IPPP3/443-619/09-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-619/09-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania refundacji poniesionych kosztów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania refundacji poniesionych kosztów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-619/09-2/KT z dnia 5 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Celem statutowym Stowarzyszenia jest realizacja nowoczesnych form pomocy socjalnej i aktywizacji osób mających problemy z funkcjonowaniem w społeczeństwie oraz działania edukacyjne i prewencyjne.

Stowarzyszenia pomaga nieodpłatnie następującym grupom społecznym:

* osobom dotkniętym biedą materialną, bezrobociem,

* dzieciom wymagającym wsparcia socjoterapeutycznego,

* młodzieży bezrobotnej,

* osobom, które tracą pracę, są ubogie i nie mają środków finansowych na przekwalifikowanie zawodowe,

* ofiarom przemocy,

* osobom dotkniętym chorobą alkoholową, narkomanią i ich rodzinom,

* osobom zagrożonym bezdomnością i bezdomnym,

* osobom realizującym środki probacji oraz zagrożonym kryminalizacją.

Stowarzyszenie swoją działalność prowadzi w oparciu o dotacje celowe otrzymywane od Miasta, Ministerstwa Sprawiedliwości, Wojewody. Przychody z ww. dotacji nie podlegają podatkowi VAT.

Stowarzyszenie 30 stycznia 2009 r. podpisało porozumienie z Urzędem Miasta w sprawie organizacji nieodpłatnych prac interwencyjnych i porządkowo-remontowych na terenie Miasta. Ww. prace nieodpłatne na terenie miasta są wykonywane w ramach programu aktywizacji społecznej, treningu pracy zorganizowanego dla mieszkańców S. zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją społeczną oraz osób odbywających sankcje karne w warunkach wolności (nieodpłatna praca społecznie użyteczna); do grupy tej zostali włączeni również skazani z Zakładu Karnego, którzy uczestniczą nieodpłatnie w wykonywaniu tych prac.

Zgodnie z porozumieniem Stowarzyszenie, organizując nieodpłatne prace interwencyjne i porządkowo-remontowe, ponosi koszty na zakup paliwa, benzyny do narzędzi spalinowych, odzieży ochronnej, podstawowych narzędzi roboczych i materiałów niezbędnych do realizacji prac, a także koszty związane z zatrudnieniem dwóch pracowników, wyznaczonych przez Stowarzyszenie do współpracy i nadzoru robót. Urząd Miasta refunduje ww. koszty na podstawie rachunków wystawianych przez Stowarzyszenie, z załączonymi do nich kserokopiami faktur poświadczających poniesienie tych wydatków. Koszty zatrudnienia pracowników nadzoru są dokumentowane listami płac.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług refundacja kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie w związku z organizowaniem nieodpłatnych prac interwencyjnych i porządkowo-remontowych na terenie miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy refundacja powyższych kosztów nie jest dopłatą do ceny usługi, gdyż realizacja porozumienia polegająca na organizacji tych prac w ramach programu aktywizacji zawodowej i społecznej nie jest usługą.

Zwrotu ww. kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie, dokumentowanych wystawionymi rachunkami z załączonymi do nich kserokopiami faktur i list płac poświadczających poniesienie tych wydatków, nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług. Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinny one być wykazane przez Stowarzyszenie jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do podstawy opodatkowania wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Zdaniem Stowarzyszenia otrzymany zwrot kosztów nie stanowi dopłaty do ceny, więc w takiej sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje powinny być opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, Stowarzyszenie będące organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem statutowym Stowarzyszenia jest realizacja nowoczesnych form pomocy socjalnej i aktywizacji osób mających problemy z funkcjonowaniem w społeczeństwie oraz działania edukacyjne i prewencyjne. Swoją działalność Wnioskodawca prowadzi w oparciu o dotacje celowe otrzymywane od Miasta, Ministerstwa Sprawiedliwości, Wojewody, przy czym przychody nie podlegają podatkowi VAT.

Na podstawie porozumienia zawartego z Urzędem Miasta Wnioskodawca organizuje nieodpłatne prace interwencyjne i porządkowo-remontowe na terenie miasta, wykonywane w ramach programu aktywizacji społecznej i treningu pracy, zorganizowanego dla wybranych grup mieszkańców miasta, którzy uczestniczą nieodpłatnie w wykonywaniu tych prac. Stowarzyszenie, organizując powyższe prace, ponosi koszty na zakup paliwa, benzyny do narzędzi spalinowych, odzieży ochronnej, podstawowych narzędzi roboczych i materiałów niezbędnych do realizacji prac, a także koszty związane z zatrudnieniem dwóch pracowników nadzoru robót. Urząd Miasta refunduje ww. koszty na podstawie rachunków wystawianych przez Stowarzyszenie, z załączonymi do nich kserokopiami faktur poświadczających poniesienie ww. wydatków oraz listą płac dla zatrudnionych pracowników.

W przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Stowarzyszenie refundacja nie jest zapłatą wynagrodzenia za świadczone usługi, lecz stanowi zwrot wydatków poniesionych na towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanego projektu.

Charakter przyznanego dofinansowania na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów nie spełnia przesłanek uznania tej czynności za świadczenie usług, gdyż nie ma bezpośredniego odbiorcy wykonywanej usługi oraz nie ma określonego wynagrodzenia na świadczoną usługę. Stowarzyszenie, wykonując opisane zadanie, realizuje swoje cele statutowe, nie osiągając z tego tytułu żadnych zysków.

Opisany rodzaj dotacji nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi, lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedmiotowy stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, iż skoro otrzymana przez Stowarzyszenie refundacja poniesionych kosztów nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług, nie będzie więc stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl