IPPP3/443-585/12-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-585/12-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Informacje ogólne

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT działającym na rynku nieruchomości. Spółka zamierza przeprowadzić inwestycje polegające na budowie budynków z lokalami użytkowymi przeznaczonymi na wynajem.

W tym celu Spółka planuje nabyć prawo użytkowania wieczystego gruntu (dalej: Grunt) składającego się z działek ewidencyjnych: 33/3, 33/4, 33/S w obrębie ewidencyjnym. Wskazane powyżej działki ewidencyjne objęte zostały księgą wieczystą o numerze prowadzoną przez Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych, od podatnika zarejestrowanego dla celów VAT (dalej: Kontrahent lub Sprzedający).

Nabycie przez Kontrahenta prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego opisane działki oraz prawa własności zabudowy nastąpiło z dniem 5 grudnia 1990 r. z mocy samego prawa, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (aktualnie art. 200 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami), co zostało potwierdzone stosowną ostateczną decyzją Wojewody z dnia 10 grudnia 2007 r.

Obecnie dla obszaru, na którym znajdują się ww. działki, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a Sprzedający nie uzyskał decyzji o warunkach zabudowy. W ewidencji gruntów i budynków, działkom została nadana klasyfikacja BI - "Inne tereny zabudowane". Z wypisu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta wynika, że działki znajdują się na terenach oznaczonych jako tereny zabudowy wielofunkcyjnej do zabudowy powyżej 30 m (C) > 30 o średnim wskaźniku intensywności zabudowy powyżej 3,5.

W listopadzie 2011 r. Spółka została wyłoniona w drodze przetargów jako nabywca prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności budynków znajdujących na działce 33/3 wraz ze znajdującą się na niej infrastrukturą techniczną oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu na działkach o numerach ewidencyjnych 33/4 oraz 33/5 - również ze znajdującą się na nich infrastrukturą techniczną.

Po dopełnieniu stosownych procedur, pomiędzy Spółką a Sprzedającym ma dojść do zawarcia umów kupna-sprzedaży prawa wieczystego użytkowania Gruntu wraz z prawem własności znajdujących się na ww. gruntach budynków oraz infrastruktury technicznej.

Dostawa ww. nieruchomości ma nastąpić w 2012 r.

2.

Przedmiot wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej

2.1. Działka

Niniejszy wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej dotyczy planowanej transakcji sprzedaży prawa wieczystego użytkowania jednej z wymienionych wyżej działek - działki o numerze ewidencyjnym 33/5 (dalej: Działka), wraz z infrastrukturą techniczną zlokalizowaną na tej Działce. Przedmiot planowanej transakcji sprzedaży, czyli prawo wieczystego użytkowania Działki wraz z infrastrukturą techniczną, określony jest w dalszej części niniejszego wniosku jako "Nieruchomości".

2.2. Infrastruktura techniczna

Na Działce znajduje się infrastruktura techniczna (dalej: Infrastruktura Techniczna), na którą składają się:

1.

ogrodzenie blacha na słupkach zabetonowanych długości 15 m i wysokości 2 m;

2.

ogrodzenie z blachy trapezowej w ramach kątownika długości 24 m, wysokości 1,8 m;

3.

ogrodzenie z blachy na słupkach zabetonowanych w części z siatki w ramach kątownika, długości 39,5 m, wysokości 2,05 m;

4.

ogrodzenie z przęseł stalowych z kątownika i prętów długości 39 m, wysokości 1,2 m;

5.

ogrodzenie z desek w ramach kątownika długości 23 m i wysokości 1,8 m;

6.

ogrodzenie z blachy trapezowej na słupkach zabetonowanych długości 49,5 m, wysokości 2m.

W odniesieniu do opisanej wyżej Infrastruktury Technicznej Sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie, których wysokość stanowiłaby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Na Działce zlokalizowane są także pozostałe urządzenia infrastruktury technicznej (w tym murowana czerpnia powietrza o pow. zabudowy 41,04 m#178; - element systemu wentylacji budynku dworca znajdującego się na sąsiedniej działce, należącego do Kontrahenta), które zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nie stanowią części składowej gruntu, a co za tym idzie nie są przedmiotem sprzedaży.

W związku z planowaną transakcją sprzedaży prawa wieczystego użytkowania Działki, na zlecenie Sprzedającego wykonana została przez architekta "Analiza możliwości zabudowy terenu "W dokumencie tym przyjęto, że na Działce wybudowane zostaną budynki o charakterze biurowym, handlowo-usługowym oraz mieszkalnym, o wysokości zabudowy od 2 do 7 kondygnacji.

Z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji wynika, że sprzedający dotychczas nie otrzymała żadnej decyzji ani nie dysponuje żadnymi informacjami, które wskazywałyby, że na Działce nie jest możliwa zabudowa wskazana w ww. dokumencie.

2.3. Umowy najmu

Część Działki objęta jest umową najmu, a ich przedmiot stanowi plac z przeznaczeniem na parking, wraz ze zlokalizowaną na działce infrastrukturą Techniczną, w tym m.in. znajdującymi się na Działce ogrodzeniami.

W dniu, w którym Sprzedający dokona zbycia Nieruchomości na rzecz Spółki, upłynie więcej niż dwa lata od dnia, w którym wspomniana Infrastruktura Techniczna była wydana do używania najemcy, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

2.4. Oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT

Działając na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) (dalej: ustawa o VAT), strony umowy sprzedaży (Spółka oraz Sprzedający) złożą, właściwemu dla Wnioskodawcy naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dokonaniem dostawy, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy Nieruchomości. Oświadczenie będzie zawierać wszystkie elementy określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

2.5. Wnioski złożone przez Sprzedającego

Jednocześnie Spółka informuje, że Sprzedający złożył analogiczny wniosek o interpretację podatkową w zakresie opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości. Przedmiotem zapytania Sprzedającego było ustalenie, czy planowana sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu standardową stawką VAT. Właściwy wniosek został złożony w dniu 15 maja 2012 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku) i nadano mu numer sprawy IPPP1-443-403/12-2/EK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości w konsekwencji opodatkowania tej transakcji VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, w konsekwencji opodatkowania VAT transakcji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z ust. 10 i 11 ustawy o VAT oraz w sytuacji wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych, przy jednoczesnym braku zaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT, będzie on miał prawo odliczyć VAT wykazany na fakturze.

1.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

1.1 Opodatkowanie VAT dostawy nieruchomości

Przepisy o VAT stanowią, że dostawa gruntów zabudowanych podlega opodatkowaniu VAT w ten sam sposób, w jaki opodatkowana jest dostawa budynków, budowli lub ich części, posadowionych na tym gruncie. Zasada ta wynika z treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, mocą którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W odniesieniu do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów, opisana powyżej regulacja znajduje swoje uzupełnienie w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej; Rozporządzenie wykonawcze). Zgodnie z tym przepisem, zwolniona z opodatkowania jest dostawa prawa użytkowania wieczystego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, dokonując analizy opodatkowania VAT dostawy Nieruchomości, w pierwszej kolejności należy ocenić, jakie składniki stanowią - z ekonomicznego punktu widzenia - przedmiot dostawy.

1.2 Opodatkowanie VAT dostawy budowli

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wskazuje, iż zwolniona z VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy dostawa ta jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedłenia lub przed nim albo w ciągu 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a ponadto złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Odnosząc powyższe przepisy do zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że elementy Infrastruktury Technicznej zlokalizowanej na Działce stanowią obecnie przedmiot najmu, który został wydany najemcy w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT wcześniej niż w ciągu 2 lat od daty sprzedaży Nieruchomości. Wydanie elementów Infrastruktury Technicznej spełniających definicję budowli, czyli ogrodzeń służących funkcjonowaniu parkingu strzeżonego, stanowiło na gruncie przepisów o VAT pierwsze zasiedlenie (zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT).

Mając na uwadze fakt, że w odniesieniu do elementów Infrastruktury Technicznej, Sprzedający nie ponosił wydatków na ulepszenie, których wysokość stanowiłaby co najmniej 30% wartości początkowej elementów tej Infrastruktury, dostawa budowli posadowionych na Działce stanowić będzie dostawę dokonaną po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Dostawa taka, co do zasady, podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Należy jednak zaznaczyć, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, strony umowy sprzedaży (Spółka oraz Sprzedający) złożą, właściwemu dla Wnioskodawcy naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dokonaniem dostawy, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy Nieruchomości, a oświadczenie to będzie zawierać wszystkie elementy określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, dostawa budowli posadowionych na Działce będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej w wysokości 23%.

1.3 Opodatkowanie VAT dostawy gruntów zabudowanych

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości opodatkowania. W związku z tym dostawa gruntów zabudowanych podlega opodatkowaniu według tej samej stawki, która ma zastosowanie do budowli posadowionych na tym gruncie.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 11 cytowanego powyżej Rozporządzenia wykonawczego, zwolniona z opodatkowania jest dostawa prawa użytkowania wieczystego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Mając na uwadze fakt, iż Działka jest gruntem zabudowanym, dostawa prawa użytkowania wieczystego tego gruntu podlega opodatkowaniu w sposób analogiczny do dostawy budowli posadowionej na tym gruncie. Jak wskazano w punkcie O powyżej, dostawa budowli będzie podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej. Wobec powyższego dostawa prawa wieczystego użytkowania gruntu także będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 23%.

Należy również podkreślić, że nawet w przypadku uznania, że od strony ekonomicznej przedmiotem omawianej transakcji jest samo prawo wieczystego użytkowania gruntu (gdyż Infrastruktura Techniczna nie ma wartości i jako taka nie może wpływać na opodatkowanie VAT), to i tak dostawa Nieruchomości podlegałaby opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej. Działka jest przeznaczona pod zabudowę, co znajduje odzwierciedlenie w ewidencji gruntów i budynków, gdzie sklasyfikowana została jako Bl - "Inne tereny zabudowane", a także w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. Tak więc jej dostawa nie podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

1.4 Podsumowanie

Mając na uwadze ekonomiczny charakter transakcji, dla celów opodatkowania VAT należy uznać, że przedmiotem planowanej dostawy będzie prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budowlami zaliczanymi do Infrastruktury Technicznej, czyli ogrodzeniami służącymi do obsługi parkingu strzeżonego. Dostawa budowli Infrastruktury Technicznej, z uwagi na złożenie przez Spółkę i Sprzedającego zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z VAT, będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w ten sam sposób opodatkowana będzie dostawa prawa wieczystego użytkowania gruntu.

W konsekwencji należy uznać, że dostawa Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%.

1.5 Prawo do odliczenia

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Wskazany przepis realizuje podstawową zasadę VAT- neutralności opodatkowania, zgodnie z którą podatek ten powinien obciążać jedynie konsumpcję.

Spółka zamierza na nabytej Działce w przyszłości wykonywać czynności opodatkowane (w ramach świadczenia usług najmu opodatkowanych podstawową stawką VAT). A zatem nabycie Nieruchomości bez wątpienia pozostaje w związku z planowaną sprzedażą opodatkowaną Spółki.

Tym samym podstawowy warunek powstania prawa do odliczenia zostanie przez Wnioskodawcę spełniony.

Prawo do odliczenia VAT może, w szczególnych sytuacjach zostać ograniczone. Wyłączenia z prawa do odliczenia wskazane zostały bezpośrednio w art. 88 ustawy o VAT. W analizowanym przypadku jednak żadna z przesłanek, która mogłyby wpłynąć na ograniczenie prawa do odliczenia VAT nie zostanie spełniona. W szczególności nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy dokumentują transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo zwolnione z podatku. Jak to bowiem wykazano powyżej, transakcja sprzedaży Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Dodatkowo wniosek o potwierdzenie tego faktu (tekst jedn.: opodatkowania dostawy Nieruchomości stawką 23%) złożył w dniu 15 maja 2012 r., w niniejszym Urzędzie Sprzedający (nr sprawy IPPP1-443-403/12-2/EK). Tym samym Urząd w toku analizy niniejszego wniosku może dodatkowo potwierdzić powyższe stanowisko Wnioskodawcy ze stanowiskiem wyrażonym przez niniejszy Urząd w toku udzielania odpowiedzi na zapytanie Sprzedającego.

Podsumowując, Spółce będzie na ogólnych zasadach przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedstawionej transakcji. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a. ustawy o VAT) kwotę podatku naliczonego będzie stanowić dla Spółki kwota podatku wskazana na fakturze dokumentującej zbycie prawa użytkowania wieczystego. Równocześnie na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, Spółka uzyska prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o tę kwotę w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć prawo wieczystego użytkowania działki o nr 33/5 wraz z infrastrukturą techniczną zlokalizowaną na tej działce. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotową Nieruchomość Zainteresowany będzie wykorzystywał do czynności opodatkowywanych podatkiem VAT, tj. będzie świadczył usługi najmu opodatkowane podstawową stawką podatku VAT. Wnioskodawca zamierza odliczyć podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej dostawę przedmiotowej Nieruchomości w konsekwencji opodatkowania tej transakcji podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z ust. 10 i 11 ustawy.

Odnosząc powyższe przepisy do przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury VAT, faktura musi dokumentować czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, aby odpowiedzieć na pytanie zawarte we wniosku, konieczne jest, rozstrzygnięcie, czy dostawa prawa wieczystego użytkowania działki o nr 33/5 wraz z infrastrukturą techniczną zlokalizowaną na tej działce podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7) cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wskazać również należy, iż zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z okoliczności przedstawionych przez Spółkę wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Na działce znajduje się infrastruktura techniczna, na którą składają się: ogrodzenie - blacha na słupkach zabetonowanych długości 15 m i wysokości 2 m, ogrodzenie z blachy trapezowej w ramach kątownika długości 24 m, wysokości 1,8 m, ogrodzenie z blachy na słupkach zabetonowanych w części z siatki w ramach kątownika, długości 39,5 m, wysokości 2,05 m, ogrodzenie z przęseł stalowych z kątownika i prętów długości 39 m, wysokości 1,2 m, ogrodzenie z desek w ramach kątownika długości 23 m i wysokości 1,8 m, ogrodzenie z blachy trapezowej na słupkach zabetonowanych długości 49,5 m, wysokości 2 m. W odniesieniu do opisanej infrastruktury Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenia, których wysokość stanowiłaby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Na działce zlokalizowane są także pozostałe urządzenia infrastruktury technicznej (w tym murowana czerpnia powietrza o pow. zabudowy 41,04 m2 - element systemu wentylacji budynku dworca znajdującego się na sąsiedniej działce, należącego do Spółki), które zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nie stanowią części składowej gruntu, a co za tym idzie nie są przedmiotem sprzedaży. Część działki objęta jest umową najmu, a ich przedmiot stanowi plac z przeznaczeniem na parking, wraz ze zlokalizowaną na działce ww. infrastrukturą techniczną, w tym m.in. znajdującymi się na działce ogrodzeniami. W dniu, w którym Wnioskodawca nabędzie przedmiotowej nieruchomości upłynie więcej niż dwa lata od dnia, w którym ww. infrastruktura techniczna była wydana do używania najemcy, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowa infrastruktura techniczna wypełnia definicje budowli.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynku lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak stanowi natomiast § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązujący od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu bądź prawa wieczystego użytkowania gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Zatem aby stwierdzić, czy dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu (stawką podstawową lub preferencyjną), czy też będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, konieczne jest ustalenie, czy dana nieruchomość jest zabudowana, a w przypadku, gdy nie jest, to czy jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje terminu "teren niezabudowany". Jednak mając na uwadze zapis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego należy wyciągnąć wniosek, że skoro nie wyodrębnia się wartości gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, to należy uznać, iż zwolnieniu podlega dostawa jedynie takiej nieruchomości gruntowej (nie przeznaczonej pod zabudowę), na której nie znajdują się żadne budynki lub budowle czy też ich części, a w konsekwencji na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług za teren niezabudowany należy uznać teren, na którym nie znajdują się budynki, budowle lub ich części.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

Natomiast art. 3 pkt 9 ww. ustawy wskazuje, iż przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W niniejszej sprawie przedmiotem dostawy będzie prawo wieczystego użytkowania niezabudowanej działki wraz z posadowionym na niej ogrodzeniem. Z uwagi na fakt, iż z art. 3 pkt 9 cyt. ustawy - Prawo budowlane wynika, iż ww. ogrodzenie stanowi urządzenie budowlane, a nie samodzielną budowlę zdefiniowaną w art. 3 pkt 3 ww. ustawy, którą uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług, nie znajdzie tu zastosowania art. 29 ust. 5 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, gdyż nie wystąpi dostawa budowli, do której można byłoby "przypisać" grunt.

Tym samym należy uznać, iż przedmiotowa nieruchomość gruntowa, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, jest niezabudowana. W konsekwencji o tym, czy dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, o której mowa we wniosku, będzie podlegać opodatkowaniu czy też będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, decydować będzie przeznaczenie tej nieruchomości. A zatem konieczne jest ustalenie czy ww. niezabudowana nieruchomość jest gruntem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę czy też nie.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.:Dz. U. z 2012 r. poz. 647), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (...) (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 3 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do jej zadań własnych. W świetle art. 9 ust. 1 ww. ustawy polityka przestrzenna gminy wyrażona jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium nie jest aktem prawa miejscowego ustanawiającym przepisy gminne, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu (art. 9 ust. 4 i ust. 5 cyt. ustawy).

Natomiast, ewidencja gruntów i budynków jest urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznie w niej zawartych.

Z powyższych przepisów wynika, że o przeznaczeniu danego terenu winien rozstrzygać zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, o klasyfikacji danego terenu decydują zapisy w ewidencji gruntów i budynków.

Jak już zauważono wyżej, zwolnieniu z podatku od towarów i usług podlegają jedynie tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Skoro, zatem będąca przedmiotem zapytania niezabudowana nieruchomość gruntowa w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako "inne tereny zabudowane", należy uznać, że jej dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, winna być więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%.

W konsekwencji powyższego uwzględniając fakt, iż Wnioskodawca zamierza na nabytej Nieruchomości wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, tj. usługi najmu opodatkowane podstawową stawką podatku, Wnioskodawcy z tytułu zakupu Nieruchomości wskazanej we wniosku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości. Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca błędnie wywiódł opodatkowanie przedmiotowej transakcji nabycia nieruchomości niezabudowanej z art. 43 ust. 10 ustawy w zw. ze zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowisko Wnioskodawcy w całości należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl