IPPP3/443-602/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-602/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych, elektronicznej wymiany danych, sprzedaży promocyjnej oraz powstrzymania się od zwrotu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (M.) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Spółka jest jednym z wiodących producentów oraz dystrybutorów produktów należących do grupy dóbr szybko-zbywalnych (dalej: "FMCG"), w szczególności słodyczy, lodów, dań gotowych, przystawek, żywności ekologicznej, napojów, jedzenia dla zwierząt, produktów dla zwierząt oraz gum i produktów cukrowych (dalej: "Produkty"). Sprzedaż Produktów stanowi dla M. czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

W ramach swojej działalności, Spółka współpracuje z odbiorcami Produktów posiadającymi odpowiednią sieć dystrybucji. Odbiorcami produktów M. (dalej: "Odbiorcy") są m.in. największe na rynku podmioty zajmujące się detaliczną i/lub hurtową dystrybucją Produktów do pośredników lub ostatecznych konsumentów.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, M. nabywa szereg usług o charakterze promocyjno-marketingowym oraz administracyjnym, których celem jest m.in. (i) zwiększenie wolumenu sprzedaży i udziału w rynku Produktów Spółki, oraz (ii) poprawa rentowności prowadzonej przez M. działalności. Podejmowane w tym zakresie przez Spółkę działania mają związek (w tym bezpośredni lub pośredni) z jej działalnością opodatkowaną VAT.

Powyższe usługi nabywane są przez M. m.in. bezpośrednio od Odbiorców Produktów, na podstawie zawartych z Odbiorcami porozumień (w szczególności umów). Spółka nabywa następujące rodzaje usług.

1. Usługi Marketingowe:

Spółka operuje na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym konkurenci prowadzą różnego rodzaju działania promocyjne skierowane na pozyskanie i utrzymanie klientów. W praktyce oznacza to, że dla powodzenia gospodarczej działalności M., Spółka powinna m.in. być w ciągłej gotowości do reagowania na działania marketingowe konkurencji, w tym mieć możliwość organizowania akcji promocyjnych w wymiarze i terminie określonym przez Spółkę i Odbiorcę.

W związku z tym, Spółka nabywa od Odbiorców usługi marketingowe, składające się w szczególności z (i) świadczenia na rzecz M. usług polegających na promocji marki Produktów Spółki przy użyciu różnych technik handlowych, oraz (ii) gotowości do planowania i realizacji takich akcji marketingowych przez Odbiorcę (dalej jako: "Usługi Marketingowe").

Nabywając Usługę Marketingową Spółka ma możliwość organizowania akcji promocyjnych swoich Produktów oraz szybkiego reagowania na działania konkurencji m.in. dzięki gotowości podmiotu (Odbiorcy), który w swojej sieci przeprowadzić może akcję promocyjno-marketingową w dowolnym (np. wskazanym przez M.) momencie. Prowadzenie akcji promocyjnych na rzecz Spółki ma za zadanie zwiększenie wolumenu sprzedaży Produktów M., tj. czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Wynagrodzenie za Usługę Marketingową może być ograniczone do określonej w umownie wysokości i jest wypłacane Odbiorcy za zorganizowanie akcji promocyjnych oraz za pozostawanie w gotowości do świadczenia takich usług na rzecz Spółki.

Wynagrodzenie za świadczenie ww. Usług Marketingowych jest dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Odbiorców na rzecz M. zawierających należny podatek VAT.

2. Usługi Elektronicznej Wymiany Danych:

Spółka nabywa od Odbiorców usługi elektronicznej wymiany danych, na które mogą składać się m.in.:

* usługi polegające na wdrożeniu po stronie Odbiorcy i/lub Spółki rozwiązań technicznych / możliwości wymiany danych w formie elektronicznej, lub

* usługi przesyłania/udostępniania danych pomiędzy M. a Odbiorcami w formie elektronicznej, lub

* usługi przesyłania pomiędzy M. a Odbiorcami faktur w formie elektronicznej,

dalej wspólnie jako: "Usługi EWD".

Usługi EWD umożliwiają transmisję między systemami informatycznymi M. oraz Odbiorców danych o komercyjnym oraz administracyjnym charakterze, z wykorzystaniem ustalonego standardu komunikacji. Transmisja określonego wspólnie pakietu danych może dotyczyć np. wysokości zapasów danego Produktu w magazynach Odbiorcy, jego wolumenu sprzedaży jak również faktur sprzedaży / zakupu w wersji elektronicznej.

Posiadanie aktualnych danych o wysokości sprzedaży Produktów lub stanach magazynowych pozwala Spółce na elastyczne reagowanie na panujące trendy rynkowe i szybkie dostosowywanie się do nich (np. zwiększenie produkcji w momencie wzrostu popytu, czy też zapobieganie czasowym niedostatkom Produktów u Odbiorcy lub nadmiernej produkcji oraz konieczności ich magazynowania w oczekiwaniu na wzrost popytu). Usługi EWD pozwalają również na ograniczenie kosztów związanych z drukowaniem, przesłaniem i archiwizowaniem faktur, co pozytywnie wpływa na rentowność działalności M. (działalności, która podlega opodatkowaniu VAT).

Wynagrodzenie za świadczenie Usług EWD jest obliczane na podstawie różnych zmiennych i dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Odbiorców na rzecz M. zawierających należny podatek VAT.

3. Usługa Sprzedaży Promocyjnej:

Wnioskodawca nabywa od Odbiorców usługi polegające na zobowiązaniu się Odbiorców do obniżenia cen sprzedaży Produktów stosowanych przez nich względem ostatecznego klienta (indywidualnego lub pośrednika), w zakresie i na zasadach określonych wspólnie z Odbiorcami (dalej: "Usługi Sprzedaży Promocyjnej"). Możliwe jest, że promocyjnej sprzedaży Produktów Spółki towarzyszą inne, równoległe działania promocyjne wykonywane przez Odbiorców np. ogłoszenia w gazetkach reklamowych, plakatach, akcje degustacyjne itd. Świadczenie tego typu (dodatkowych) usług promocyjnych nie jest przedmiotem niniejszego zapytania.

Dystrybucja Produktów M. (w tym w okresie promocji), dokonuje się za pośrednictwem Odbiorców, którzy sprzedają Produkty swoim klientom. W sytuacji m.in. prowadzenia akcji promocyjnej polegającej na obniżce ceny Produktów M., Spółka chce mieć pewność zastosowania przez Odbiorcę w stosunku do ostatecznego klienta (indywidualnego lub pośrednika) ceny promocyjnej/obniżonej. W związku z tym, Spółka zobowiązuje swoich Odbiorców do stosowania obniżonej ceny Produktu w uzgodnionym przez strony terminie i zakresie.

W praktyce, Usługa Sprzedaży Promocyjnej daje swego rodzaju gwarancję Spółce, że np. w przypadku ogłoszeń zamieszczonych na plakatach lub w gazetkach informujących o obniżce ceny Produktów, klient zakupi Produkty Spółki po cenie wskazanej w takiej gazetce / na takim plakacie tj. że Odbiorca zastosuje obniżkę ceny względem swojego klienta.

Działania Spółki w powyższym zakresie mają prowadzić do podniesienia wolumenu sprzedaży Produktów oraz zwiększenia rozpoznawalności i udziału marki w rynku, poprzez utrzymanie niższych cen Produktów w okresie objętym działaniami promocyjnymi. W celu prowadzenia tych działań, Spółka nabywa Usługi Sprzedaży Promocyjnej, które mają związek z działalnością opodatkowaną VAT Spółki - dają gwarancję zasad prowadzenia promocji za pośrednictwem Odbiorców, tym samym pozytywnie wpływając na wysokość zakupów Produktów przez Odbiorców od Spółki / sprzedaży Produktów M. przez Odbiorców.

Wynagrodzenie za Usługi Sprzedaży Promocyjnej jest obliczane na podstawie różnych zmiennych (m.in. różnicy w cenie podstawowej zakupu i/lub sprzedaży Produktów oraz cenie promocyjnej Produktów stosowanej przez Odbiorców przy ich sprzedaży). Wynagrodzenie za świadczenie Usług Sprzedaży Promocyjnej jest dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Odbiorców na rzecz M. zawierających należny podatek VAT. Faktury wystawiane są co do zasady po wykonaniu usługi przez Odbiorców.

4. Powstrzymywanie się on zwrotu towarów:

Ze względu na charakter Produktów sprzedawanych przez Spółkę możliwe jest, że w trakcie ich transportu do Odbiorcy, jak również ich magazynowania lub eksponowania u Odbiorcy, Produkty ulegną zniszczeniu, przeterminowaniu lub uszkodzeniu.

Strategia gospodarcza M. zakłada, że Spółka w miarę możliwości nie powinna angażować się w wymianę lub utylizację Produktów, które uległy zniszczeniu, przeterminowaniu lub uszkodzeniu u Odbiorcy. W związku z tym, Spółka dąży do tego, aby Odbiorca, już po odbiorze Produktów od Spółki, przejął na siebie ewentualne obowiązki w zakresie naprawy, utylizacji lub fizycznego pozbycia się wadliwych, uszkodzonych lub przeterminowanych Produktów.

Spółka nabywa zatem od Odbiorców usługi powstrzymania się od zwrotu Produktów w wyżej wymienionych sytuacjach.

Wynagrodzenie za świadczenie usług powstrzymania się od zwrotu Produktów może podlegać ograniczeniu do określonej przez strony kwoty w danym okresie rozliczeniowym np. roku kalendarzowym. Wynagrodzenie za świadczenie ww. usług jest dokumentowane za pomocą faktur wystawianych przez Odbiorców na rzecz M. zawierających należny podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie w jakim faktury otrzymane przez M. od Odbiorców dokumentują Usługi Marketingowe wskazane w punkcie 1 powyżej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tych fakturach, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim faktury otrzymane przez M. od Odbiorców dokumentują Usługi Marketingowe wskazane w punkcie 1 powyżej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tych fakturach, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawa o VAT nie precyzuje jakie warunki winny być spełnione aby uznać, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT. W tym celu należy odnieść się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "Trybunał" lub "TSUE"), które wskazuje jakie przesłanki są konieczne do zaistnienia transakcji objętej systemem VAT.

1. Istnienie świadczenia:

Dla uznania, iż dochodzi do czynności podlegającej opodatkowaniu VAT kluczowe jest istnienie przedmiotu czynności - świadczenia stanowiącego określone zachowanie po stronie dostawcy. W konsekwencji, wykonanie takiego świadczenia jest zasadniczo podstawą do żądania od świadczącego wynagrodzenia. Warunek ten został wskazany jako kluczowy do zaistnienia transakcji objętej opodatkowaniem VAT, co potwierdził TSUE m.in. w wyrokach w sprawie Apple Pear Development Council (wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86), czy też w sprawie Tolsma (wyrok z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93).

2. Beneficjent świadczenia:

Dla uznania, iż dana czynność podlegać powinna opodatkowaniu VAT konieczne jest również występowanie beneficjenta świadczenia, czyli podmiotu który przez nabycie świadczenia nabywa określoną korzyść.

Powyższe twierdzenie wynika m.in. z wyroku TSUE w sprawie Jurgen Mohr (wyrok z dnia 29 lutego 1994 r. w sprawie C-215/94), gdzie Trybunał wskazał, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu powinien występować konsument danej czynności (beneficjent), który uzyskuje korzyść z tytułu nabycia świadczenia. W uzasadnieniu tego orzeczenia, Trybunał stwierdził, że "Należy przyjąć, że, zgodnie z art. 2 (1) I Dyrektywy Rady (67/227/EWG) z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w sprawie podatków obrotowych (...) podatek VAT jest podatkiem generalnym od konsumpcji towarów i usług. W sprawie takiej jak niniejsza nie występuje konsumpcja w rozumieniu wspólnotowego systemu VAT. (...) W takich okolicznościach, podjęte przez rolnika zobowiązanie do zaprzestania produkcji mleka nie wiąże się z jakąkolwiek korzyścią dla Wspólnoty lub właściwych władz krajowych, która uzasadniałaby traktowanie ich jako konsumentów usługi. Przedmiotowe zobowiązanie nie stanowi zatem świadczenia usług w rozumieniu art. 6 (1) Dyrektywy."

W wyroku tym, Trybunał wskazał zatem jednoznacznie, że brak beneficjenta świadczenia powinien powodować wyłączenie transakcji z systemu VAT.

3. Stosunek zobowiązaniowy:

Dla uznania, iż świadczenie jest czynnością opodatkowaną VAT kluczowe jest także istnienie stosunku zobowiązaniowego pomiędzy podmiotem świadczącym, a beneficjentem, na podstawie którego dochodzi do wykonania świadczenia za wynagrodzeniem (świadczenie zwrotne). Stosunek taki może znajdować swoje potwierdzenie w zapisach umownych pomiędzy stronami transakcji.

Powyższe znajduje swoje potwierdzenie m.in. w wyroku w sprawie Tolsma (wyrok z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93), w którym Trybunał wskazał, że "usługi są świadczone "za wynagrodzeniem" w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącymi usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną odbiorcy."

4. Wynagrodzenie / odpłatność:

Elementem uznania świadczenia za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT jest również jego odpłatność. Oznacza to, że świadczenie podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu VAT, jeżeli jest odpłatne. Ponadto, między świadczeniem a odpłatnością (kwotą należną) powinien istnieć bezpośredni (konieczny) związek przyczynowy. Innymi słowy, dla uznania transakcji za podlegającą VAT konieczne jest, aby wynagrodzenie było należne za wykonanie/spełnienie świadczenia.

Wskazana przesłanka została wskazana m.in. z wyroku Trybunału w sprawie Apple Pear Development Council (wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86), w którym Trybunał stwierdził, że "koncepcja świadczenia usług wykonywanych za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem." Powyższe stanowisko Trybunał potwierdził również w wyroku w sprawie Tolsma (wyrok z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93).

Podsumowując, należy wskazać, że łączne spełnienie wskazanych powyżej przesłanek, czyli istnienie:

1.

świadczenia (określonego zachowania, czynności),

2.

beneficjenta, czyli podmiotu nabywającego świadczenie,

3.

stosunku prawnego pomiędzy świadczącym, a beneficjentem na podstawie którego dochodzi do świadczenia, oraz

4.

wynagrodzenia za to świadczenie,

- warunkuje możliwość stwierdzenia, że dana transakcja gospodarcza stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przy czym należy wskazać, że ustawa o VAT przewiduje przypadki, w których prawo do odliczenia VAT nie przysługuje. Sytuacje te reguluje m.in. art. 88 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki, świadczenie przez Odbiorców Usług Marketingowych stanowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlegające opodatkowaniu VAT.

Odbiorca dokonuje bowiem określonego świadczenia na rzecz Spółki w postaci:

* promocji marki Produktów Spółki przy użyciu różnych technik handlowych, oraz

* gotowości do planowania i realizacji takich akcji marketingowych przez Odbiorcę.

W zakresie promocji marki Odbiorca świadczy na rzecz M. usługę marketingowo-reklamową której celem jest promowanie marki oraz Produktów Spółki. W konsekwencji Spółka otrzymuje do Odbiorcy określoną korzyść mającą prowadzić do zwiększenia wolumenu sprzedaży Produktów M. Dodatkowo, Odbiorca dokonuje świadczenia na rzecz Spółki w postaci pozostawania w gotowości do przeprowadzenia takich akcji promocyjno-marketingowych. Nabycie tego świadczenia uprawnia Spółkę do możliwości wykorzystania zasobów Odbiorcy do przeprowadzenia akcji promocyjno-marketingowej np. w odpowiedzi na działania marketingowe konkurencji.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału w sprawie Kennemer Golf Country Club (wyrok z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie C-174/00), usługa gotowości do wykonywania czynności, po spełnieniu pozostałych przesłanek wskazanych poniżej, powinna być objęta zakresem opodatkowania VAT. W wyroku tym TSUE uznał, że " (...) art. 2 (1) VI Dyrektywy należy interpretować tak, iż roczne opłaty członkowskie wnoszone przez członków stowarzyszenia sportowego takiego, jak będące przedmiotem postępowania głównego, mogą stanowić wynagrodzenie za usługi świadczone przez to stowarzyszenie, nawet jeżeli członkowie, którzy nie korzystają lub korzystają nieregularnie z obiektów stowarzyszenia, muszą i tak opłacać roczne opłaty członkowskie."

W konsekwencji należy uznać, że sama możliwość skorzystania z usług Odbiorcy (na warunkach i w terminie określonym przez strony) stanowi świadczenie na rzecz M. Bez znaczenia pozostaje tu fakt, że w danym okresie czasu Spółka może faktycznie nie skorzystać z usług Odbiorcy. Świadczenie na rzecz M. polega bowiem na tym, że Spółka może skorzystać z tych usług w dowolnym czasie, bez konieczności np. przeprowadzania procesu negocjacyjnego, podpisywania formalnych umów, oczekiwania na dostępność Odbiorcy itd.

Dodatkowo należy wskazać, że w zakresie powyższego świadczenia istnieje:

* beneficjent świadczenia w postaci jego nabywcy, czyli Spółki, która uzyskuje opisane powyżej świadczenie (korzyść),

* stosunek prawny, na podstawie którego dochodzi do świadczenia na rzecz Spółki w zamian za wynagrodzenie (porozumienie/umowa zawarta między M. a Odbiorcą), oraz

* wynagrodzenie, którego wypłata jest dokonana w związku z wykonaniem świadczenia przez Odbiorcę na rzecz Spółki.

Z powyższego wynika zatem, że spełnione zostały wszystkie przesłanki do uznania świadczenia Usług Marketingowych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, mając na względzie charakter Usług Marketingowych, należy je zakwalifikować jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (przedmiotem świadczenia nie jest bowiem towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Nabywanie Usług Marketingowych jest powszechnie stosowanym efektywnym biznesowo narzędziem prowadzania działań marketingowych, które w ocenie M. ma związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT Spółki.

Nabywane przez M. Usługi Marketingowe, mają na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży Produktów M., tj. czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Pozostawanie w gotowości do świadczenia usług przez Odbiorcę ma również związek z czynnościami opodatkowanymi VAT Spółki, bowiem pozwala M. na odpowiednio szybkie reagowanie na działania konkurencji i ma za zadanie m.in. nie doprowadzić do zmniejszenia sprzedaży produktów M. tj. czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, nabywanie Usług Marketingowych ma związek z działalnością opodatkowaną VAT Spółki i tym samym uprawnia M. do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez Odbiorców z tego tytułu. Ze względu na fakt, że świadczenie Usług Marketingowych stanowi transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT (co zostało udowodnione powyżej), w ocenie M. nie zachodzą przesłanki ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego, w szczególności zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejszy wniosek rozstrzyga jedynie w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych natomiast w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług elektronicznej wymiany danych, sprzedaży promocyjnej oraz powstrzymania się od zwrotu towarów zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl