IPPP3/443-615/11-3/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-615/11-3/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia "pojazdu wyścigowego".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Firma prowadzi działalność od 1989 r. w zakresie 45.20 konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, 45.32 sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do samochodów osobowych i furgonetek, 45.11 sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, 77.11 wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, 29.10 produkcja silników do pojazdów samochodowych, 29.10 produkcja samochodów osobowych 29.20 produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych, 73.11 działalność agencji reklamowych, 28.99 produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Na cele prowadzonej działalności gospodarczej zakupiono "pojazd wyścigowy" czyli maszynę poruszającą się tylko po wydzielonych torach wyścigowych. Zakup został dokonany od firmy czeskiej - podatnika podatku VAT, zarejestrowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Czechach. Na każde zawody "pojazd" ten przewożony jest na lawecie (zarejestrowanej przyczepie). Pojazd ten nie podlega również rygorom przepisów o ruchu drogowym - nie podlega rejestracji. Mimo, iż wygląda jak samochód osobowy nie służy do przewozu osób - jest w nim miejsce tylko dla kierowcy. Pozostałą część zajmuje specjalna konstrukcja wzmacniająca (klatka bezpieczeństwa) oraz urządzenia sterujące. Pojazd został sklasyfikowany pod nr PKWiU 34.10.5. Przedmiotowy pojazd nie podlega rejestracji i będzie użytkowany wyłącznie na terenach zamkniętych, jest napędzany silnikiem o pojemności 1600 cm 3, data dopuszczenia pojazdu do użytku to 11 kwietnia 2011 r., pojazd jest eksploatowany na godziny pracy silnika, a więc nie można określić przebiegu pojazdu, moc silnika wynosi 220 KM.

Firma czeska wystawiła fakturę VAT w EURO w kwocie netto. Wnioskodawca wystawił fakturę wewnętrzną przeliczając wartość w złotych według kursu NBP po kursie z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego. Wnioskodawca naliczył 23% VAT i wpłacił na konto Urzędu Skarbowego oraz złożył informację VAT-23. Za właściwy okres rozliczeniowy wykaże w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. tj. środka transportu oraz w tej samej wysokości podatek naliczony obniżający podatek należny. Zainteresowany nie zastosował ograniczenia podatku naliczonego zawartego w art. 86 ust. 3 ponieważ dotyczą one pojazdów samochodowych podlegających rejestracji tj. dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych. Wpłacony uprzednio do urzędu podatek będzie pomniejszał wykazany w deklaracji podatek należny. Od przedmiotowego pojazdu Wnioskodawca nie naliczył podatku akcyzowego, ponieważ pojazd nie podlega rejestracji zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przedmiotowy pojazd jest zwolniony z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zainteresowany nie naliczył podatku akcyzowego ponieważ uważa, że pojazd samochodowy nie podlegający rejestracji nie podlega również opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą. (art. 1 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Natomiast, w myśl art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zakupił na cele prowadzonej działalności gospodarczej "pojazd wyścigowy" czyli maszynę poruszającą się tylko po wydzielonych torach wyścigowych. Zakup został dokonany od firmy czeskiej - podatnika podatku VAT, zarejestrowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Czechach. Na każde zawody "pojazd" ten przewożony jest na lawecie (zarejestrowanej przyczepie). Pojazd ten nie podlega również rygorom przepisów o ruchu drogowym - nie podlega rejestracji. Mimo, iż wygląda jak samochód osobowy nie służy do przewozu osób - jest w nim miejsce tylko dla kierowcy. Pozostałą część zajmuje specjalna konstrukcja wzmacniająca (klatka bezpieczeństwa) oraz urządzenia sterujące. Przedmiotowy pojazd nie podlega rejestracji i będzie użytkowany wyłącznie na terenach zamkniętych, jest napędzany silnikiem o pojemności 1600 cm 3, data dopuszczenia pojazdu do użytku to 11 kwietnia 2011 r., pojazd jest eksploatowany na godziny pracy silnika, a więc nie można określić przebiegu pojazdu, moc silnika wynosi 220 KM.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Jednakże w myśl art. 100 ust. 4 za samochody osobowe nie uważa się pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. A zatem, skoro Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy pojazd nie podlega rygorom przepisów o ruchu drogowym, tj. nie podlega rejestracji, to nie można go uznać za samochód osobowy podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Reasumując, nabyty wewnątrzwspólnotowo "pojazd wyścigowy" nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, ponieważ nie można go uznać za samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi rozstrzygnięcie w zakresie podatku akcyzowego, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług zostało zawarte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl