IPPP3/443-620/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-620/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych do faktur dokumentujących sprzedaż nieruchomości oraz terminu w jakim takie prawo przysługuje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących wystawionych do faktur dokumentujących sprzedaż nieruchomości oraz terminu w jakim takie prawo przysługuje.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka R. GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem (dalej: "Nabywca" lub "Wnioskodawca") posiada oddział w Polsce (pod nazwą R. GmbH Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na kupnie i sprzedaży nieruchomości, a także wynajmie nieruchomości innym podmiotom.

W dniu 28 lutego 2013 r. Wnioskodawca i T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S. Spółka komandytowa (dalej: "Zbywca") zawarły dwie umowy (dalej określane indywidualnie jako "Umowa A" i "Umowa B" lub łącznie jako "Umowy"), dotyczące kupna-sprzedaży nieruchomości położonych w Warszawie (dalej określane łącznie jako "Niewiadomości"), w tym siedmiopiętrowy (plus parter) budynek biurowo-usługowy wraz z jednopiętrowym budynkiem, obecnie funkcjonujący pod nazwą "N." (dalej: "Nieruchomość A") oraz siedmiopiętrowy (plus parter) budynek biurowy, funkcjonujący pod nazwą "G." (dalej:"Nieruchomość B").

Na dzień transakcji (zawarcia Umów), zarówno Zbywca jak i Nabywca byli zarejestrowani w Polsce dla celów VAT jako czynni podatnicy podatku VAT, co nie uległo zmianie do dnia niniejszego wniosku.

Na dzień zawarcia Umów, Nieruchomości były wynajmowane na rzecz najemców będących osobami trzecimi, na podstawie umów najmu zawartych z najemcami. Prawa i obowiązki Zbywcy (jako wynajmującego) wynikające z tych umów najmu zostały przejęte przez Nabywcę (z mocy samego prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu Cywilnego lub - w przypadku umów najmu dotyczących pomieszczeń, które nie zostały jeszcze przekazane najemcom na podstawie postanowień Umów). Niektóre z tych umów najmu dotyczących Nieruchomości przewidują zachęty, w szczególności, w postaci okresów wolnych od czynszu (tzw. "okresy bezczynszowe") i innych opłat, prowadzące do powstawania po stronie wynajmującego niedoborów czynszowych i niedoborów związanych z innymi opłatami, przypadające na okres również po dacie zamknięcia transakcji zbycia Nieruchomości.

Pierwotne ceny kupna-sprzedaży Nieruchomości zostały ustalone przy założeniu, że cała powierzchnia w budynkach jest wynajęta, oraz że wszyscy najemcy będą dokonywać płatności z tytułu czynszu i innych opłat w pełnej wysokości, począwszy od daty dokonania transakcji. Jednakże, z uwagi na fakt, że umowy najmu dotyczące każdej z Nieruchomości przewidują zachęty, w szczególności, w postaci okresów wolnych od czynszu i innych opłat, przypadające na okres również po dacie zamknięcia transakcji, ostatecznie ustalona cena za każdą z Nieruchomości została odpowiednio zmniejszona o takie niedobory. Powodem zastosowania takiego mechanizmu kalkulacji ceny była chęć zapewnienia, że ekonomiczny ciężar takich niedoborów jest efektywnie ponoszony przez Zbywcę, nie zaś przez Nabywcę.

Powyższe transakcje były opodatkowane VAT wg. stawki 23% oraz nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Prawidłowość takiego traktowania podatkowego omawianych transakcji została potwierdzona w interpretacjach indywidnalnych otrzymanych przez strony (Zbywca otrzymał interpretację indywidualną z dnia 4 grudnia 2012 r. nr IPPP1/443-1018/12-2/MPe, a Nabywca otrzymał interpretację indywidualną z dnia 23 listopada 2012 r., nr IPPP3/443-1057/12-4/k.c. oraz interpretację indywidualną z dnia 11 grudnia 2012 r., nr IPPB2/436-534/12-4/AF).

W dacie zawarcia Umów w odniesieniu do każdej z omawianych transakcji - Zbywca doręczył Nabywcy fakturę VAT, wystawioną w dniu zawarcia odpowiedniej Umowy, obejmującą ustaloną w powyższy sposób cenę dla Nieruchomości A oraz Nieruchomości B, odpowiednio.

Powyższe transakcje zostały zaewidencjonowane przez Zbywcę w jego rejestrze VAT oraz uwzględnione w deklaracji VAT za miesiąc luty 2013 r. (będący miesiącem zamknięcia transakcji).

Ponieważ każda z Nieruchomości została nabyta z zamiarem wykonywania przez Nabywcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Nabywca miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego przy nabyciu każdej z Nieruchomości od Zbywcy. Nabywca skorzystał z tego prawa w rozliczeniu VAT za miesiąc luty 2013 r. (będący miesiącem, w którym Nabywca otrzymał od Zbywcy faktury VAT dokumenujące omawiane transakcje) oraz skutecznie odzyskał podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości poprzez otrzymanie bezpośredniego zwrotu podatku.

Zawierając i wykonując każdą z Umów, Nabywca działał dla niemieckich funduszy inwestycyjnych zamkniętych, które nie posiadają osobowości prawnej (dalej każdy z nich jest indywidualnie określany jako "Fundusz" lub łącznie jako "Fundusze"). Mianowicie, zawierając i wykonując Umowę odnoszącą się do Nieruchomości A, Nabywca działał dla "E.", natomiast zawierając i wykonując Umowę odnoszącą się do Nieruchomości B - dla "E. III".

Dla celów omawianych transakcji każdy z Funduszy uzyskał od swoich inwestorów środki finansowe wystarczające na zapłatę pierwotnej ceny kupna-sprzedaży za daną Nieruchomość (bez uwzględnienia kwot, które wpłynęły na obniżenie pierwotnej ceny kupna-sprzedaży za każdą Nieruchomości (dalej: "Odliczenia"), wynikających z różnego rodzaju niedoborów, w tym niedoborów czynszowych). A zatem, część środków finansowych uzyskanych przez każdy z Funduszy od inwestorów nie została wykorzystana do zapłaty cen kupna-sprzedaży Nieruchomości, a równowartość Odliczeń jest raportowana jako jego rezerwa gotówkowa. Jednocześnie - na podstawie § 255 Niemieckiego Kodeksu Handlowego (HGB) oraz Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 16, mających zastosowanie do Funduszy - kwoty te nie mogą zostać zwrócone inwestorom.

Po zaniknięciu transakcji (tekst jedn.: po dniu 28 lutego 2013 r.) i w związku z wyżej wymienionymi regulacjami zawartymi w § 255 Niemieckiego Kodeksu Handlowego (HGB) oraz Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 16, niemiecki audytor Funduszy zarekomendował zmianę Umów. Mianowicie, audytor zarekomendował, aby Odliczenia odzwierciadlające niedobory w dochodzie generowanym przez Nieruchomości nie pomniejszały cen kupna-sprzedaży Nieruchomości, ale raczej stanowiły odrębną płatność o charakterze kompensacyjnym należną Nabywcy od Zbywcy. W konsekwencji - podążając za powyższymi rekomendacjami - obecnie Zbywca i Nabywca zamierzają zawrzeć aneksy do każdej z Umów, celem zmodyfikowania mechanizmu ich wzajemnych rozliczeń (dalej określane indywidualnie jako "Aneks A" oraz "Aneks B", lub łącznie jako "Aneksy").

Na podstawie Aneksów, cena kupna-sprzedaży każdej z Nieruchomości byłaby, co do zasady, kalkulowana bez uwzględnienia okresów wolnych od czynszu i innych opłat, niedoborów związanych z wynajmem oraz pewnych niedoborów związanych z innymi opłatami, przypadających na okres po dacie zamknięcia transakcji, tj. nie uwzględniałaby odliczeń wynikających z tego rodzaju niedoborów. A zatem, cena kupna-sprzedaży każdej z Nieruchomości wzrosłaby o równowartość takich odliczeń w stosunku do ceny wynikającej z danej Umowy.

Różnica pomiędzy ceną kupna-sprzedaży Nieruchomości określoną w danym Aneksie i ceną kupna Nieruchomości określoną w danej Umowie byłaby należna i płatna przez Nabywcę na rzecz Zbywcy w dacie zawarcia Aneksów. W każdym przypadku, kwota ta zostałaby powiększona o kwotę podatku VAT skalkulowaną przy zastosowaniu stawki 23%. W dniu zawarcia Aneksów Zbywca dostarczyłby Nabywcy odpowiednie faktury VAT korygujące, zwiększające ceny kupna-sprzedaży Nieruchomości.

Ponadto, na podstawie Aneksów, Zbywca zapłaciłby Nabywcy rekompensatę (dalej: "Rekompensata") za przyznane przez Zbywcę na rzecz najemców zachęty, w tym w szczególności okresy wolne od czynszu i innych opłat, niedobory związane z wynajmem oraz pewne inne niedobory, których Nabywca nie otrzyma od najemców, przypadające na okres po dacie zamknięcia transakcji, które pierwotnie zostały potraktowane jako Odliczenia. W celu uniknięcia wątpliwości, powodem zastosowania takiego mechanizmu jest zapewnienie, aby wszystkie kwoty odpowiadające w szczególności czynszowi netto oraz opłatom eksploatacyjnym, które byłyby płatne przez najemców do Nabywcy na podstawie umów najmu za okres od dnia 28 lutego 2013 r. (włącznie) lecz w praktyce nie są płatne przez najemców do Nabywcy w wyniku przyznania przez wynajmującego (Zbywcę) zachęt na rzecz najemców na podstawie umów najmu, zostały zrekompensowane Nabywcy przez Zbywcę.

W celu uproszczenia wzajemnych rozliczeń między stronami, wynikających z danego Aneksu, strony zamierzają ustalić, że:

1. różnica między ceną kupna-sprzedaży Nieruchomości określoną w danym Aneksie oraz ceną kupna-sprzedaży Nieruchomości wynikającą z danej Umowy, powiększona o podatek VAT oraz

2. Rekompensata wynikająca z danego Aneksu (powiększona o podatek VAT, jeśli dotyczy) zostaną rozliczone przez strony w drodze wzajemnego potrącenia powyższych należności.

Z perspektywy polskiego podatku dochodowego od osób prawnych, Rekompensata powinna zostać rozpoznana przez Nabywcę jako jego przychód podatkowy w dacie potrącenia.

Wnioskodawca zaznacza, że - równolegle z niniejszym wnioskiem - do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynie również wniosek Zbywcy o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku VAT, m.in. w zakresie terminu rozliczenia przez Zbywcę faktur VAT korygujących zwiększających podstawę opodatkowania i kwotę podatku VAT należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanych od Zbywcy faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Czy prawidłowym jest twierdzenie, że prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione) powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma od Zbywcy daną fakturę VAT korygującą lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanych od Zbywcy faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 Ustawy o VAT.

Ponadto, obowiązek wystawiania faktur określony w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT został sprecyzowany w Rozporządzeniu, które reguluje m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) - Rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Z kolei § 14 ust. 2 Rozporządzenia wskazuje na elementy, jakie powinna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku podwyższenia ceny.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym - w związku z zawarciem Aneksów - Zbywca zobowiązany będzie wystawić na rzecz Nabywcy odpowiednie faktury VAT korygujące do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione). Przedmiotowe faktury VAT korygujące zostaną wystawione przez Zbywcę na podstawie i zgodnie z § 14 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich zakupie, o ile nie znajdują zastosowania inne ograniczenia (w szczególności, wynikające z art. 88 ustawy o VAT).

Jednocześnie, art. 88 ustawy o VAT określa sytuacje, w których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego. W tym, w szczególności - w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Wykorzystywanie Nieruchomości przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych VAT:

W świetle przytoczonych powyżej uregulowań - zdaniem Wnioskodawcy - elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o jego prawie do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z związku z nabyciem Nieruchomości (w tym, podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Zbywcy faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości) jest potwierdzenie faktu, iż przedmiot transakcji jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i spełnia ustawową definicję podatnika, zawartą w art. 15 ustawy o VAT. Wnioskodawca nabywał Nieruchomości z zamiarem wykorzystywania ich do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Z chwilą nabycia Nieruchomości od Zbywcy Wnioskodawca stał się stroną umów najmu dotyczących Nieruchomości i rozpoczął prowadzenie działalności polegającej na wynajmie Nieruchomości. Taki typ działalności - jako odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, według podstawowej stawki VAT (obecnie na poziomie 23%). W konsekwencji - jak wynika z powyższego - należy uznać, że nabyte Nieruchomości (zgodnie z pierwotnym zamiarem Wnioskodawcy) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem VAT wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupu Nieruchomości z wykonywaniem czynności opodatkowanych).

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy po otrzymaniu od Zbywcy prawidłowo wystawionych faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione), będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z tych faktur VAT korygujących, gdyż Nieruchomości zostały nabyte przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i są wykorzystywane w tym celu i, tym samym, spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Brak okoliczności wyłączających prawo podatnika do odliczenia, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:

W celu rozstrzygnięcia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z otrzymanych od Zbywcy faktur VAT korygujących do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione) - zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT - konieczne jest również ustalenie, czy omawiane transakcje powinny być opodatkowane VAT.

W celu ustalenia skutków dostawy Nieruchomości w zakresie podatku VAT, zarówno Zbywca, jak Nabywca wystąpili do tutejszego organu z wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnych. W rezultacie, tutejszy organ wydał interpretacje indywidualne (w tym, interpretację indywidualną dla Zbywcy z dnia 4 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP1/4431018/12-/MPe) oraz interpretację indywidualną dla Nabywcy z dnia 28 listopada 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1057/12-4/k.c.)), w których potwierdził prawidłowość stanowiska, zgodnie z którym:

a.

transakcje sprzedaży Nieruchomości (w tym budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione) stanowiły dla Zbywcy odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT;

b.

transakcje sprzedaży Nieruchomości nie stanowiły dla Zbywcy transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części przedsiębiorstwa, wymienionych w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT;

c.

w odniesieniu do sprzedaży Nieruchomości (w tym budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione) nie znajduje zastosowania żadne ze zwolnień z opodatkowania VAT (w tym, w szczególności zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).

Stąd - w świetle braku okoliczności uzasadniających zastosowanie wyłączenia albo zwolnienia od podatku VAT - zawarte w dniu 28 lutego 2013 r. transakcje sprzedaży Nieruchomości powinny być opodatkowane VAT i zostały opodatkowane VAT (tekst jedn.: Zbywca naliczył podatek VAT należny na opisanych transakcjach sprzedaży budynków, budowli lub ich części wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione, według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanych od Zbywcy faktur VAT korygujących, z uwagi na łączne spełnienie następujących przesłanek, tj.:

a.

wykorzystywanie nabytych od Zbywcy Nieruchomości do wykonywania przez Nabywcę, jako podatnika, czynności opodatkowanych VAT (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT);

b.

brak okoliczności wyłączających takie prawo podatnika, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku VAT; w szczególności transakcje dostawy przez Zbywcę Nieruchomości na rzecz Nabywcy nie są transakcjami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (tekst jedn.: nie są wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem VAT) i nie korzystają z żadnego zwolnienia z opodatkowania VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym jest twierdzenie, że prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT korygujących wystawionych do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości (w tym, budynków, budowli lub ich części, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione) powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma od Zbywcy daną fakturę VAT korygującą lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT.

Artykuł 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT formułują ogólną regułę obowiązującą w obrocie krajowym, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę bądź też w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z kolei, w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT ustawodawca przewidział, że w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli zaś podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT nie zawierają odrębnego uregulowania co do sposobu ujmowania przez nabywcę faktur VAT korygujących podwyższających podstawę opodatkowania i kwotę podatku VAT (tzw. faktur VAT korygujących "in plus"). Stąd - zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do faktur VAT korygujących "in plus" nabywca winien stosować zasadę ogólną, wynikającą z art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Nabywca otrzyma od Zbywcy faktury VAT korygujące wystawione do faktur VAT dokumentujących sprzedaż Nieruchomości dopiero w dniu podpisania Aneksów (czyli, co najmniej kilka miesięcy po otrzymaniu faktur pierwotnych, uwzględnionych w rozliczeniach VAT za luty 2013 r.). W konsekwencji - zdaniem Wnioskodawcy - powinien on ująć takie faktury VAT korygujące zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT, czyli na bieżąco tj. w miesiącu ich otrzymania od Zbywcy (względnie w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), Jednocześnie - zdaniem Wnioskodawcy - nie będzie on zobowiązany do korygowania swoich rozliczeń VAT za luty 2013 r., w celu ujęcia w nich wystawionych przez Zbywcę faktur VAT korygujących "in plus".

Przyjęcie odmiennego stanowiska (prowadzącego do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze korygującej w miesiącu otrzymania faktury pierwotnej, bądź też w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), skutkujące koniecznością korygowania deklaracji podatkowej za poprzedni okres rozliczeniowy byłoby - zdaniem Wnioskodawcy - niezgodne / nieuzasadnione rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych. Powyższe podejście znajduje odzwierciedlenie zarówno w piśmiennictwie jak i w praktyce organów podatkowych (tekst jedn.: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r., (sygn. IPPP1-443-285/11-4/EK).

Reasumując - zdaniem Wnioskodawcy - po otrzymaniu od Zbywcy korekt faktur VAT zwiększających kwotę podatku VAT naliczonego, Nabywca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tych faktur korygujących w miesiącu otrzymania korekt faktur VAT lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl