IPPP3/443-627/09-4/CS - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zamiany gruntu dokonanej pomiędzy gminą a spółką.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-627/09-4/CS Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zamiany gruntu dokonanej pomiędzy gminą a spółką.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 września 2009 r. dot. dostarczenia pełnomocnictwa lub uzupełnienia podpisu przez osobę upoważnioną - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany gruntu pomiędzy Gminą a Spółką - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany gruntu pomiędzy Gminą a Spółką.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem podatku VAT i posiada działkę Nr xx/1 o powierzchni 0,44 ha zabudowanej budynkiem remizy OSP z garażami. Remiza została wybudowana ok. 1970 r. Wartość całej nieruchomości (grunty wraz z budynkiem) została oszacowana na 395.000 zł. Dla przedmiotowego terenu nie został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jednakże w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tereny te zostały zakwalifikowane jako grunty pod zabudowę. Gmina nie korzystała z odliczeń podatku VAT. Ponadto Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miała prawo obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponoszone wydatki na ulepszenie były niższe niż 30 % wartości początkowej obiektu.

Nieruchomością Gminy z uwagi na położenie zainteresowana jest Spółka, która jest również podatnikiem podatku VAT. Posiada działkę o powierzchni 0,1322 ha zabudowaną budynkiem remizy. Zakończenie budowy remizy planowane jest na koniec 2009 r. Wartość nieruchomości została oszacowana na 1.435.000 zł. (netto) Spółka korzystała z odliczeń podatku VAT. Dla przedmiotowego terenu nie został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jednakże w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tereny te zostały zakwalifikowane jako grunty pod zabudowę. Gmina rozważa zamianę nieruchomości w wyniku której dokona przeniesienia własności swojej nieruchomości na rzecz Spółki natomiast Spółka przeniesie na jej własność swoją nieruchomość. Spółka zamierza odstąpić od dopłaty różnicy wartości nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zamiany nieruchomości dokonana między Gminą a Spółką podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak należy opodatkować zamianę nieruchomości między Gminą a Spółką.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Gmina jak i Spółka wstępują jako podatnicy podatku VAT. Stosownie do art. 7 ust 1 ustawy o VAT, zamiana nieruchomości powinna być traktowana jak dostawa towarów. Przy tej transakcji strony występują jednocześnie w charakterze dostawcy i nabywcy towaru. Dokonanie zamiany jest zatem odpłatną dostawą towarów, podlegającą regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług wystąpi po obu stronach, z tym, że do ustalenia podstawy opodatkowania Gmina przyjmie pełną wartość szacunkową (xx zł) nieruchomości i zastosuje art. 43 ust. 1 pkt 2 - zwolnienie od podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 zwolnieniu od podatku VAT podlega dostawa towarów używanych, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spółka nie skorzysta z katalogu zwolnień zawartych w ustawie o VAT i opodatkuje zamienianą nieruchomość stawką 22% w ten sposób, że do kwoty netto doliczy stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ustawy, z którego wynika, że towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Z powołanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy. Zapis art. 604 ww. ustawy Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel. Na podstawie powyższego można stwierdzić, że umowa zamiany na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów. Jak wynika z powyższego realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Co do zasady stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - Gmina - jest podatnikiem podatku VAT i posiada nieruchomość (grunt wraz z budynkiem remizy OSP z garażami), który został wybudowany ok. 1970 r. Dla przedmiotowego terenu nie został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jednakże w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tereny te zostały zakwalifikowane jako grunty pod zabudowę. Ponadto, Gmina nie korzystała z odliczenia podatku VAT od tej nieruchomości i nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższa nieruchomość stanowi przedmiot zamiany w ramach której Gmina otrzyma inną nieruchomość gruntową wraz z budynkiem remizy, która jest własnością Spółki. Budynek ten będzie ukończony pod koniec 2009 r., przy czym Spółka korzystała z odliczeń podatku VAT od ww. nieruchomości. Wartość całej nieruchomości gminy została oszacowana na xx zł. natomiast nieruchomość stanowiącą własność Spółki wyceniono na xx zł. Strony mają zamiar odstąpić od dopłaty różnicy wartości nieruchomości.

Analizując zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku w oparciu o wyżej powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż transakcja zamiany nieruchomości między Gminą a Spółką będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ww. transakcja będzie traktowana jak dostawa towarów. W związku z tym, podmioty które występują w powyższej sprawie jako strony umowy, winny wystawić faktury VAT - na podstawie cyt. art. 106 ust. 1 ustawy. Należy jednak zauważyć, iż Gmina będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podstawą tego zwolnienia jest art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT - jeżeli warunki odnoszące się do pierwszego zasiedlenia (zdefiniowanego w cyt. wyżej art. 2 pkt 14) są spełnione, lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

W konsekwencji powyższego ze zwolnienia od podatku VAT - w myśl art. 29 ust. 5 powołanej ustawy - będzie korzystać również dostawa gruntu, na którym posadowiony został budynek remizy wraz z garażami.

Analizując sytuację - uwzględniając cyt. przepisy ustawy oraz treść zawartego we wniosku zdarzenia przyszłego - odnoszącą się do dostawy nieruchomości przez Spółkę na rzecz Gminy należy stwierdzić, iż Spółka nie będzie mogła zastosować zwolnienia od podatku VAT, gdyż korzystała z odliczeń podatku od przedmiotowej nieruchomości na której znajduje się nieukończony budynek remizy, której zakończenie budowy zaplanowano pod koniec 2009 r. Wobec powyższego, dostawę tej nieruchomości należy opodatkować stawką VAT w wysokości 22 %.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż godnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., nieruchomości nie są uznawane za towar używany, gdyż zgodnie z definicją zawartą w tym przepisie za towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Tym samym, mimo wskazania błędnego przepisu w uzasadnieniu Gminy stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl