IPPP3/443-656/13-2/MKw

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-656/13-2/MKw

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zorganizowało po raz pierwszy na terenie Gminy imprezę biegową dnia 22 kwietnia 2013 r. (sobota), która odbyła się dzięki wsparciu udzielonym z dotacji Urzędu Marszałkowskiego z programu Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Celem głównym przedsięwzięcia było podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz promocja i organizacja aktywnego trybu życia mieszkańców mająca na celu popularyzację biegania jako najprostszej formy aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia poprzez organizację Maratonu wiosną 2013 r., w skład którego wchodziły trzy biegi:, odbywające się w tym samym czasie po jednej wyznaczonej trasie na terenie miejscowości z wykorzystaniem naturalnych zasobów przyrodniczo - kulturowych Lasów i Zespołu Pałacowo - Parkowego.

Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od zawodników biorących udział w zawodach, gdyż zgodnie ze statutem Stowarzyszenia nie prowadzi ono działalności gospodarczej, więc nie uzyskało żadnego dochodu - impreza nie była nastawiona na cel zarobkowy, tylko na promowanie aktywności fizycznej i zasobów gminy. Całość projektu wyniosła 22 693,78 zł brutto. w tym zawierała się:

* Promocja imprezy: 4 135,65 (kampania reklamowa na portalu internetowym dla biegaczy, wykonanie projektów graficznych, plakatów i ulotek).

* Gratyfikacje dla uczestników: 8 912,18 (puchary, medale, koszulki, posiłek regeneracyjny).

* Zabezpieczenie medyczno - sanitarne: 1 324,00 (wynajem karetki i przenośnych toalet)

* Wynajem sprzętu do obsługi imprezy: 4 805,00 (wynajem sprzętu do elektronicznego pomiaru czasu wraz z obsługą imprezy i nagłośnienia).

* Praca wolontariuszy: 3 516,95 (koordynacja projektu, utworzenie i uprzątnięcie tzw. miasteczka biegowego oraz obsługa zawodników podczas imprezy).

Cała impreza została przygotowana dla 250 zawodników i 20 osób obsługi. Wszystkie faktury zostały opłacone łącznie z podatkiem od towarów i usług, czyli kwotami brutto.

W celu zrealizowania projektu, stowarzyszenie złożyło wniosek o refundację z funduszu PROW na lata 2007 - 2013 dotyczące projektu. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT (nie składa deklaracji VAT-7) i z tego też powodu nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawione na Stowarzyszenie. Zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim zawartą dnia 13 listopada 2012 r. zwrot poniesionych przez Stowarzyszenie kosztów to tylko 70% brutto ogółu poniesionych kosztów w tym także podatku od towarów i usług, czyli nie więcej niż 15 800 zł Stowarzyszenie składając wniosek o dofinansowanie, złożyło specjalne oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż jako Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej nie może tego podatku odzyskać. Aby otrzymać pełną kwotę refundacji wymagana jest interpretacja indywidualna, potwierdzająca, że VAT-u nie można w żaden sposób odzyskać i Stowarzyszenie powinno mieć zrefundowane kwoty brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu złożonego do refundacji do Urzędu Marszałkowskiego w ramach PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, z tego tytułu Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli powstania zobowiązania podatkowego. Przedstawiona wyżej sytuacja wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez Stowarzyszenie, które nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od osób uczestniczących w projekcie, więc nie zaistniało żadne zobowiązanie podatkowe, ani żadna korzyść przynosząca zarobek Podczas imprezy nie organizowano żadnego kiermaszu ani sklepiku - wszystkie zakupione towary i usługi zostały spożytkowane dla uczestniczących projektów.

Realizacja projektu była zgodna z celami statutowymi Stowarzyszenia, organizacja biegu zalicza się do nieodpłatnej działalności Stowarzyszenia.

W wyniku zaistniałej sytuacji, czyli braku indywidualnej interpretacji i braku możliwości rozliczenia projektu oraz złożenia wniosku o płatność ostateczną, Stowarzyszenie posiada zablokowane fundusze na dalszą działalność. Z tego powodu Stowarzyszenie zwraca się z prośbą o możliwie szybkie wydanie decyzji dotyczącej zdarzenia. Stowarzyszenie ma pewność, że jego działania były i są zgodne z obowiązującym prawem podatkowym w Polsce i nie złamało żadnych przepisów twierdząc, że w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zorganizował po raz pierwszy na terenie Gminy imprezę biegową dnia 22 kwietnia 2013 r., która odbyła się dzięki wsparciu udzielonym z dotacji Urzędu Marszałkowskiego z programu Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Celem głównym przedsięwzięcia było podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju oraz promocja i organizacja aktywnego trybu życia mieszkańców mająca na celu popularyzację biegania jako najprostszej formy aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia poprzez organizację Maratonu wiosną 2013 r., w skład którego wchodziły trzy biegi, odbywające się w tym samym czasie po jednej wyznaczonej trasie na terenie miejscowości z wykorzystaniem naturalnych zasobów przyrodniczo - kulturowych Lasów i Zespołu Pałacowo - Parkowego.

Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od zawodników biorących udział w zawodach, gdyż zgodnie ze statutem Stowarzyszenia nie prowadzi ono działalności gospodarczej, więc nie uzyskało żadnego dochodu - impreza nie była nastawiona na cel zarobkowy, tylko na promowanie aktywności fizycznej i zasobów gminy. Całość projektu wyniosła 22 693,78 zł brutto. w tym zawierała się:

* Promocja imprezy: 4 135,65 (kampania reklamowa na portalu internetowym dla biegaczy, wykonanie projektów graficznych, plakatów i ulotek).

* Gratyfikacje dla uczestników: 8 912,18 (puchary, medale, koszulki, posiłek regeneracyjny).

* Zabezpieczenie medyczno - sanitarne: 1 324,00 (wynajem karetki i przenośnych toalet)

* Wynajem sprzętu do obsługi imprezy: 4 805,00 (wynajem sprzętu do elektronicznego pomiaru czasu wraz z obsługą imprezy i nagłośnienia).

* Praca wolontariuszy: 3 516,95 (koordynacja projektu, utworzenie i uprzątnięcie tzw. miasteczka biegowego oraz obsługa zawodników podczas imprezy).

Cała impreza została przygotowana dla 250 zawodników i 20 osób obsługi. Wszystkie faktury zostały opłacone łącznie z podatkiem od towarów i usług, czyli kwotami brutto. W celu zrealizowania projektu, stowarzyszenie złożyło wniosek o refundację z funduszu PROW na lata 2007 - 2013 dotyczące projektu. Ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT (nie składa deklaracji VAT-7) i z tego też powodu nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawione na Stowarzyszenie. Zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim zawartą dnia 13 listopada 2012 r. zwrot poniesionych przez Stowarzyszenie kosztów to tylko 70% brutto ogółu poniesionych kosztów w tym także podatku od towarów i usług, czyli nie więcej niż 15 800 zł Stowarzyszenie składając wniosek o dofinansowanie, złożyło specjalne oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż jako Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej nie może tego podatku odzyskać.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W tym miejscu zauważyć należy, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl