IPPP3/443-660/14-3/RD - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu wyposażenia świetlicy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-660/14-3/RD Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu wyposażenia świetlicy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 9 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Doposażenie świetlicy OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Doposażenie świetlicy OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Doposażenie świetlicy wiejskiej w OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła. Operacja zgodna z celami PROW 2007-2013 w zakresie aktywności społeczności lokalnej.

Operacja zgodna jest z II celem ogólnym w zakresie stworzenia warunków do rozwoju aktywności lokalnej. W ramach zakupu sprzętu nagłaśniającego oraz krzeseł strażacy Ochotniczej Straży Pożarnej deklarują nieodpłatne spotkania pobudzające okolicznych mieszkańców do integracji społecznej i pobudzenia ich aktywności.

W ramach operacji zakupiony zostanie sprzęt muzyczny w skład, którego wchodzą: końcówka mocy 1 szt., mikser 1 szt., kolumna głośnikowa 2 x 2 szt., mikrofon 2 szt., statyw mikrofonowy 2 szt., statyw kolumnowy 2 szt., okablowanie sprzętu muzycznego (kable mikrofonowe 2 szt., i kable głośnikowe 4 szt.) oraz krzesła 100 szt. Sprzęt wykorzystany będzie w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, który pełni funkcje świetlicy wiejskiej dla mieszkańców wsi.

Pomieszczenia w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej pełniące funkcje świetlicy wiejskiej służą do spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań oraz edukacji. Jest miejscem służącym integracji społecznej. Dotychczas w świetlicy wiejskiej odbywały się spotkania sołeckie (np. wybór sołtysa, spotkania wsi w sprawach ważnych dla sołectwa). Koło emerytów i rencistów - Stowarzyszenie IVA organizuje ogólnodostępne bezpłatne spotkania np., z okazji Dnia Matki, z tematem patriotycznym, itp. na których recytują wiersze i śpiewają pieśni z dawnych i obecnych lat. Organizowano ponadto 90-lecie Ochotniczej Straży Pożarnej, spotkania karnawałowe. Na chwilę obecną sala nie posiada żadnego nagłośnienia oraz ma zbyt małą ilość krzeseł.

Zakup sprzętu nagłośniającego oraz krzeseł pozwoli stworzyć warunki do rozwoju aktywności społeczności lokalnej. Pozwoli to na integrację mieszkańców okolicznych miejscowości. Zakup krzeseł wpłynie na poprawę warunków dla widza, obserwującego lub uczestniczącego w spotkaniu, spektaklu na wygodnych krzesłach. Zakup sprzętu nagłośniającego pozwoli na organizację spotkań, spektakli lub imprez na wysokim poziomie. Daje to również możliwość rozwoju Stowarzyszenia IVA, które będzie mogło rozszerzyć swoją działalność, a co za tym idzie zapraszać większą ilość publiczności.

Druhowie Ochotniczej Straży Pożarnej w celu pobudzenia aktywności społeczności lokalnej rozważają możliwość organizacji Dnia Dziecka, spotkań okolicznościowych np. Andrzejki, choinka, pierwszy dzień wiosny, pożegnanie wakacji dla całych rodzin.

Sprzęt nagłaśniający wraz z osobą obsługującą będzie udostępniany bezpłatnie. Ze względu na wysoką wartość sprzętu nagłaśniającego osobą obsługującą będzie druh z OSP, który posiada wiedzę i doświadczenie w obsłudze tego rodzaju sprzętu i będzie za niego odpowiedzialny. Sprzęt będzie ogólnodostępny, wykorzystywany tylko na potrzeby świetlicy wiejskiej. Świetlica wiejska pozostawała do dyspozycji mieszkańców 7 dni w tygodniu w godzinach 8.00-22.00. W zależności od potrzeb w porozumieniu z władzami Ochotniczej Straży Pożarnej godziny te były zmieniane i dostosowywane do potrzeb mieszkańców. Obecnie świetlica wiejska otwarta jest dwa razy w tygodniu przez pięć godzin, a ponadto istnieje możliwość korzystania ze świetlicy według potrzeb po uprzednim uzgodnieniu z gospodarzem.

Cel zostanie osiągnięty i utrzymany przez okres 5 lat od przyznania pomocy.

Całość operacji stanowi kwotę 30.700,07 zł brutto.

Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania opodatkowanych, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów.

Środki na realizację operacji zostaną zwrócone OSP w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 24.560,05 zł, pozostałe środki w wysokości 6.140,02 zł stanowi wkład własny Ochotniczej Straży Pożarnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej realizującej przedsięwzięcie pn. "Doposażenie świetlicy w OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła" przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT. Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym przedsięwzięcia pn. "Doposażenie świetlicy w OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lala 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, że OSP realizuje projekt pod nazwą "Doposażenie świetlicy w OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła". Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem VAT i nie będą wykorzystywane do odpłatnej dostawy towarów bądź odpłatnego świadczenia usług. OSP nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku. Operacja zgodna jest z II celem ogólnym w zakresie stworzenia warunków do rozwoju aktywności lokalnej. W ramach zakupu sprzętu nagłaśniającego oraz krzeseł strażacy Ochotniczej Straży Pożarnej deklarują nieodpłatne spotkania pobudzające okolicznych mieszkańców do integracji społecznej i pobudzenia ich aktywności.

Analiza opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji projektu "Doposażenie świetlicy w OSP w sprzęt nagłaśniający oraz krzesła", jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Nadmienić jednocześnie należy, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl