IPPP3/443-571/12-4/LK - VAT w zakresie miejsca świadczenia nabywanej kompleksowej usługi magazynowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej usługi

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-571/12-4/LK VAT w zakresie miejsca świadczenia nabywanej kompleksowej usługi magazynowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej usługi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) uzupełnionym w dniu 16 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 lipca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia nabywanej kompleksowej usługi magazynowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia nabywanej kompleksowej usługi magazynowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej usługi

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 lipca 2012 r., złożonym w dniu 16 lipca 2012 r. (data wpływu 28 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka P B.V. (Spółka) jest podmiotem holenderskim nieposiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka nabywa usługi magazynowo-logistyczne (kompleksowe usługi magazynowe) od Spółki polskiej. Na usługę tą składają się następujące czynności:

i.

długotrwałe przechowywanie towaru,

ii. prowadzenie ewidencji powierzonego towaru (wejścia, wyjścia, przesunięcia międzymagazynowe);

iii. rozładunek towarów;

iv. wydawanie do produkcji;

v.

przepakowanie na palety) na których towar jest magazynowany;

vi. sortowanie towaru;

vii. ustawianie i zdejmowanie towaru z regału wysokiego składowania;

viii. kompletowanie towaru do wysyłki według zamówienia Spółki;

ix. handling (czyli wykonywanie czynności związanych z obsługą logistyczną i przygotowaniem towaru do wysyłki);

x.

zapakowanie towaru do wysyłki;

xi. stała ochrona i monitoring towarów

xii. obsługa administracyjna czynności magazynowych

Spółka polska dokonuje jedynie czynności związanych z przygotowaniem towaru do transportu (nie zajmuje się organizacją transportu towarów jak i dostawą przechowywanych towarów do odbiorców Spółki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kompleksowe usługi magazynowania, opisane powyżej, należy traktować, jako usługi związane z nieruchomością.

Jeżeli tak to, czy wobec powyższego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z art. 28e ustawy o VAT Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących kompleksowe usługi magazynowania na terytorium Polski.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podstawową zasadą określania miejsca świadczenia usług jest od 1 stycznia 2010 r. "reguła wyrażona w art. 28b ustawy o VAT, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, (dla którego usługa jest świadczona) lub stałe miejsce zamieszkania. Co do zasady zatem decydujące znaczenie ma siedziba (miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy. Jednakże art. 28e ustawy o VAT wprowadza wyjątek od tej reguły, wskazując iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku, jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy 112/2006/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w myśl którego miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawania prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Spółka, podatnik nieposiadający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, nabywa od P L kompleksowe usługi magazynowania. Zdaniem Spółki z uwagi na charakter nabywanych usług nie będzie miała zastosowania reguła ogólna dotycząca określania miejsca opodatkowania zawarta w art. 28b ustawy o VAT. Z uwagi na to, że kompleksowe usługi magazynowania są usługami związanymi z nieruchomością, i bez wykorzystania nieruchomości - jaką jest magazyn w którym usługi te są świadczone - nie byłoby możliwe wykonywanie przez P L czynności na rzecz Spółki. Wobec powyższego na podstawie art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia wskazanych usług będzie miejsce położenia nieruchomości. A co za tym idzie usługi będą opodatkowane w Polsce. P L, podatnik świadczący kompleksowe usługi magazynowania zobligowany będzie do wystawienia faktury VAT oraz naliczenia w niej podatku według podstawowej stawki. W ocenie Spółki kompleksowa usługa magazynowania powinna zostać uznana za usługę związaną z nieruchomością z uwagi na fakt, iż skuteczne wykonanie zadań przez P L na rzecz Spółki uzależnione jest od posiadania odpowiednich warunków technicznych oraz specjalistycznego oprzyrządowania w budynkach służących jako magazyny. Wykorzystanie przez Spółkę w taki sposób nieruchomości jest niezbędne do nabycia wskazanych usług od P L. Usługa magazynowania towaru wymaga wykorzystania powierzchni magazynu (położonego na konkretnej nieruchomości). Esencją świadczonej usługi jest bowiem magazynowanie oraz handling (czyli wykonywanie czynności związanych z obsługą logistyczną/przygotowaniem towaru do wysyłki). Usługa w znacznej mierze sprowadza się do kwestii wykorzystania powierzchni magazynu celem przechowania towarów Spółki. Spółka wyposaża halę magazynową w regały wysokiego składowania, oraz inne urządzenia jak np. wózki widłowe, ponieważ Spółka wymaga przechowywania towarów w określonych warunkach i w określonym miejscu.

Wskazać należy że katalog usług związanych z nieruchomościami w art. 28e ustawy o VAT jest katalogiem otwartym. Zatem każda usługa, która dotyczy konkretnej nieruchomości, a nie jest usługą wprost wymienioną w tym przepisie, może być uznana za usługę związaną z nieruchomością (por. Komentarz do art. 28 (e) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.04.Nr 54 poz. 535), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. IV.). Kwestię przyporządkowania danej usługi do katalogu usług związanych z nieruchomościami badał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH), w którym TSUE wskazał, że w celu przyporządkowania usługi do katalogu usług związanych z nieruchomościami, należy zbadać, czy związek łączący owe usługi z nieruchomościami jest wystarczający bowiem "jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, mieścić się będzie zakresie art. 9 ust. 2 lit. a) VI Dyrektywy (obecnie art. 47 dyrektywy 112). Zdaniem Wnioskodawcy kompleksowa usługa magazynowania jest ze swej natury w sposób bezpośredni związana z nieruchomością. Pragniemy również wskazać, iż na tego rodzaju bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą magazynowania a nieruchomością, w której usługi tego rodzaju są świadczone wskazują w swoich orzeczeniach sądy administracyjne m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 16 czerwca 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 3246/10. Jak wskazał skład orzekający WSA w Warszawie w wyroku z 17.03.2011 (sygn. akt III SA/Wa 1968/10)"nie sposób magazynowania, a zatem podstawowego elementu usługi świadczonej przez Skarżącą oderwać od umiejscowienia tego towaru w magazynie. Immanentną cechą przedmiotowej usługi jest składowanie towaru, co rodzi ścisły związek z nieruchomością. Bez posłużenia się nieruchomością nie może być bowiem mowy o zrealizowaniu przedmiotowej usługi z czego wynika, iż nie jest to niewielki związek z nieruchomością". Z uwagi na fakt, iż magazynowanie odbywa się w konkretnej nieruchomości, zaakceptowanej do świadczenia tego rodzaju usług i wyposażonej przez Spółkę, wskazuje na bezpośredni związek wykonywanych przez Spółkę czynności z konkretną nieruchomością. Podstawową funkcją wykonywaną przez P L na rzecz Spółki w ramach kompleksowej usługi magazynowania jest przechowywanie towarów należących do Wnioskodawcy w odpowiednich warunkach. W celu wykonania tej - jak również pobocznych - czynności, niezbędne jest dysponowanie konkretną nieruchomością spełniającą określone wymogi, w której usługi mogą być wykonane. Przedstawione stanowisko znajduje poparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, wskazanych przez Spółkę powyżej. W ostatnim czasie Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (z 16 grudnia 2011 r. sygn. akt I FSK 221/11), w którym wskazał iż usługi magazynowe obejmujące m.in, przyjęcie towarów do magazynu od klientów, ich przechowywanie oraz zarządzanie towarami, kontrolę jakościową należy uznać za usługi związane z nieruchomościami w - rozumieniu art. 28e ustawy o VAT.

W ocenie NSA aby wykonywać tego rodzaju usługi trzeba dysponować magazynami, a powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju. W ocenie Sądu usługa magazynowania jest funkcjonalnie związana z konkretnym budynkiem. Co więcej na bezpośredni związek usług magazynowania z nieruchomością, w której usługi te są świadczone wskazują również organy podatkowe.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 06.12.2011 (sygn. IBPP3/443-1043/11/PK) wskazał, iż "określając w art. 28e ustawy miejsce świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami, ustawodawca objął tą regulację także usługi magazynowania i przechowywania, których świadczenie polega na używaniu magazynu (nieruchomości) zapewniającego przechowywanie towaru w odpowiednich warunkach. Bowiem bez nieruchomości niemożliwe byłoby wykonanie tej usługi. A zatem usługi w zakresie przechowywania towarów w magazynach (jako usługi wiodącej) mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT, w związku z powyższym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości".

Podobne stanowisko zostało wyrażone min. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26.07.2011 nr IBPP3/443-481/11/PH) i z 06.12.2011 nr IBPP3/443-1043/11/PK oraz interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 października 2011 r., nr IPPP3/443-984/11-2/MPe i z 24 czerwca 2011 r. nr IPPP3/443-703/11-3/kc. Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w opisanym stanie faktycznym kompleksowe usługi magazynowania należy traktować jako usługi związane z nieruchomością, opodatkowane podatkiem VAT w kraju położenia nieruchomości.

W konsekwencji, Spółce jako nabywcy tych usług, będącego podatnikiem VAT w Polsce, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w otrzymanych fakturach VAT. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji zgodnej z przedstawionym stanowiskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest podmiotem holenderskim nie posiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka nabywa usługi magazynowo-logistyczne (kompleksowe usługi magazynowe) od Spółki polskiej. Na usługę tą składają się następujące czynności:

i.

długotrwałe przechowywanie towaru,

ii. prowadzenie ewidencji powierzonego towaru (wejścia, wyjścia, przesunięcia międzymagazynowe);

iii. rozładunek towarów;

iv. wydawanie do produkcji;

v.

przepakowanie na palety) na których towar jest magazynowany;

vi. sortowanie towaru;

vii. ustawianie i zdejmowanie towaru z regału wysokiego składowania;

viii. kompletowanie towaru do wysyłki według zamówienia Spółki;

ix. handling (czyli wykonywanie czynności związanych z obsługą logistyczną i przygotowaniem towaru do wysyłki);

x.

zapakowanie towaru do wysyłki;

xi. stała ochrona i monitoring towarów

xii. obsługa administracyjna czynności magazynowych

Spółka polska dokonuje jedynie czynności związanych z przygotowaniem towaru do transportu (nie zajmuje się organizacją transportu towarów jak i dostawą przechowywanych towarów do odbiorców Spółki). Ponadto ze stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż magazyny znajdują się na terytorium Polski.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie charakteru danej czynności a co za tym idzie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług (na rzecz podatników) została określona w art. 28b ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami. Ustawodawca krajowy i prawodawca unijny nie ograniczają tego zakresu do grupy konkretnych i określonych z nazwy usług, które stanowiłyby zamkniętą grupę i byłyby umiejscowione w jednym grupowaniu klasyfikacji statystycznej.

Również Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9 (2) (a) VI Dyrektywy (która została zastąpiona przez ww. Dyrektywę 2006/112/WE) wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Jak wyżej wskazano zasada wyrażona w przepisie art. 28e ustawy, podobnie jak reguła artykułu 47 Dyrektywy, ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania co do miejsca jej położenia.

Aby uznać usługi za związane z nieruchomością wynik prac musi się wiązać z konkretną nieruchomością. Mowa o tym (tekst jedn.: związku z konkretną nieruchomością) m.in. w cytowanym przez Spółkę wyroku z dnia 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczącym przeniesienia praw do dokonywania połowów w formie odpłatnej cesji zezwoleń na dokonywanie połowów jako świadczenie usług związanych z nieruchomościami. TSUE istotnie stwierdził (w pkt 23 wyroku), iż "W tych okolicznościach należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający. W rzeczywistości bowiem sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a szóstej dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością".

W tym miejscu wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "nieruchomości", zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie znajduje się także definicja usług magazynowych. Oczywistym faktem jest, że aby skutecznie realizować tego typu zadania, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne - magazyny (np. budynki) przystosowane do pełnionej funkcji, jak i specjalistyczne wyposażenie tychże magazynów. Niewątpliwie usługa polegająca na magazynowaniu towaru na rzecz Spółki związana jest m.in. z wykorzystaniem powierzchni magazynu (budynku bądź innej nieruchomości) w celu przechowania jej towarów. Istota tej konkretnej usługi sprowadza się do kwestii wykorzystania powierzchni magazynu celem przechowania towarów Spółki, w konkretnym miejscu, na określony czas. Funkcję taką, w ocenie tut. Organu, spełnia magazyn kontrahenta. Zatem istnieje związek danej, konkretnej nieruchomości z nabywaną usługą magazynowania towarów. W związku z tym, miejscem świadczenia takiej usługi jest miejsce położenia nieruchomości, w której te towary są magazynowane.

Magazynowanie towarów ma związek z umieszczeniem towarów w konkretnym miejscu, danej nieruchomości i jest ono celem samym w sobie. Nie można zatem tej usługi traktować odrębnie od miejsca, w której jest realizowana. Celem gospodarczym zlecającego dane świadczenie jest zaspokojenie jego potrzeb w zakresie przechowywania towarów w konkretnym miejscu i przez określony okres czasu.

Analizując zatem zaistniały stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nabywane przez Spółkę usługi magazynowe - jako ściśle związane z możliwą do zlokalizowania co do miejsca jej położenia nieruchomością (magazynem), stanowią usługi związane z nieruchomościami, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28e ustawy, jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku Polska.

W odniesieniu do prawa do odliczenia w związku z nabywaną usługą magazynową wskazać należy iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...).

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest podmiotem holenderskim nie posiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka na terytorium kraju dokonuje czynności opodatkowanych związanych z dystrybucją towarów, w związku z czym Spółka nabywa usługi magazynowo-logistyczne od Spółki polskiej.

Mając na uwadze przywołany wyższej art. 5 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, spełnia główną przesłankę dającą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

A zatem Wnioskodawca otrzymując od kontrahenta polskiego fakturę za wykonaną usługę magazynowo-logistyczną ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując nabywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi magazynowe od kontrahenta polskiego stanowią usługi związane z nieruchomościami i w związku z tym są opodatkowane w miejscu położenia tej nieruchomości (magazynu). Ponadto Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych usług magazynowania w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych na terytorium kraju tj. dystrybucją przechowywanych towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl