IPPP3/443-590/10-6/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-590/10-6/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. Organu) na wezwanie z dnia 9 sierpnia 2010 r., oraz uzupełnionego w dniu 30 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu) na wezwanie z dnia 16 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług sklasyfikowanych, jako roboty wykończeniowe budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. Organu) na wezwanie z dnia 9 sierpnia 2010 r., oraz uzupełniony w dniu 30 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu) na wezwanie z dnia 16 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług sklasyfikowanych, jako roboty wykończeniowe budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą Irlandzką świadczącą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej swoje usługi. W tym celu jest zarejestrowany, jako podatnik VAT. Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca zajmuje się między innymi projektowaniem łazienek i kuchni w budynkach mieszkalnych (PKOB dział 11). Usługa ta jest wykonywana wraz z montażem. Działalność ta polega na zaprojektowaniu aranżacji wnętrza wraz z armaturą sanitarną typu: wanny, umywalki, bidety, brodziki, zlewy wraz z bateriami i osprzętem, a następnie po akceptacji klienta zamawiane zostają te części armatury. Po otrzymaniu niezbędnych elementów Wnioskodawca przystępuje do montażu u klienta. Poszczególne elementy montuje się w sposób stały do podłoża, ścian lub stałych konstrukcji. Sporadycznie w celu wykonania usługi Wnioskodawca korzysta z usług firm podwykonawczych. Podwykonawcy wykonują wtedy montażu w mieszkaniu naszego klienta ze swoich materiałów lub z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę.

Symbol polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) kwalifikuje wyżej wymienione usługi pod numerami:

* PKWiU: 45 45 1913 roboty wykończeniowe budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem działania jest kompleksowe wykończenie lokalu zaliczanego do budownictwa mieszkaniowego. W skład usługi wchodzi projekt wykonawczy usługi jednakże jest to działanie pomocnicze mające na celu uzgodnienie z klientem sposobu wykończenia lokalu. Przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa dlatego trudne staje się wyłączenie z niej poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem firmy jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie są więc usługami architektonicznymi i inżynierskimi sklasyfikowanymi pod numerem 74.20 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prace wykonywane przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy sklasyfikowane przez GUS jako roboty związane z wyposażeniem kuchni i łazienki w niezbędną armaturę sanitarną wykonywane w lokalach mieszkalnych mogą korzystać z preferencyjnej 7% stawki VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na zakwalifikowanie wykonywanych robót do grupy robót budowlano-wykończeniowych oraz fakt, że wykonywane są one w obiektach mieszkalnych spełnione zostają przesłanki o których mowa w art. 41 ustawy VAT oraz § 6 ust. 2

Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podatku VAT i usługi mogą korzystać z preferencyjnej 7% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ww. ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Tut. Organ pragnie zwrócić uwagę, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) przestał obowiązywać z dniem 31 grudnia 2009 r. Od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). W świetle § 37 ww. rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

* prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

* prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

* instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zgodnie z PKWiU grupa 45.4 obejmuje roboty budowlane wykończeniowe. Natomiast pod symbolem PKWiU 45.45.13 wymienione zostały "Roboty wykończeniowe budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane.".

Jak wynika z powyższego, ustawa o VAT, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje:

111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że przedmiotem działania Wnioskodawcy jest świadczenie usługi kompleksowej polegającej na wykończeniu lokalu w budynku zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego. Działalność ta polega na zaprojektowaniu aranżacji wnętrza wraz z armaturą sanitarną typu: wanny, umywalki, bidety, brodziki, zlewy wraz z bateriami i osprzętem, które to elementy montuje się w sposób stały do podłoża, ścian lub stałych konstrukcji. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wykonywany przez Niego projekt to działanie pomocnicze mające na celu uzgodnienie z klientem w jaki sposób ma zostać wykończony lokal. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie projektu nie są usługami architektonicznymi i inżynierskimi sklasyfikowanymi pod numerem PKWiU 74.20. Usługa, którą wykonuje Wnioskodawca sklasyfikowana została pod symbolem PKWiU 45.45.13 jako roboty wykończeniowe budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane. Sporadycznie w celu wykonania usługi Wnioskodawca korzysta z usług firm podwykonawczych. Podwykonawcy wykonują wtedy montaż w mieszkaniu klienta ze swoich materiałów lub z materiałów zakupionych przez Wnioskodawcę.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku VAT z tytułu robót związanych z wyposażeniem kuchni i łazienki w niezbędną armaturę sanitarną.

Analizując sytuację przedstawioną we wniosku należy stwierdzić, iż usługi będące przedmiotem zapytania sklasyfikowane do grupy PKWiU 45.45.13 wykonywane przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, w lokalach mieszkalnych mogą korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 45 zł w dniu 15 czerwca 2010 r., a wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, różnica w kwocie 5 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na numer rachunku bankowego wskazanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl