zakresie ochrony zdrowia związane jest z koniecznością dostarczenia określonych towarów - implantów bądź protez.

Tut. Organ stoi na stanowisku, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.

Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są usługi, w związku z którymi dostarcza niezbędne towary, wówczas do całej wartości świadczenia zastosowanie ma jednolita stawka podatku właściwa dla usług będących przedmiotem umowy.

Reasumując, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie ochrony zdrowia oraz dostarczanych towarów w związku z ich realizacją należy zastosować jednolitą stawkę podatku, właściwą dla przedmiotowych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl