IPPP3/443-653/12-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-653/12-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży gastronomicznej. W ofercie oprócz napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych będą się znajdowały inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej): Cafe latte macchiato - 200 ml mleka, 100ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody); Kawa mrożona -70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60ml naparu kawowego (8g kawy + 60ml wody); Cappucino -150 ml mleka, 50ml naparu kawowego (8g kawy + 50ml wody); Kawa z mlekiem - 80 ml mleka, 120ml naparu kawowego (16g kawy+ 120ml wody); Od początku 2011 r. dla celów podatku VAT obowiązuje PKWiU z 2008 r. Jak wynika z klucza powiązań PKWiU 2004 r. z PKWIU 2008 r.: symbolowi 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" odpowiada symbol 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe", symbolowi 15.86.12-50.00 "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub bazie kawy, w postaci ciekłej" odpowiada symbol 10.83.12.0 "Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy". Fakt przygotowywania napojów powoduje, iż świadczenie przeze mnie usług klasyfikowane jest jako usługa gastronomiczna (wg PKWiU 1997 r.) lub usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej sługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami, czy napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach których Wnioskodawca przygotowuje oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach których przygotowuje oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zgodnie z 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniżono do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. w poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKW1U ex 56), przy czym ze stosowania obniżonej stawki wyłączono sprzedaż: napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, sprzedaż napojów innych, aniżeli wymienione powyżej. opodatkowana jest 8% stawką VAT, jeżeli stanowi ona element usługi związanej z wyżywieniem. Analizowane w niniejszym wniosku podawane napoje (których skład wskazano na wstępie), podlegają więc opodatkowaniu VAT według 8% stawki, gdy: są podawane w ramach usług związanych z wyżywieniem, o których mowa w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. w zw. z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, nie stanowią one kawy, herbaty bądź innego napoju, którego podawanie w ramach usług związanych z wyżywieniem nie podlegało obniżonej do 8% stawce VAT.

Z uwagi na fakt, iż świadczone usługi stanowią usługi związane z wyżywieniem w rozumieniu poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego w zw. z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia (co potwierdza choćby wskazana na wstępie klasyfikacja statystyczna), w ocenie wnioskodawcy, dla zastosowania 8% stawki VAT udowodnienia wymaga fakt, iż napoje o składach podanych w zdarzeniu przyszłym nie stanowią żadnego z napojów, których podawanie wyłączone jest z możliwości zastosowania 8% stawki VAT, w szczególności, iż nie stanowią one kawy.

Od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT zastosowanie znajduje Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług z 2008 r. wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Wnioskodawca zaznacza, iż wskazane w zdarzeniu przyszłym klasyfikacje statystyczne towarów i usług dokonane zostały w oparciu również o tę właśnie klasyfikację. Jak wspomniano już wcześniej, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym z 2011 r. oraz załącznikiem nr 1 do tego rozporządzenia, usługi związane z wyżywieniem są zasadniczo opodatkowane 8% stawką VAT. Obniżona stawka VAT nie będzie miała natomiast zastosowania do dokonywanej w ramach usługi związanej z wyżywieniem m.in. kawy, herbaty i innych napojów. Przedstawione w zdarzeniu przyszłym napoje nie powinny zostać uznane za kawę, herbatę, ani żaden z innych napojów, o których mowa w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż poz. 7 załącznika do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r. zawiera ogólną zasadę, zgodnie z którą usługi związane z wyżywieniem opodatkowane są stawką 8% VAT, przy czym od zasady tej przewidziane są określone wyjątki. Wyjątki te w ocenie Wnioskodawcy powinno się interpretować w sposób literalny. W szczególności, nieuprawnione jest interpretowanie tych wyjątków w sposób rozszerzający na niekorzyść podatnika. W tym kontekście, zwraca uwagę, iż w literalnym brzmieniu omawianego przepisu, wyłączona z możliwości zastosowania 8% stawki VAT jest sprzedaż w ramach usługi związanej z wyżywieniem m.in. kawy lub herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 23%. Analizowane napoje nie stanowią herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, ani też towarów w stanie nieprzetworzonym, których sprzedaż opodatkowana jest 23% stawką VAT. Nie stanowią one również kawy, o której mowa w poz. 7 pkt 3 wspomnianego rozporządzenia. Fakt, iż analizowane napoje zawierają domieszkę kawy stanowiącą walor smakowy, nie powinna powodować, iż napoje te dla celów VAT należy zaklasyfikować jako kawę. Taka interpretacja stanowiłaby niedopuszczalną w tym przypadku wykładnię rozszerzającą analizowanego przepisu, która na dodatek skutkowałaby niekorzystnym dla podatnika zwiększeniem jego obciążeń podatkowych.

Za kawę, o której mowa w niniejszym przepisie należałoby uznać napój, którego głównym składnikiem jest ekstrakt lub napar kawowy. Takimi napojami są przykładowo ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podstawowym składnikiem przyrządzanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę napojów jest mleko, które w większości analizowanych przypadków stanowi powyżej 50% objętości napoju, a pozostałe składniki, takie jak napar kawowy czy bita śmietana modyfikują jedynie smak mleka wynikający z wysokiej zawartości w napoju tej substancji. Napoje te, jako nieoparte na ekstraktach lub naparach kawowych, nie stanowią w ocenie Strony kawy w rozumieniu poz. 7 pkt 3 załącznika do rozporządzenia wykonawczego z 2011 r.

W związku z powyższym, uważa iż brak jest podstaw do twierdzenia, iż napoje przyrządzane i sprzedawane przez Wnioskodawcę stanowią napoje, których sprzedaż wyłączono z możliwości zastosowania 8% stawki VAT w przypadku gdy są one podawane w ramach usług związanych z wyżywieniem. A zatem ich sprzedaż, w ramach świadczonej usługi, powinna być opodatkowana 8% stawką podatku VAT. Napoje klasyfikowane do grupowania 11.07.19.0 - Pozostałe napoje bezalkoholowe" (wg PKWiU 2008) sprzedawane w ramach analizowanych usług nie są bowiem wymienione w poz. 7 pkt 3) załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego jako te, których sprzedaż w ramach usług związanych z wyżywieniem nie podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT. Wnioskodawca wskazał, iż prezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.

Reasumując, na mocy przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. usługi związane z wyżywieniem, w ramach których przygotowuje oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT. Wnioskodawca zaznaczył, iż uzasadnienie stanowiska na powyższe pytanie dokonane zostało w kontekście przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl