IPPP3/443-594/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-594/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie sprzedaży wina oznaczonego nieważnymi znakami akcyzy,

* prawidłowe - w zakresie sporządzenia spisu posiadanych wyrobów oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy,

* nieprawidłowe - w zakresie pozostałych obowiązków.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży wina oznaczonego nieważnymi znakami akcyzy, sporządzenia spisu posiadanych wyrobów oraz pozostałych obowiązków z tym związanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka dokonująca nabyć wewnątrzwspólnotowych wina, będąca zarejestrowanym odbiorcą wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury z zawieszeniem poboru akcyzy, zamówiła wino w marcu 2013 r. od dostawców hiszpańskich.

Dostawcy przygotowując zamówienie do wysyłki nakleili banderole na butelki i opakowania z winem. W międzyczasie wystąpiły trudności w realizacji transportu do Polski, dlatego też wino pozostawało w magazynach u dostawców w Hiszpanii do czerwca 2013 r.

W tym czasie w kwietniu 2013 r. minął 12 miesięczny termin ważności banderoli naklejonych na dostawę oczekującą na przywóz do Polski.

W czerwcu 2013 r. dostarczono wino na teren RP do nabywcy wina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy Spółka, która otrzymała wino opatrzone znakami akcyzy, a których to w międzyczasie 12 miesięczny termin ważności minął, może je sprzedawać tylko z tymi znakami akcyzy, bez doklejania dodatkowych znaków akcyzy.

2. Czy Spółka wyżej wymieniona w sytuacji zaistniałej powinna wystąpić do urzędu celnego ze spisem otrzymanego wina a opatrzonego znakami akcyzy, których termin minął w celu zawiadomienia o zaistniałym zdarzeniu.

3. Czy Spółka powinna dokonać jeszcze jakichś innych czynności, które nakładałyby na nią przepisy w związku z zaistniałą sytuacją.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Spółka może dokonywać sprzedaży wina opatrzonego znakami akcyzy, których 12 miesięczny termin ważności minął, jednakże nie może pomniejszyć podatku akcyzowego o koszty zakupu tych znaków akcyzowych.

2. Spółka powinna zawiadomić urząd celny o zaistniałym zdarzeniu i złożyć spis wina otrzymanego a opatrzonego banderolami, których 12 miesięczny termin ważności minął.

3. Spółka powinna wystąpić o podatkowe znaki akcyzowe na rok 2013 aby nowe nabycia wina było opatrzone znakami akcyzy za 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie sprzedaży wina oznaczonego nieważnymi znakami akcyzy,

* prawidłowe - w zakresie sporządzenia spisu posiadanych wyrobów oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy,

* nieprawidłowe - w zakresie pozostałych obowiązków.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą", określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 114 ust. 1 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 2 ww. załącznika zostało wymienione Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 (CN 2204), natomiast w pozycji 3 zostały wymienione wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi (CN 2205).

Stosownie do art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży (art. 116 ust. 3 ustawy).

W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół (art. 116 ust. 4 ustawy).

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (art. 116 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (...).

Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 3 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 125 ust. 1 pkt 3 ustawy podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Stosownie do art. 125 ust. 2 ustawy legalizacyjne znaki akcyzy są sprzedawane:

1.

posiadaczowi występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi;

2.

nabywcy wyrobów określonych w pkt 1, zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej.

Zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany, w okresie 12 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego - sprowadzić na terytorium kraju wyroby spirytusowe lub winiarskie oznaczone tymi znakami.

Stosownie do art. 136 ust. 2 ustawy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie.

Znaki, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi, w terminie 30 dni od dnia utraty ich ważności, podmiotowi, który je wydał (art. 136 ust. 3 ustawy).

Zwracającemu znaki akcyzy po terminach, o których mowa w ust. 3 i 7, nie przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących ważność podatkowych znaków akcyzy, kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy ani należności za legalizacyjne znaki akcyzy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonująca nabyć wewnątrzwspólnotowych wina, będąca zarejestrowanym odbiorcą wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury z zawieszeniem poboru akcyzy, zamówiła wino w marcu 2013 r. od dostawców hiszpańskich. Dostawcy przygotowując zamówienie do wysyłki nakleili banderole na butelki i opakowania z winem. W międzyczasie wystąpiły trudności w realizacji transportu do Polski, dlatego też wino pozostawało w magazynach u dostawców w Hiszpanii do czerwca 2013 r. W tym czasie w kwietniu 2013 r. minął 12 miesięczny termin ważności banderoli naklejonych na dostawę oczekującą na przywóz do Polski. W czerwcu 2013 r. dostarczono wino na teren RP do nabywcy wina.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości jakie czynności powinna wykonać w związku z zaistniałą sytuacją.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, że zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy, Spółka otrzymując znaki akcyzy w związku z planowanym nabyciem wewnątrzwspólnotowym wina miała obowiązek sprowadzenia tego wina oznaczonego znakami akcyzy w ciągu 12 miesięcy od ich otrzymania. Jednakże, jak wskazała Spółka, dwunastomiesięczny termin na sprowadzenie wina na terytorium kraju upłynął w kwietniu 2013 r., natomiast Spółka przedmiotowe wino sprowadziła na terytorium kraju dopiero w czerwcu 2013 r. W konsekwencji, ww. znaki akcyzy utraciły swoją ważność, na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy. A zatem, zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy, Spółka nie może dokonać sprzedaży nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów, ponieważ nie są oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy.

W rezultacie, w przedstawionej sytuacji, na Spółce ciąży obowiązek oznaczania ww. wina legalizacyjnymi znakami akcyzy, który, zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w przypadku gdy wyroby te są przeznaczone do dalszej sprzedaży. Ponadto, stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy, Spółka jest obowiązana sporządzić spis tych wyrobów i przestawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Reasumując, odpowiadając na przedstawione we wniosku pytania, należy stwierdzić, że:

1. Spółka nie może sprzedawać nabytego wina oznaczonego jedynie nieważnymi już znakami akcyzy.

2. Spółka jest obowiązana sporządzić spis posiadanych wyrobów oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

3. Spółka jest zobowiązana wystąpić o znaki legalizacyjne i oznaczyć nimi posiadane wyroby, a w przypadku kontynuowania działalności w tym zakresie i kolejnych nabyć wewnątrzwspólnotowych wystąpić z wnioskiem o wydanie podatkowych znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* nieprawidłowe - w zakresie sprzedaży wina oznaczonego nieważnymi znakami akcyzy,

* prawidłowe - w zakresie sporządzenia spisu posiadanych wyrobów oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy,

* nieprawidłowe - w zakresie pozostałych obowiązków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl