IPPP3/443-67/14-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-67/14-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT z tytułu odsprzedaży towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb VAT z tytułu odsprzedaży towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "E.") jest to podmiot mający siedzibę w Belgii, zarejestrowany na potrzeby VAT w Belgii, nieposiadąjący stałego miejsca prowadzenia działalności na potrzeby VAT w Polsce.

E. należy do grupy H. (dalej: "Grupa").

Grupa jest grupą podmiotów powiązanych działających w branży transportowo - logistycznej w Europie. Głównym przedmiotem działalności Grupy jest sprzedaż usług transportowo - logistycznych dla podmiotów niezwiązanych z Grupą - tzn. Podmiotów Trzecich.

Podstawowym przedmiotem działalności Grupy jest sprzedaż usług transportowo-logistycznych do Podmiotów Trzecich. Usługi transportowo - logistyczne obejmują w szczególności następujące czynności:

* transport,

* usługi zabezpieczające,

* przechowywanie / magazynowanie.

Usługi transportowo - logistyczne świadczone przez podmioty należące do Grupy są wykonywane dla klientów, którzy są podmiotami gospodarczymi.

W ramach prowadzonej działalności E.:

* Świadczy usługi zarządzania flotą samochodów ciężarowych na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Wynajmuje samochody ciężarowe na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Świadczy usługi transportowe na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Ponosi w Polsce koszty zakupu paliwa do samochodów ciężarowych oraz inne koszty związane z wykorzystywaniem i eksploatacją samochodów ciężarowych i świadczeniem usług transportowych i wykorzystuje je częściowo we własnej działalności a częściowo odsprzedaje je innym podmiotom z Grupy.

Zarządzanie flotą przez E. obejmuje następujące działania:

* Utrzymanie i zarządzanie stosunkami handlowymi z dostawcą samochodów ciężarowych dla podmiotów Grupy. Podmioty z Grupy razem wykorzystują flotę ponad 1500 samochodów ciężarowych i około jedna czwarta z nich jest odnawiana (odsprzedawane są stare samochody i są zastępowane nowymi) co rok jako nowe środki transportu. Oznacza to, że E. zarządza relacjami z X. (dostawca ciężarówek dla Grupy), dzięki którym ok. 350-400 ciężarówek jest zwracanych przez Grupę do X. i podobna liczba ciężarówek jest kupowana przez Grupę od X. każdego roku. W ramach tej funkcji E. jest odpowiedzialny m.in. za negocjacje dotyczące rabatów, ustalanie warunków zakupu nowych samochodów i sprzedaży używanych samochodów ciężarowych do X.

* Działania w charakterze globalnego nabywcy samochodów dla Grupy - większość pojazdów użytkowanych przez Grupę jest własnością E. (z pewnymi wyjątkami wynikającymi z różnych kwestii biznesowych).

* Organizacja serwisu posiadanych samochodów. E. posiada warsztaty samochodowe w Belgii, w którym świadczone są usługi w zakresie serwisowania samochodów ciężarowych należących do E.

* Zapewnienie dostaw niektórych materiałów eksploatacyjnych do samochodów ciężarowych, (które są dostarczane w czasie usług serwisowania samochodów ciężarowych).

Wynagrodzenie E z tytułu świadczenia usług zarządzania flotą podlega opodatkowaniu VAT w kraju, w którym posiadają siedzibę nabywcy usług.

E. jest właścicielem samochodów ciężarowych, które są wykorzystywane przez inne podmioty z Grupy. W szczególności samochody ciężarowe są:

* używane przez E. do świadczenia usług transportowych,

* wynajmowane przez E. i innym podmiotom z Grupy,

* w przypadku wynajmu samochodów ciężarowych są one oddawane przez E. w ramach umowy najmu/leasingu innym podmiotom z Grupy w używanie na okres dłuższy niż 30 dni.

Wynagrodzenie E. z tytułu świadczenia usług wynajmu/leasingu samochodów ciężarowych podlega opodatkowaniu VAT w kraju, w którym posiadają siedzibę nabywcy usług.

E. ponosi w Polsce koszty zakupu paliwa do samochodów ciężarowych oraz inne koszty związane z wykorzystywaniem i eksploatacją samochodów ciężarowych i świadczeniem usług transportowych. Koszty te nabywane są od podmiotu zarejestrowanego na VAT w Polsce. W zakresie w jakim powyższe koszty dotyczą towarów nabywanych na terytorium Polski lub niektórych usług, w szczególności usług związanych z nieruchomościami zlokalizowanymi w Polsce (opłaty za korzystanie/przejazd z autostrad zlokalizowanych w Polsce) E. obciążany jest polskim VAT z tytułu tych zakupów.E. wykorzystuje nabyte w Polsce towary i usługi w następujący sposób:

* odsprzedaje je innym podmiotom z Grupy,

* wykorzystuje je do świadczenia usług transportowych na rzecz innych podmiotów z Grupy.

E. świadczy usługi transportu drogowego towarów dla innych podmiotów z Grupy (podmioty prowadzące działalność gospodarczą z siedzibą w UE ale poza Polską, nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce). Usługi te są fizycznie wykonywane na terytorium różnych państw UE oraz państw trzecich (poza UE). Część usług wykonywana jest również na terytorium Polski.

Dotychczas E. traktował wszystkie powyższe transakcje, jako nieopodatkowane polskim VAT.

Zakupy opisane w niniejszym wniosku o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej dotyczą zakupu towarów i usług związanych z wykorzystaniem samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Zakupy obciążone polskim VAT opisane w niniejszym wniosku nie dotyczą czynności zwolnionych z VAT ani usług hotelowych i gastronomicznych.

Z tytułu zakupów obciążonych polskim VAT E. otrzyma stosowne faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykazujące polski podatek VAT naliczony z tytułu tych nabyć.

E. wnioskował do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście o zwrot podatku VAT zapłaconego w Polsce od zakupów dokonanych w Polsce z tytułu których E. był obciążany kosztami polskiego VAT w procedurze zwrotu podatku VAT dla podmiotów, które nie są zarejestrowane dla celów VAT w Polsce. Jednakże E. nie udzielono wnioskowanego zwrotu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy odsprzedaż na rzecz podmiotów z Grupy niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce (przejazdu autostradami) skutkuje obowiązkiem rejestracji E. dla potrzeb VAT w Polsce.

2. Czy E. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku z tytułu nabycia obciążonych polskim VAT towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce (przejazdu autostradami) wykorzystywanych przez E. do świadczenia usług transportowych oraz do odsprzedaży na rzecz podmiotów z Grupy niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. Odsprzedaż na rzecz podmiotów z Grupy niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce (przejazdu autostradami) skutkuje obowiązkiem rejestracji E. dla potrzeb VAT w Polsce.

2. E. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku z tytułu nabycia obciążonych polskim VAT towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce (przejazdu autostradami) wykorzystywanych przez E. do świadczenia usług transportowych oraz do odsprzedaży na rzecz podmiotów z Grupy niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

UZASADNIENIE prawne

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT została przedstawiona w art. 15 ust. 2 - "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani, co do zasady, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Do czynności opodatkowanych zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy można zaliczyć:

1.

odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Miejsce świadczenia - z uwagi na terytorialny charakter podatku od wartości dodanej - ma bezpośredni wpływ na miejsce opodatkowania danej czynności. W aktualnym stanie prawnym regułą stało się określanie miejsca świadczenia usług w oparciu o miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, bądź stałe miejsce zamieszkania, albo zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami (a za takie należy uznać opłaty za korzystanie z autostrad/przejazd autostradami) jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy o VAT).

Natomiast stosownie do brzmienia art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Tym samym w przypadku dostawy usług związanych z nieruchomościami zlokalizowanymi w Polsce (między innymi opłaty za korzystanie z autostrad/przejazd autostradami) oraz sprzedaży towarów zlokalizowanych w Polsce miejscem opodatkowania VAT tych transakcji będzie Polska.

W sytuacji dokonywania dostawy towarów i usług dla których miejscem opodatkowania VAT będzie Polska na rzecz podmiotów nie mających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce E. będzie zobowiązany do rejestracji na VAT w Polsce i stosownego rozliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wskazany przepis pozwała na zachowanie podstawowej i jednej z najistotniejszych cech podatku VAT, jaką jest neutralność dla podatnika.

Dla uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz do zwrotu tego podatku konieczne jest wykazanie związku pomiędzy zakupionymi towarami lub usługami, a wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-816/12/DM, z dnia 3 października 2012 r.), Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP1/443-I55/I2-4/RG z dnia 8 maja 2012 r. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/443-701/12-2/KOM, z dnia 3 października 2012 r.).

Możliwość odliczenia podatku naliczonego z zakupów będących w pośrednim związku z prowadzoną działalnością pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy podatku VAT, jaką jest jego neutralność dla podatnika. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek - zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja: wyrok NSA I FSK 967/06 z dnia 25 czerwca 2007 r.).

W ocenie E. transakcje opisane w niniejszym wniosku wskazują na związek podatku naliczonego z działalnością E. podlegającą opodatkowaniu VAT. W konsekwencji E. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku z tytułu nabycia obciążonych polskim VAT towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce (przejazdu autostradami) wykorzystywanych przez E. do świadczenia usług transportowych oraz do odsprzedaży na rzecz podmiotów z Grupy niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem dostawa towarów oraz świadczenie usług jako dwie podstawowe czynności opodatkowane podlegają, co do zasady, opodatkowaniu tylko wówczas, gdy wykonywane są odpłatnie oraz, gdy są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze.

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca to podmiot mający siedzibę w Belgii, zarejestrowany na potrzeby VAT w Belgii i nieposiadający stałego miejsca prowadzenia działalności na potrzeby VAT w Polsce. Podstawowym przedmiotem działalności Grupy jest sprzedaż usług transportowo-logistycznych do Podmiotów Trzecich. Usługi transportowo - logistyczne obejmują w szczególności następujące czynności:

* transport,

* usługi zabezpieczające,

* przechowywanie / magazynowanie.

Usługi transportowo - logistyczne świadczone przez podmioty należące do Grupy są wykonywane dla klientów, którzy są podmiotami gospodarczymi.

W ramach prowadzonej działalności E.:

* Świadczy usługi zarządzania flotą samochodów ciężarowych na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Wynajmuje samochody ciężarowe na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Świadczy usługi transportowe na rzecz innych podmiotów z Grupy,

* Ponosi w Polsce koszty zakupu paliwa do samochodów ciężarowych oraz inne koszty związane z wykorzystywaniem i eksploatacją samochodów ciężarowych i świadczeniem usług transportowych i wykorzystuje je częściowo we własnej działalności a częściowo odsprzedaje je innym podmiotom z Grupy.

Zarządzanie flotą przez E. obejmuje następujące działania:

* Utrzymanie i zarządzanie stosunkami handlowymi z dostawcą samochodów ciężarowych dla podmiotów Grupy. Podmioty z Grupy razem wykorzystują flotę ponad 1500 samochodów ciężarowych i około jedna czwarta z nich jest odnawiana (odsprzedawane są stare samochody i są zastępowane nowymi) co rok jako nowe środki transportu. Oznacza to, że E. zarządza relacjami z X. (dostawca ciężarówek dla Grupy), dzięki którym ok. 350-400 ciężarówek jest zwracanych przez Grupę do X. i podobna liczba ciężarówek jest kupowana przez Grupę od X. każdego roku. W ramach tej funkcji E. jest odpowiedzialny m.in. za negocjacje dotyczące rabatów, ustalanie warunków zakupu nowych samochodów i sprzedaży używanych samochodów ciężarowych do X.

* Działania w charakterze globalnego nabywcy samochodów dla Grupy - większość pojazdów użytkowanych przez Grupę jest własnością E. (z pewnymi wyjątkami wynikającymi z różnych kwestii biznesowych).

* Organizacja serwisu posiadanych samochodów. E. posiada warsztaty samochodowe w Belgii, w którym świadczone są usługi w zakresie serwisowania samochodów ciężarowych należących do E.

* Zapewnienie dostaw niektórych materiałów eksploatacyjnych do samochodów ciężarowych, (które są dostarczane w czasie usług serwisowania samochodów ciężarowych).

Wynagrodzenie E z tytułu świadczenia usług zarządzania flotą podlega opodatkowaniu VAT w kraju, w którym posiadają siedzibę nabywcy usług.

E. jest właścicielem samochodów ciężarowych, które są wykorzystywane przez inne podmioty z Grupy. W szczególności samochody ciężarowe są:

* używane przez E. do świadczenia usług transportowych,

* wynajmowane przez E. i innym podmiotom z Grupy,

* w przypadku wynajmu samochodów ciężarowych są one oddawane przez E. w ramach umowy najmu/leasingu innym podmiotom z Grupy w używanie na okres dłuższy niż 30 dni.

Wynagrodzenie E. z tytułu świadczenia usług wynajmu/leasingu samochodów ciężarowych podlega opodatkowaniu VAT w kraju, w którym posiadają siedzibę nabywcy usług.

E. ponosi w Polsce koszty zakupu paliwa do samochodów ciężarowych oraz inne koszty związane z wykorzystywaniem i eksploatacją samochodów ciężarowych i świadczeniem usług transportowych. Koszty te nabywane są od podmiotu zarejestrowanego na VAT w Polsce. W zakresie w jakim powyższe koszty dotyczą towarów nabywanych na terytorium Polski lub niektórych usług, w szczególności usług związanych z nieruchomościami zlokalizowanymi w Polsce (opłaty za korzystanie/przejazd z autostrad zlokalizowanych w Polsce) E. obciążany jest polskim VAT z tytułu tych zakupów.

Wnioskodawca nabyte w Polsce towary i usługi odsprzedaje innym podmiotom z Grupy, lub wykorzystuje je do świadczenia usług transportowych na rzecz innych podmiotów z Grupy.

Jak wskazuje Wnioskodawca, przedmiotowe zakupy dotyczą towarów i usług związanych z wykorzystaniem samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, oraz nie dotyczą czynności zwolnionych z VAT ani usług hotelowych i gastronomicznych.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy odsprzedaż na rzecz podmiotów z Grupy, niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce, skutkuje obowiązkiem rejestracji dla potrzeb VAT w Polsce a także prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku z tytułu nabycia obciążonych polskim VAT towarów i usług, wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do świadczenia usług transportowo-logistycznych na rzecz Podmiotów Trzecich oraz do odsprzedaży na rzecz podmiotów z Grupy.

Dla ustalenia miejsca opodatkowania usług, należy przywołać przede wszystkim art. 28b ust. 1 ustawy, gdzie miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług, w tym związanych z nieruchomościami.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z kolei w art. 22 ustawy znajdują się uregulowania dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów. W ust. 1 pkt 3 tego artykułu stwierdza się, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Wnioskodawca zakupuje paliwo do samochodów ciężarowych, oraz usługi korzystania z autostrad zlokalizowanych w Polsce. Uwzględniając powołane wyżej przepisy dotyczące miejsca świadczenia i dostawy, skoro nabywane towary i usługi opodatkowane są w Polsce, tym samym, ich dalsza sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z grupy kapitałowej, nieposiadających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, skutkuje obowiązkiem rejestracji dla potrzeb VAT w Polsce.

W kwestii obowiązku zarejestrowania dla potrzeb VAT w Polsce, należy przywołać art. 96 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem (...).

Zarejestrowanie się w charakterze podatnika VAT łączy się z uzyskaniem NIP, czy prawem do wystawiania faktur i składania deklaracji, a tym samym niezarejestrowany podatnik VAT nie może realizować prawa do odliczania podatku naliczonego.

Podsumowując, dalsza sprzedaż na rzecz podmiotów z Grupy, niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce przez Wnioskodawcę towarów zlokalizowanych w Polsce oraz usług korzystania z autostrad zlokalizowanych również w Polsce, skutkuje po stronie Wnioskodawcy obowiązkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb VAT w Polsce.

W kwestii poruszonej przez Wnioskodawcę w pytaniu drugim, należy przede wszystkim przywołać treść art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z zapisem tego artykułu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Z kolei z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzyX.ia przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji podatkowej.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi zakupione w Polsce będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. dalszej odsprzedaży towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawca będzie miał prawa do otrzyX.ia z tytułu rozliczenia VAT, zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl