IPPP3/443-643/09-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-643/09-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz Brokera - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz Brokera.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność leasingową oraz działalność w zakresie obsługi flot samochodowych. Spółka zamierza rozszerzyć zakres wykonywanych usług o czynności wykonywane na rzecz brokera ubezpieczeniowego (zwany dalej "Brokerem"), z którym to Spółka zamierza zawrzeć stosowną umowę.

Do zadań Spółki należeć będzie m.in.:

1.

informowanie klientów Spółki (dalej jako "Klienci") o możliwości zawarcia umów ubezpieczenia wraz z ich warunkami za pośrednictwem Brokera, a także o sposobie realizacji świadczeń z tytułu zawieranych umów ubezpieczeniowych;

2.

informowanie Klientów o warunkach, na jakich mogą zostać zawarte umowy ubezpieczenia za pośrednictwem Brokera;

3.

popularyzowanie umów ubezpieczenia zawieranych za pośrednictwem Brokera wśród Klientów;

4.

udzielanie pomocy Klientom w wypełnianiu lub samodzielne wypełnianie dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy ubezpieczenia, przyjmowanie tych dokumentów oraz wykonywanie innych czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia;

5.

dostarczanie Brokerowi danych Klientów oraz dokumentów niezbędnych do zawarcia z nimi umowy ubezpieczenia, w tym m.in.:

- odbiór od Klientów deklaracji ubezpieczeniowych,

- prowadzenie i przekazywanie Brokerowi rejestrów ubezpieczonych,

- przekazywania Klientom wyciągów z umów ubezpieczeniowych,

- przekazywanie Klientom tekstów ogólnych i szczególnych warunków ubezpieczeń;

6.

obliczanie wysokości należnej składki ubezpieczeniowej, przyjmowanie składek ubezpieczeniowych, wystawianie Klientom pokwitowań przyjęcia składek;

7.

terminowe wpłacanie na właściwe konto składek lub rat składek ubezpieczeniowych pobranych od Klientów;

8.

kontaktowanie się z Klientami w celu uzupełnienia brakujących danych na żądanie Brokera;

9.

przekazywanie do Brokera kopii podpisanych i wydanych dokumentów ubezpieczeniowych;

10.

dostarczanie do Klientów potwierdzeń zawarcia umów ubezpieczenia;

11.

wykonywania innych czynności pomocniczych w celu prawidłowego wykonania umów ubezpieczenia.

Powyżej wymienione usługi świadczone będą zgodnie z warunkami zawartej z Brokerem umowy.

Usługi oferowane w ramach prowadzonej działalności przeznaczone będą dla Klientów, z którymi Spółka zawarła umowy leasingu lub umowy o obsługę flotową.

W celu uzyskania informacji o klasyfikacji statystycznej wymienionych powyżej czynności dla celów podatkowych, Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi. W dniu 12 marca 2009 r. US w Łodzi dokonał klasyfikacji powyższych czynności, wskazując, że dla celów podatkowych, na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm., zwanego dalej "Rozporządzeniem") w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), czynności te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone na rzecz Brokera usługi będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zdaniem Spółki, wskazane powyżej usługi świadczone na rzecz Brokera, w oparciu o umowę z Brokerem, korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą o VAT"), zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Załącznik ten zawiera wykaz usług zwolnionych z podatku, powołując się na klasyfikacje statystyczne określone w Rozporządzeniu. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT przewidziano zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT m.in. dla usług pośrednictwa finansowego, mieszczących się w grupowaniach PKWiU sekcja J wyłącznie 65-67 (z pewnymi wyłączeniami, które jednak nie dotyczą usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami).

Wśród usług zwolnionych z podatku VAT, wymienionych w PKWiU w działach 65-67, w dziale 67 znajdują się usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami. Do kategorii tej zalicza się usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66, tj. ubezpieczeniami), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko, obejmujące m.in. usługi pomocnicze w stosunku do ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych.

Mając zatem na względzie, iż usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Brokera mieszczą się - zgodnie z klasyfikacją wydana przez Urząd Statystyczny w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych", należy, zdaniem Wnioskodawcy, przyjąć, że usługi te korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. A zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznej identyfikacja usług stanowi podstawę do ustalenia właściwej stawki podatku.

Należy przy tym podkreślić, że - w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Organ podatkowy nie jest zatem podmiotem uprawnionym do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi.

Ponadto, zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w sprawie PKWiU, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2009 r. - stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze podkreśla się, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną przez Wnioskodawcę.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. I tak, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją nr 3 ujęto usługi pośrednictwa finansowego (sekcja J ex 65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT, oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi należącej do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane w rubryce "nazwa usługi".

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, prowadząca działalność leasingową oraz działalność w zakresie obsługi flot samochodowych, zamierza rozszerzyć zakres wykonywanych usług o czynności wykonywane na rzecz brokera ubezpieczeniowego. Usługi te świadczone będą zgodnie z warunkami zawartej z Brokerem umowy i przeznaczone będą dla klientów, z którymi Spółka zawarła umowy leasingu lub umowy o obsługę flotową.

Z opisu zadań, jakie Spółka będzie zobowiązana wykonywać w ramach świadczonych usług, wynika, iż będą to wszelkie czynności, wykonywane w imieniu i na rzecz ubezpieczyciela, zmierzające do zawarcia z klientem umowy ubezpieczenia.

Spółka, zgodnie z otrzymaną z Urzędu Statystycznego w Łodzi informacją, klasyfikuje przedmiotowe usługi jako "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.

Biorąc zatem pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, w szczególności wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację świadczonych usług, a także powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi, polegające na wykonywaniu czynności związanych z zawieraniem umów ubezpieczeniowych w imieniu i na rzecz brokera, stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, i jednocześnie - o ile nie są to usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 67.20.10-00.20,-00.30) - korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako usługi wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl