IPPP3/443-635/11-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-635/11-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) oraz dokumentów zastępujących e-AD - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) oraz dokumentów zastępujących e-AD.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze swoich składów podatkowych. Spółka korzysta z krajowego systemu teleinformatycznego (EMCS PL) służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (dalej "System").

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z brzmieniem ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2008 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm. - dalej "Ustawa o akcyzie") nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

2.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z brzmieniem ustawy o akcyzie nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji dokumentów zastępujących e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o akcyzie, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju,

b.

urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Artykuł 40 ust. 2-2e określają inne przypadki, w których można stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy - dotyczą one przemieszczania towarów do/z innych krajów Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 41 ustawy o akcyzie jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Na podstawie art. 41a ust. 3 ustawy o akcyzie przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1.

przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2.

sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie natomiast z ust. 5 tego przepisu, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

1.

wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo

2.

dokumentem zastępującym e-AD.

Z powyżej przytoczonych przepisów wynika, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się przy zastosowaniu e-AD, które są ewidencjonowane w Systemie. Przyjęcie takiej zasady, oznacza, że ustawodawca zrezygnował z obowiązku prowadzenia ewidencji administracyjnych dokumentów towarzyszących w formie papierowej.

Powyższe potwierdza także brzmienie art. 46 ust. 6 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym, w Systemie jest prowadzona ewidencja wszystkich przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wobec powyższego, wszystkie dane potrzebne do identyfikacji konkretnego przemieszczenia są zawarte w Systemie i dostępne zarówno podmiotom dokonującym przemieszczeń jak i organom podatkowym.

Za stanowiskiem Spółki przemawia także fakt, iż do dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 10 ustawy o akcyzie określał, iż podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych, a zarejestrowany handlowiec - otrzymanych, administracyjnych dokumentów towarzyszących. Dodatkowo, ust. 11 tego przepisu wskazywał, że ewidencje mogą być prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie ich prowadzenia.

Artykuł 41 ust. 10 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. zobowiązuje podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowanego wysyłającego jedynie do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Jednak niniejszy wniosek Spółki nie dotyczy takich towarów. Ustawa o akcyzie w obecnym brzmieniu nie zawiera przepisu, który zobowiązuje podmiot prowadzący skład podatkowy do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych e-AD.

Jednak należy wskazać, iż zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może do tego przemieszczenia stosować przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym. Z powyższego przepisu wynika, iż w odniesieniu do przemieszczeń wyrobów akcyzowych dokonywanych na terytorium kraju możliwe jest do końca 2011 r. stosowanie papierowych administracyjnych dokumentów towarzyszących. Oznacza to, że podmioty dokonujące przemieszczeń krajowych w oparciu o papierowe administracyjne dokumenty towarzyszące są nadal zobowiązane do prowadzenia ewidencji tych dokumentów.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za prawidłowością stanowiska Spółki jest fakt wykreślenia takich regulacji odnoszących się do obowiązku prowadzenia ewidencji z treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065).

W obowiązującym do 31 sierpnia 2010 r. rozporządzeniu MF z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 332, poz. 229, z późn. zm.) przepisy par. 6 przewidywały prowadzenie ewidencji dokumentów ADT, natomiast w obecnie obowiązującym akcie prawnym obowiązek prowadzenia ewidencji dotyczy jedynie dokumentów handlowych, w przypadku realizowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyrobów akcyzowych innych niż określone w zał. nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż zerowa. Konsekwentnie nic zatem nie mówi się o ewidencjonowaniu e-AD oraz dokumentów zastępujących e-AD.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że przepisy ustawy o akcyzie w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. nie zobowiązują Spółki do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy o akcyzie, na podstawie dokumentu zastępującego e-AD przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny i zawiera takie same dane jak e-AD.

Artykuł 41f ust. 1, określa, że System jest niedostępny, jeżeli użytkownik Systemu poinformuje Dyrektora Izby Celnej w Łodzi o niemożności przesyłania do Systemu dokumentów, a Dyrektor potwierdzi nieodstępność Systemu.

Na podstawie art. 41f ust. 5 ustawy o akcyzie, w przypadku gdy dostępność Systemu zostanie przywrócona, podmiot wysyłający i podmiot odbierający przesyłają do Systemu informacje, które nie mogły być przesłane wcześniej z powodu niedostępności Systemu. Natomiast zgodnie z ustępem 2 tego przepisu, po przywróceniu dostępności Systemu niezwłocznie po nadaniu e-AD numeru referencyjnego dokument ten zastępuje dokument zastępujący e-AD.

Z powyższych przepisów wynika, iż nawet w przypadku niedostępności Systemu podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi, informacje o dostawie znajdą się w Systemie ponieważ obydwie strony transakcji są zobowiązane do ich przesłania po przywróceniu dostępności Systemu.

Ponadto, żaden przepis ustawy o akcyzie nie określa obowiązku prowadzenia ewidencji dokumentów zastępujących e-AD. Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że przepisy ustawy o akcyzie nie zobowiązują jej do prowadzenia ewidencji dokumentów zastępujących e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy podczas niedostępności Systemu.

Podsumowując, Spółka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dokumentów zastępujących e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy podczas niedostępności Systemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Przy czym na podstawie uregulowań zawartych w art. 2 pkt 15 ustawy e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w myśl pkt 15a cytowanego artykułu ustawy dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Z kolei w myśl pkt 26 niniejszego artykułu System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Przy tym, w świetle art. 41f ust. 1 ustawy System jest niedostępny, jeżeli użytkownik Systemu poinformuje dyrektora Izby Celnej w Łodzi o niemożności przesyłania do Systemu dokumentów, a dyrektor potwierdzi niedostępność Systemu.

Zgodnie z uregulowaniem art. 41 ust. 10 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowany wysyłający są obowiązani do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Ponadto sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz sposób ewidencji dokumentów reguluje rozdział 2, wydanego zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065), zwanego dalej rozporządzeniem, które weszło w życie z dniem 1 września 2010 r.

Stosownie do zapisu § 3 rozporządzenia ewidencję:

1.

dokumentów handlowych, na podstawie których wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo i objęte na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

2.

dokumentów handlowych lub innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy

- zwaną dalej "ewidencją", należy prowadzić w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zasadne jest w tym miejscu wskazać, iż na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może do tego przemieszczania stosować przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż dokonuje przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze swoich składów podatkowych korzystając z krajowego systemu teleinformatycznego (EMCS PL) służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (System).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) oraz dokumentów zastępujących e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Jednocześnie z niniejszych przepisów nie wynika, iż podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) czy też dokumentów zastępujących e-AD.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku, w którym to Wnioskodawca, dokonuje przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze swoich składów podatkowych korzystając z krajowego systemu teleinformatycznego (EMCS PL) nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych elektronicznych administracyjnych dokumentów (e-AD) czy też dokumentów zastępujących e-AD związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl