IPPP3/443-663/12-2/SM - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności sądu polubownego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-663/12-2/SM Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności sądu polubownego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku działalności sądu polubownego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku działalności sądu polubownego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X.

jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie:

* ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą o samorządach",

* statutu X (w załączeniu).

W myśl postanowień art. 8 ustawy o samorządach, do głównych jej zadań należy w szczególności:

1.

sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu architekta przez członków X,

2.

reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,

3.

ustalanie zasad etyki zawodowej architekta i nadzór nad ich przestrzeganiem,

4.

nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy - Prawo budowlane, zwanych dalej "uprawnieniami budowlanymi", uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie i pozbawianie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

5.

współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,

6.

opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,

7.

współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów,

8.

zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,

9.

prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządu zawodowego architektów,

10.

opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,

11.

organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,

12.

prowadzenie list członków samorządu zawodowego architektów,

13.

realizacja zadań statutowych.

Z kolei w myśl postanowień § 9 statutu Izby:

1.

Izba może prowadzić działalność polegającą w szczególności na:

2.

organizowaniu kształcenia ustawicznego i upowszechniania wiedzy,

3.

wspieraniu nauki i inicjatyw kulturalnych, a także wspieraniu działań związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska oraz dóbr kultury,

4.

wspieraniu wydawnictw profesjonalnych, publicystyki i promocji zawodowej, wystawiennictwa, itp.

5.

Działalność X ma między innymi charakter naukowy, naukowo-techniczny, oświatowy i kulturalny.

Jednostka Organizacyjna X, planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania (w załączeniu). Podobne rozwiązania projektują też wprowadzić inne jednostki organizacyjne X.

Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny; za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Działalność Sądu będzie działalnością zarówno na rzecz X jak i na rzecz osób trzecich.

Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu, w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność Sądu Polubownego jest działalnością opodatkowaną w myśl postanowień ustawy o VAT, a jeśli tak to według jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl postanowień z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podstawowa podatku od towarów i usług wynosi 22%, przy czym na mocy art. 146a ustawy o podatku VAT stawka ta do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%. W ustawie o podatku VAT zawarto również szereg zwolnień od podatku oraz możliwości zastosowania stawek obniżonych.

W związku z zamiarem prowadzenia przez Sąd Polubowny działalności odpłatnej na rzecz szerokiego kręgu odbiorców Wnioskodawca uważa, że działalność Sądu będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu 23% stawką podatku. W ustawie o podatku VAT nie wymieniono podobnych usług, jako objętych zwolnieniem lub obniżoną stawką podatku. Izba uprzejmie prosi o potwierdzenie jej stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem "usługi" w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania usługi. Wynagrodzenie musi być należne za jej wykonanie.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca - X. jest organizacją samorządu zawodowego architektów, działającą na podstawie:

* ustawy o samorządach zawodowych...,

* statutu X (w załączeniu).

Jednostka Organizacyjna X, planuje powołanie Sądu Polubownego, którego cele i zadania określono w regulaminie jego działania.

Działalność Sądu będzie miała charakter odpłatny; za postępowanie będą pobierane opłaty, w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna. Działalność Sądu będzie działalnością zarówno na rzecz Członków X, jak i na rzecz osób trzecich.

Pobierane opłaty będą przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu, w tym na wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie.

Wątpliwości X dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanej działalności Sądu Polubownego, jak również zastosowania właściwej stawki podatku w tym przypadku.

Zauważyć należy, że dla określenia czy i w jakich okolicznościach działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy przede wszystkim ustalić, czy w konkretnym przypadku spełnione zostały przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Odnosząc przedmiotową sytuację do ww. przepisów stwierdzić trzeba, iż jak wynika z treści art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzenie przez podmiot samodzielnej działalności gospodarczej w świetle ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na uznanie go za podatnika, o ile spełniona zostanie kolejna z przesłanek, a mianowicie o charakterze przedmiotowym, tzn. jeżeli Wnioskodawca dokonuje stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku m.in. odpłatnej dostawy towarów albo odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

W analizowanym przypadku, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, dochodzi do spełnienia kryterium podmiotowego. Świadczenie celów i zadań określonych w regulaminie działania Sądu Polubownego (którego utworzenie planuje jednostka organizacyjna X -) na rzecz zarówno swoich członków, jak i osób trzecich należy bowiem uznać za prowadzenie działalności gospodarczej przez ten podmiot.

Kryterium przedmiotowe będzie wypełnione poprzez fakt, iż w opisanej sytuacji działalność Sądu będzie miała charakter odpłatnego świadczenia usług, bowiem za prowadzone postępowanie będą pobierane opłaty (w tym opłata arbitrażowa oraz opłata rejestracyjna). Zauważyć należy, że odpłatność danego świadczenia w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od charakteru zarobkowego danej działalności, ani tym bardziej od osiąganych zysków z działalności. Odpłatność za świadczenie zachodzi nawet w sytuacji, gdy wnoszone opłaty, jak ma to miejsce w opisanym przypadku, są przeznaczane na pokrycie kosztów funkcjonowania Sądu, w tym wynagrodzenia Arbitrów oraz na sfinansowanie kosztów funkcjonowania organów statutowych Sądu określonych w jego regulaminie.

Zatem działalność Sądu Polubownego wypełnia kryterium odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Odnośnie natomiast właściwej stawki podatku w zaistniałej sytuacji zauważyć należy, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Opisana we wniosku działalność Sądu Polubownego nie została wymieniona jako usługa, dla której stosuje się obniżoną stawkę podatku od towarów i usług lub zwolnienie od podatku.

Uwzględniając powyższe, będzie ona podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl