IPPP3/443-588/12-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-588/12-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 0I.05.2011 r. pod oznaczeniem E. Jednym z przedmiotów tej działalności są formy edukacji sklasyfikowane pod PKD 85.852.Z, 85.59.B.

Dnia 6 listopada 2011 r. została podpisana umowa z Uniwersytetem a firmą Wnioskodawcy z siedzibą w W. na przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów z przedmiotu "Estetyka..." w roku akademickim 2012/12 w ramach Projektu realizowanego w ramach wniosku o dofinansowanie projektu. W paragrafie 4 umowy jest zapis, iż wynagrodzenie z tytułu przedmiotów zamówienia współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Spójności.

Dnia 1 marca 2011 r. została podpisana umowa z Uniwersytetem a firmą Wnioskodawcy na przeprowadzenie zajęć warsztatu "Wykorzystanie..." w ramach zadania 13 Projektu realizowanego w ramach wniosku o dofinansowanie projektu. W paragrafie 5 umowy jest zapis, iż wynagrodzenie z tytułu przedmiotów zamówienia współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Spójności.

Uniwersytet pismem z dnia 8 maja 2012 r. skierowanym do firmy Wnioskodawcy oświadczył, że zajęcia szkoleniowe:

1.

zajęcia grupowe "Estetyki..."

2.

zajęcia "Wykorzystywanie..."mają charakter usługi kształcenia/przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych.

Uczestnikami szkoleń dydaktycznych są studenci Uniwersytetu, którzy podczas zajęć zdobywają i poszerzają swoją wiedzę niezbędną do wykonywania swojego zawodu po ukończeniu swojej edukacji. Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą muzyczną i przyszłym zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, poszerzenie wiedzy i kwalifikacji do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przeprowadzenie zajęć szkoleniowych "Estetyka..." oraz zajęć "Wykorzystanie..." (dalej: "usługi") w ramach projektu, finansowanych ze środków publicznych, dla studentów Uniwersytetu, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") przewidzianemu w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, o ile wynagrodzenie będzie pochodziło (będzie finansowane) w co najmniej 70% ze środków pieniężnych otrzymanych przez podmioty nabywające usługi z budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego (dotacji otrzymywanym na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy przeprowadzenie zajęć szkoleniowych "Estetyka..." oraz zajęć "Wykorzystanie..." w ramach projektu POKL finansowanych ze środków publicznych dla Uniwersytetu są usługami kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego i będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: "rozporządzenie"), o ile wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie pochodziło (będzie finansowane) w co najmniej 70% ze środków pieniężnych otrzymanych przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy usługi z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dotacji otrzymywanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT zwalnia się od podatku VAT "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemieoświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznychoraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane".

W świetle powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż usługi kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy o oświacie, tj. usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, jeżeli są finansowane w całości ze środków publicznych.

Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (Dz. U. UE L Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Powyższe oznacza, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy.

W myśl art. 44 powołanego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Mając na względzie, to, że przedmiotem usług kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usług mających za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych, rozwijanie kompetencji zawodowych studentów, będą to zagadnienia kierunkowe (będące w bezpośrednim związku z danym zawodem i branżą, w której funkcjonują lub będą funkcjonowały osoby szkolone), należy stwierdzić, że usługi będą miały niewątpliwie związek z kształceniem zawodowym i/lub przekwalifikowaniem zawodowym.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 lipca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak IPPP1-443-742/11-4/JL): " (...) wynagrodzenie za świadczone usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w tym usługi mające za przedmiot przygotowanie słuchaczy do egzaminów zawodowych, będzie finansowane w co najmniej 70% z dotacji (otrzymywanych przez podmioty nabywające od Wnioskodawcy) z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, spełniony zostanie warunek limitujący zastosowanie zwolnienia od podatku VAT wynikający z przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia."

Pismem z dnia 13 marca 2012 r. nr NCBiR-DWPOKL-SFIPOKL-1-43/LZ/2012/1641 Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej w ramach Priorytetu IV POKL, informuje, że zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów dotyczącym zwolnień z podatku VAT wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub być zwolnione z podatku VAT, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

1.

zajęcia grupowe "Estetyki..." umowa

2.

zajęcia "Wykorzystywanie..." umowamają charakter usługi kształcenia/przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych.

Zgodnie z zawartymi umowami o przeprowadzenie zajęć dydaktycznych między Zamawiającym (Uniwersytetem) a Wykonawcą (E.), w paragrafie 4 i 5 jest mowa, że "wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu przedmiotu zamówienia współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego".

W świetle powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c i w powiązaniu z paragrafem 4 cytowanej powyżej umowy, Wnioskodawca stwierdza, że środki stanowiące Jego wynagrodzenie pochodzą ze środków publicznych.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji prawa podatkowego z dnia 30 marca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak IPPP2/443-954/10-5//MM), w której organ interpretacyjny orzekł: "Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W ocenie tut. Organu podatkowego wskazany w tych przepisach termin "finansowanie ze środków publicznych" należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne, bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych".

Reasumując:

W ocenie Wnioskodawcy, zostały wypełnione przesłanki do zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c.

1)

Uczestnikami szkoleń dydaktycznych są studenci Uniwersytetu, którzy podczas zajęć zdobywają i poszerzają swoją wiedzę i kwalifikacje niezbędne do wykonywania swojego zawodu po ukończeniu swojej edukacji, co należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

2)

Szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż ww. zajęcia dydaktyczne mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub przyszłym zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, poszerzenie wiedzy i kwalifikacji do celów zawodowych.

Ponieważ powyższe szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego i są w całości świadczone ze środków publicznych, tym samym spełniają warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać trzeba, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi szkoleniowe na podstawie umów zawartych z Uniwersytetem. Usługi polegają na przeprowadzaniu zajęć dydaktycznych dla studentów z przedmiotu "Estetyka..." w ramach Projektu oraz zajęć warsztatu "Wykorzystanie..." w ramach Projektu. Projekty realizowane przez zleceniodawcę współfinansowane są z ze środków Unii Europejskiej, tj. z Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Uczestnikami szkoleń dydaktycznych są studenci Uniwersytetu, którzy podczas zajęć zdobywają i poszerzają swoją wiedzę niezbędną do wykonywania swojego zawodu po ukończeniu swojej edukacji.

Z wniosku wynika, że opisane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą i przyszłym zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, poszerzenie wiedzy i kwalifikacji do celów zawodowych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Jego wynagrodzenie za opisane szkolenia jest finansowane przez Uniwersytet w całości ze środków publicznych, tj. ze środków pieniężnych otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz z funduszy europejskich.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są: dochody publiczne; środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2; przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych; oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a - c powyższego przepisu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wynagrodzenie Wnioskodawcy, finansowane przez zleceniodawcę ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz ze środków budżetowych, jest wynagrodzeniem finansowanym w całości ze środków publicznych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy.

Tym samym, opisane usługi szkoleniowe, będące - jak wynika z wniosku - usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu dysponującego środkami publicznymi, finansowane w całości z tych środków, są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl