IPPP3/443-632/10-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-632/10-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 27 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 26 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-632/10-2/MG z dnia 26 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja podpisała umowę przyznania pomocy w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W trakcie realizacji projektu Fundacja będzie ponosiła wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT i będą zrefundowane z dotacji pozyskanej na realizację projektu z Samorządu Województwa ponieważ we wniosku o dotację Fundacja wnosi o objęcie kosztami kwaIifikowalnymi kwot podatku od towarów i usług. Realizacja projektu związana jest z realizacją celów statutowych Fundacji.

Realizacja działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 służy realizacji Programu LEADER na terenie 11 gmin wiejskich należących do Fundacji. LEADER to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja.

Lokalna Grupa Działania Fundacja powstała w 2006 r. w wyniku realizacji Schematu I Pilotażowego Programu LEADER+. Członkami Fundacji są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego. Zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji celów statutowych, ale aktualnie działalności gospodarczej nie prowadzi i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Celem operacji jest wspieranie i aktywizacja lokalnej społeczności, instytucji społecznych, publicznych i gospodarczych, budowanie kapitału społecznego, poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych na obszarze objętym LSR poprzez szkolenia oraz organizacją wydarzeń promocyjnych, a także zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Fundacji, uwzględniając koszty bieżące biura.

Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego lokalną strategią rozwoju realizacji projektów, które przyczynią się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności oraz stymulowanie powstawania nowych miejsc pacy. W ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju zatwierdzonej przez samorząd województwa, Lokalna Grupa Działania wybiera projekty do realizacji w ramach środków przyznanych na realizację strategii. Pracownicy Lokalnej Grupy Działania pomagają wnioskodawcom w przygotowaniu projektów. Wnioski te mogą dotyczyć projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach następujących działań osi 3 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej:

1.

Różnicowane w kierunku działalności nierolniczej,

2.

Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,

3.

Odnowa i rozwój wsi,

4.

Małe projekty, które niekwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi tj. poprawy jakości życia lub większego zróżnicowana działalności gospodarczej na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania.

W ramach działania 4. 31. "Funkcjonowanie..." Fundacja otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) biura oraz na działania związane z informowaniem o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju; szkoleniem pracowników, członków Zarządu oraz czoków Komisji Programowej; realizacją wydarzeń promocyjnych kulturalnych oraz spotkaniami aktywizującymi społeczność lokalną szkoleniami lokalnych liderów. Towary i usługi związane z realizacją ww. działania nie będą służyły Fundacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT ponoszony w związku z realizacją projektu na zakup towarów i usług może stanowić koszt kwalikowalny.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT z Urzędu Skarbowego wg stanu prawnego na 2010 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Fundacja w związku z faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT i we wniosku o dotację do Samorządu Województwa Mazowieckiego wnosi o objęcie kosztami kwalifikowanymi podatku VAT uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Fundacja podpisała umowę przyznania pomocy w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizacja działania służy realizacji Programu LEADER na terenie 11 gmin wiejskich należących do Fundacji, którego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja. Podejmowana przez Fundację działalność nie jest działalnością

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl