IPPP3/443-644/12-2/IG - Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-644/12-2/IG Ustalenie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową - jest nieprawidłowe.

* opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową oraz do opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Sp. z o.o. ("Spółka") jest sprzedaż towarów na podstawie umowy komisu (w charakterze komisanta), na rzecz kontrahentów krajowych (sieci handlowe, przedsiębiorcy prowadzący hurtownie itp.). Towarami są artykuły chemii gospodarczej, kosmetyki, pieluszki, maszynki do golenia itp. Spółka prowadzi więc działalność opodatkowaną VAT i co do zasady jest uprawniona do odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług.

W celu wsparcia sprzedaży i promocji swoich wyrobów oraz marki Spółka inicjuje różne akcje marketingowe, polegające m.in. na przeprowadzeniu konkursów, loterii promocyjnych lub sprzedaży premiowej. W ramach tych akcji, po spełnieniu kryteriów określonych w regulaminie promocji, uczestnikom są przyznawane i wydawane nagrody, którymi mogą być towary bądź usługi. Co do zasady uczestnikami są konsumenci, jednak niektóre akcje mogą być kierowane do przedsiębiorców (np. prowadzących salony kosmetyczne).

Konkursy, loterie promocyjne i sprzedaż premiowa są organizowane na zlecenie Spółki przez agencje reklamowe. Zasady prowadzenia danej akcji określa regulamin, w którym agencja reklamowa jest wskazana jako organizator odpowiednio konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej. Agencja jako organizator ponosi odpowiedzialność za treść regulaminu, przebieg akcji, wydanie nagród oraz rozpatrzenie ewentualnych reklamacji.

Do zadań agencji reklamowej jako organizatora należy zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu, w tym w szczególności:

* przygotowanie we współpracy ze Spółką koncepcji danej akcji promocyjnej, materiałów reklamowych, promocja akcji w mediach,

* opracowanie regulaminu akcji,

* zakupienie we własnym imieniu co do zasady od podmiotów trzecich (tekst jedn.: generalnie innych niż Spółka, choć sporadycznie również od Spółki) nagród dla zwycięzców w konkursie lub loterii bądź towarów promocyjnych dla uczestników sprzedaży premiowej,

* zapewnienie technicznej obsługi akcji (np. zgłoszenia sms w przypadku loterii lub konkursów, zorganizowanie w miejscach sprzedaży detalicznej punktów odbioru towarów promocyjnych w łamach sprzedaży premiowej, itp.),

* w przypadku konkursów i loterii - powiadomienie zwycięzców o wygranej, wydanie (wysłanie) zwycięzcom nagród.

W niektórych przypadkach regulamin może wskazywać, że dana akcja jest prowadzona na zlecenie Spółki. Spółka ma prawo wypowiedzieć się co do nagród (ich ceny, jakości, itp.), w tym w szczególności akceptuje budżet danej akcji, w którym uwidoczniony jest koszt nabycia nagród przez agencję.

W przypadku konkursów i loterii, organizator powołuje specjalną komisję sprawującą nadzór nad prawidłowym przebiegiem akcji. Nieodebrane nagrody pozostają w dyspozycji agencji reklamowej jako organizatora.

Za czynności wykonywane przez agencję reklamową (organizatora akcji) w ramach udzielonego przez Spółkę zlecenia należne jest jej wynagrodzenie. Wynagrodzenie to kalkulowane jest jako suma wszystkich kosztów poniesionych przez agencję w związku z realizacją zlecenia oraz prowizji agencji. Istotnym kosztem uwzględnianym w wynagrodzeniu agencji reklamowej (organizatora) jest koszt zakupu nagród dla celów konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej. Organizator wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT na pełną kwotę należnego wynagrodzenia, stosując stawkę podstawową podatku VAT (obecnie 23%).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającej z faktur wystawianych przez agencję reklamową działającą w charakterze organizatora akcji, dokumentujących kwotę uzgodnionego wynagrodzenia z tytułu organizacji konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, obejmującego również wartość nagród nabywanych przez agencję reklamową dla celów danej akcji promocyjnej.

2.

Czy w przypadku powierzenia agencji reklamowej działającej w charakterze organizatora przeprowadzenia konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, Spółka może być podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcom konkursów lub loterii nagród w postaci towarów lub przekazania towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

Spółka jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającej z faktur wystawianych przez agencję reklamową działającą w charakterze organizatora akcji, dokumentujących kwotę uzgodnionego wynagrodzenia z tytułu organizacji konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, obejmującego również wartość nagród nabywanych przez agencje reklamowe dla celów danej akcji promocyjnej.

2.

W przypadku powierzenia agencji reklamowej działającej w charakterze organizatora przeprowadzenia konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej, w żadnym przypadku Spółka nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcom konkursów lub loterii nagród w postaci towarów lub przekazania towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej.

UZASADNIENIE

Ad 1.

Wydawanie nagród zwycięzcom stanowi nierozerwalny element kompleksowej usługi świadczonej przez agencję reklamową (organizatora) na rzecz Spółki, polegającej na organizacji i obsłudze akcji promocyjnej (konkursu, loterii, sprzedaży premiowej) mających na celu promocję produktów znajdujących się w ofercie Spółki. Naturalnym jest więc, że wynagrodzenie organizatora z tytułu świadczenia na rzecz Spółki ww. kompleksowej usługi uwzględnia poniesione przez niego koszty, z których istotnym kosztem jest zakup nagród. Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem podstawa opodatkowania usługi świadczonej przez agencję reklamową (organizatora) na rzecz Spółki jest pełna kwota należna z tego tytułu (obejmująca również wartość nagród lub towarów promocyjnych), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie, usługi związane z organizacją konkursów, loterii czy sprzedaży promocyjnej są nabywane przez Spółkę w celu promocji marki i oferowanych przez nią produktów, a więc są związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.

Dlatego faktury VAT wystawiane przez organizatora na rzecz Spółki, obejmujące pełną kwotę uzgodnionego wynagrodzenia (włączając wartość nagród), stanowią podstawę do odliczenia przez Spółkę wykazanego na nich podatku VAT.

Prawo do odliczenia całości podatku naliczonego VAT wynikającej z faktury wystawionej przez podmiot usługowo zajmujący się organizacją konkursu, w tym również w zakresie odpowiadającym wartości nagród nabytych dla celów konkursu, potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2011 r. (IPPP1/443-818/112/EK). W interpretacji tej stwierdzono: " (...) w ocenie Organu, opisane czynności m.in. zakup i przekazanie nagród laureatom konkursu składające się na kompleksową usługę marketingową, o której mowa we wniosku są tak ściśle ze sobą powiązane, iż ich podział na poszczególne elementy byłby podziałem sztucznym i nieracjonalnym. Zauważyć należy, iż usługa marketingowa jako całość (a nie jej poszczególne elementy) przyczyniają się do zwiększenia zakupu produktów Wnioskodawcy. Opisana usługa marketingowa pozbawiona przekazywania nagród za zgromadzone punkty nie miałaby sensu, gdyż motywacją do zdobywania punktów jest właśnie przewidziana za ich odpowiednią ilość nagroda. Tym samym stwierdzić należy, iż wydanie nagród jest częścią kompleksowej usługi marketingowej, obejmującej swoim zakresem przekazanie nagród laureatom programu, których wartość wkalkulowana jest w cenę tej usługi. Zatem z punktu widzenia VAT, w przedmiotowej sprawie elementy (...) jak również nabycie i wydanie nagród laureatom konkursu (podkr. Spółki), składające się na kompleksową usługę marketingową tworzą jedną transakcję, (...) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur (bez względu na załącznik) dokumentujących zakup usługi marketingowej polegającej na promowaniu produktów Spółki wśród klientów i pracowników swoich klientów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będę Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

Zdaniem Spółki, cytowane wyżej wnioski Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie mają pełne zastosowanie również w analizowanym przypadku.

Ad.2.

Przedmiotem niniejszego wniosku nie jest określenie, czy przekazywanie przez agencję reklamową (organizatora) nagród rzeczowych (w konkursach i loteriach) lub towarów promocyjnych (w ramach sprzedaży premiowej) podlega opodatkowaniu VAT, czy nie. Zdaniem Spółki, niezależnie od odpowiedzi na tak postawione pytanie, pełna odpowiedzialność w zakresie oceny ewentualnych skutków w VAT wynikających z faktu przekazania nagrody rzeczowej w każdej z tych akcji promocyjnych spoczywa bowiem na agencji reklamowej jako organizatorze.

Jak zaznaczono, w ramach otrzymanego od Spółki zlecenia organizator jest zobowiązany nabyć nagrody (w tym przypadku towary) dla celów konkursu, loterii, ew. nabyć towary promocyjne do celów sprzedaży premiowej. Organizator działa wówczas we własnym imieniu, zawierając odpowiednie umowy z dostawcami tych towarów (podmioty trzecie). Następnie, agencja reklamowa jako organizator przekazuje towary osobom uprawnionym zgodnie z regulaminem danej akcji promocyjnej. Nieodebrane nagrody pozostają w dyspozycji agencji reklamowej jako organizatora.

Zdaniem Spółki, w powyższej sytuacji agencja reklamowa jako organizator zakupując towary przeznaczone dla celów akcji promocyjnej nabywa prawo do dysponowania nimi jak właściciel, a następnie przenosi to prawo bezpośrednio na danego zwycięzcę konkursu lub loterii, ew. osobę uprawnioną zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej. Spółka na żadnym etapie nie nabywa prawa do dysponowania tymi nagrodami jak właściciel. Tym samym należy uznać, że to wyłącznie po stronie agencji reklamowej jako organizatora leży obowiązek oceny, czy wydanie danego towaru w ramach konkursu, loterii lub sprzedaży premiowej stanowi dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 7 Ustawy o VAT.

Dlatego, w przypadku powierzenia agencji reklamowej organizacji konkursu lub loterii zgodnie z opisanymi wyżej zasadami, w żadnym przypadku Spółka nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcy konkursu lub loterii nagrody w postaci towaru, ewentualnie z tytułu wydania towarów promocyjnych w ramach sprzedaży premiowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez agencję reklamową.

* prawidłowe w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę przekazanych przez agencję zwycięzcom loterii promocyjnej nagród w postaci towarów lub przekazanych towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej.

Ad 1)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć należy, że związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w ramach zawartej umowy ze Zleceniobiorcą (agencją reklamową - organizatora konkursów, loterii promocyjnych i sprzedaży premiowej), w zakresie której Zleceniobiorca dokonuje również nieodpłatnych wydań towarów i świadczenia usług - Spółka nabywa kompleksową usługę polegającą na organizacji i obsłudze akcji promocyjnej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie sprzeciwia się rozumieniu samej istoty świadczeń złożonych, opartych na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednakże z orzecznictwa tego płynie wniosek, iż o świadczeniu złożonym można mówić, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

Ponadto zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych - Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka Baxi, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż faktura wystawiona przez Zleceniobiorcę dokumentuje jedno złożone świadczenie kompleksowe, bowiem rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty - w przypadku akcji promocyjnej promującej Spółkę - Wnioskodawca, w przypadku przekazywania nagród w danej akcji promocyjnej - beneficjenci: zwycięzcy w konkursie i loterii i uczestnicy sprzedaży premiowej. Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do przekazywanych przez Zleceniobiorcę towarów nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów dokonywaną przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.

W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Zleceniobiorcy obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów dokonywaną przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Spółkę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1.

Natomiast Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczącą nabywanych przez Zleceniobiorcę towarów, przekazywanych następnie nieodpłatnie beneficjentom, bowiem Wnioskodawca nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, natomiast ta część kwoty stanowi zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów dokonywanych przez Zleceniobiorcę na rzecz beneficjentów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w powyższym zakresie mamy do czynienia z kompleksowa usługę marketingową stanowiącą jedną transakcję i Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia pełnej kwoty podatku wynikającego z faktur, należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej tut. organ wskazuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach wnioskodawcy w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Ad 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa od agencji reklamowej usługi marketingowe.

W ramach świadczonej usługi, Zleceniobiorca może prowadzić różnego rodzaju działania marketingowe i promocyjne (np. konkursy, loterie promocyjne i sprzedaż premiową.), w wyniku których Usługodawca, działając na podstawie umowy o świadczenie usług z Wnioskodawcą, przekazuje różnego rodzaju towary uczestnikom tych akcji. Te towary stanowią nagrody w konkursach, loteriach i sprzedaży premiowej. W takich przypadkach Usługodawca we własnym imieniu dokonuje zakupu wszelkich niezbędnych towarów wymaganych do przeprowadzenia tych działań (np. zakup nagród).

Towary te są uprzednio nabywane przez Zleceniobiorcę. Koszty zakupu wydawanych towarów stanowią element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy w ramach świadczenia usługi.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy w związku z nieodpłatnymi wydaniami towarów przez Zleceniobiorcę, Spółka będzie obowiązana te wydania opodatkować na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje, że ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów, towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W przedmiotowej sprawie towary przekazywane w celu promocji Wnioskodawcy nie są własnością Spółki. Towary te są nabywane przez Zleceniobiorcę we własnym imieniu i na własny rachunek, który następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania beneficjentom. Zatem to Zleceniobiorca nabywa towary i przenosi prawo do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

W konsekwencji nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania towarów należących do jej przedsiębiorstwa. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie może być podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu przekazania zwycięzcom konkursów lub loterii nagród w postaci towarów lub przekazania towarów promocyjnych uczestnikom sprzedaży premiowej, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania wydań towarów u Wnioskodawcy w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast opodatkowania wydań towarów przez Zleceniobiorcę Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla Zleceniobiorcy Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl