IPPP3/443-627/12-2/JK - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz z tytułu nabycia paliwa do wynajmowanego samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-627/12-2/JK Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz z tytułu nabycia paliwa do wynajmowanego samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz prawa do odliczenia podatku od nabywanego paliwa do wynajmowanego samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz prawa do odliczenia podatku od nabywanego paliwa do wynajmowanego samochodu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabyć samochody osobowe z przeznaczeniem na wynajem. Będą one przeznaczone na ten cel przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z umową koszt paliwa będzie wliczany w cenę świadczonej usługi najmu. Podmiot wynajmujący samochód tankując paliwo, będzie pobierać faktury wystawione na Wnioskodawcę, a następnie przekaże je Wnioskodawcy. Wnioskodawca fakturując usługę, uwzględni w jej cenie również wartość paliwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT od nabywanych samochodów osobowych oraz od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do tych samochodów w związku z wynajmem pojazdów w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług.

Czy jeżeli po upływie sześciu miesięcy Wnioskodawca zacznie wykorzystywać samochód na cele własnej działalności konieczne jest skorygowanie VAT odliczonego przy nabyciu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest oddanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu a samochody te są przez Wnioskodawcę przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na ten cel przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika w szczególności z tytułu nabycia towarów i usług.

Kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związane z nabyciem samochodów oraz paliw regulują obecnie odpowiednio art. 3 oraz 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Natomiast stosownie do ust. 2 pkt 7 przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z art. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Zgodnie z niniejszym przepisem a contrario należy przyjąć, iż przysługuje prawo do dalszego obniżania podatku należnego w związku z zakupem paliw do pojazdów nie wymienionych w niniejszym przepisie, a więc w szczególności pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy. Wśród wymienionych w niniejszym przepisie pojazdów, które nadal korzystać mogą z obniżenia podatku VAT w związku z ich zakupem w ust. 2 pkt 7b wymienione zostały pojazdy, które zostały oddane przez podatnika w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i samochody te są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W związku z faktem, iż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca spełnia warunki wskazane w niniejszym przepisie tj. przedmiotem jego działalności jest między innymi oddawanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umów najmu i przedmiotowe pojazdy są przez okres przekraczający 6 miesięcy przeznaczone wyłącznie na te cele, a koszty związane z nabyciem paliwa ponosi Wnioskodawca, stoi on na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT w związku z nabyciem samochodów osobowych z przeznaczeniem na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy oraz paliwa do przedmiotowych pojazdów.

Taką interpretację ustawy potwierdza w szczególności interpretacja wydana dnia 31 maja 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu pod sygn. ILPP1/443-325/11-4/KL.

Ponadto, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż za prawidłowością przedstawionej przez niego interpretacji ustawy przemawia także okoliczność, iż to Wnioskodawca ponosi ciężar zapłaty podatku VAT w związku z zakupem samochodu oraz ponosi koszty zakupu paliwa do przedmiotowych pojazdów. Są zatem towarem wykorzystywanym przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych - stanowią składnik świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, wobec czego na podstawie art. 86 ust. 1 przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich zakupie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykorzystywania samochodów na cele własnej działalności po upływie sześciu miesięcy, nie ma konieczności korekty VAT odliczonego w całości przy ich nabyciu. Po upływie sześciu miesięcy przedmiotem działalności Wnioskodawcy nadal pozostaje oddanie samochodów do odpłatnego używania innym podmiotom. Jednocześnie samochód był przeznaczony wyłącznie do wynajmu przez ustawowo wymagany okres. To oznacza, że obowiązek korekty nie wystąpi nawet gdy później auto wykorzystywane jest do innych celów. Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Katowicach w piśmie IBPP2/443-882/09/UH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 247, poz. 1652), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 pkt 7 lit. b powyższego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Analiza powyższych regulacji jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Ponadto ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci. Samochody przez ww. okres muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel. Powyższe oznacza, że po okresie 6 miesięcy podatnik może przeznaczyć pojazd, oprócz najmu, również na pozostałe cele prowadzonej działalności, zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto na mocy art. 4 cyt. ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, iż przewidziany przepisem art. 4 ustawy nowelizującej, zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczy tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 (tekst jedn.: pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Jeżeli samochód korzysta z wyłączenia z tej grupy pojazdów poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, wówczas od zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu przysługuje prawo do odliczenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabyć samochody osobowe z przeznaczeniem na wynajem na okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Zgodnie z umową koszt paliwa będzie wliczany w cenę świadczonej usługi najmu. Podmiot wynajmujący samochód tankując paliwo, będzie pobierać faktury wystawione na Wnioskodawcę, a następnie przekaże je Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w związku z faktem, że zakupione przez Wnioskodawcę samochody osobowe będą używane do celów najmu przez co najmniej 6 miesięcy, przedmiotowe samochody będą korzystać z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej i Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu ich nabycia. Ponadto z uwagi na fakt, iż przedmiotowe samochody będą korzystać z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej w przedmiotowej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 4 ustawy nowelizującej i Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia 100% wysokości podatku VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu nabywanych do napędu przedmiotowych samochodów.

Jednocześnie, w sytuacji gdy w pierwszym okresie po zakupie Wnioskodawca przeznaczy przedmiotowe samochody osobowe na odpłatny najem, przez okres co najmniej sześciu miesięcy, a następnie po zakończeniu okresu pełnych 6-ciu miesięcy wynajmu przeznaczając je nadal do dalszego najmu zacznie wykorzystywać te samochody na cele własnej działalności Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w całości z tytułu nabycia przedmiotowych samochodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl